Vítejte v kurzu psycholingvistiky a experimentální lingvistiky!
V tomto kurzu budeme tento jarní semestr společně zkoumat, jak lze jazyk zkoumat experimentálně. Primárně se budeme věnovat oboru psycholingvistiky, který je experimentální metody používá nejvíce. Tato disciplína se zabývá kognitivními procesy, které nám lidem umožňují osvojit si jazyk v dětství i dospělosti, produkovat jazyk a porozumět jemu. V tomto kurzu probereme několik konkrétních témat z každé této oblasti. Psycholingvistika je ze své podstaty hraniční disciplínou, která stojí rozkročena nejenom mezi psychologii a lingvistikou, ale zároveň se dotýká i dalších oblastí kognitivní vědy. Zároveň se však budeme věnovat dalším oblastem, které využívají experimentů a to konkrétně experimentální syntaxi, sémantice a pragmatice.
Nakonec se pak v předmětu naučíte základy experimentálního designu a analýzy. V závěru si pak společně vyzkoušíme sestavení experimentu, jeho zpracování a následně interpretaci!
Konzultační hodiny: středy, 10:00 až 12:00, D.413, pokud máte konkrétní dotaz, ocením email předem.
Výuka
Výuka se koná každý týden v pondělí 8:00 až 9:40 v místnosti D31.
Naše hodiny se budou sestávat ze dvou částí - přednášky a diskuze/praktického semináře.
Každý týden budeme probírat jedno konkrétní téma z oblasti psycholingvistiky či experimentální lingvistiky. V rámci přednášky bude toto téma představeno, bude vysvětlena jeho základní otázka a podán výklad výzkumu, který se ji pokusil zodpovědět. Následně bude prostor pro vaše dotazy ohledně přednášky. Každou hodinu budeme mít též diskuze případně praktické semináře, ve kterých se budeme soustředit na hlubší porozumění tématu, které jsme probírali minulý týden. Budete rozděleni do menších skupinek, ve kterých budete mezi sebou a s vyučujícím debatovat nad hlavní diskuzní otázkou případně prezentovat zadaný úkol.
Pro každý týden bude zveřejněn seznam literatury případně praktický úkol, které máte za úkol prostudovat/vypracovat před každou hodinou. Některé týdny najdete v seznamu více studií než obvykle. Není nutné, abyste v takovém případě četli všechny. Literatura označená hvězdičkou (*) je však povinná. Pročíst si a pochopit zadané studie je zásadní, protože v rámci diskuzní části hodiny se bude očekávat jejich znalost. Nemusíte se ale omezovat pouze na zadanou literaturu! Pokud si najdete k tématu další vlastní studie a budete je chtít sdílet s dalšími v rámci diskuze, bude to rozhodně vítáno!
Metoda hodnocení
Tento kurz bude zakončen formou zápočtu. Ten získáte pravidelnou účastí a plněním zadaných úkolů včetně četby literatury. Během semestru bude zadán jeden hlavní úkol výzkumného charakteru, jehož výsledky budeme probírat a prezentovat během posledních hodin.
P.S.: Pokud dumáte nad tím, kdo nebo co jsou oni podivní modří ptáčci na úvodní fotce, tak vězte, že jsou to druh zvaný "wug". Je to mýtické zvířátko, které se stalo maskotem psycholingvistiky. Pochází z důmyslného experimentu, který zkoumal osvojení si plurální morfologie u amerických dětí. Gleason (1958) tehdy přišla na to, že děti, které se teprve osvojují svůj mateřský jazyk mají implicitní znalost jazykové struktury a dokáží ji aplikovat na nová, neznámá slova!