Michael Rapport: The French Revolution in a Global Perspective. https://www.youtube.com/watch?v=jxL8P_N2xs8&t=595s Otázky/úkoly k videu: a) Studenti mají za úkol zjistit informace o přednášejícím. Kde a co vyučuje, jaké knihy a články napsal, co z jeho díla bylo přeloženo do češtiny. b) Studenti si poslechnou přednášku, najdou klíčová slova, která si vypíší. c) Studenti odpoví na otázky: - Jak přednášející zachází s termínem „prostor“? Proč je prostor vedle času tak důležitý v historikově práci? - Co byste označili „místo paměti“? Zkuste uvést nějaký příklad ze svého regionu. - Přednáška se týká francouzské revoluce. Bylo by možné užít metodu přednášejícího na revoluci z roku 1848 v českých zemích?
Adam Zamoyski, Andrew Roberts: Napoleon the Great? https://www.youtube.com/watch?v=bxQ4TcTcPbI&t=1395s Otázky/úkoly k videu: d) Jako v tématu 1. e) Jako v tématu 1. f) Studenti odpoví na otázky: - Proč je postava Napoleona dodnes kontroverzní? - Uveďte příklady biografií osobností z 19. století. Jsou také kontroverzní a pokud ano, v čem? - Hrají při hodnocení Napoleona nějakou roli národnosti historiků?
Bernard Lewis: Periodization of History https://www.youtube.com/watch?v=OS7-ZRFwVxM&t=2026s Otázky/úkoly k videu: g) Jako v tématu 1. h) Jako v tématu 1. i) Studenti odpoví na otázky: - Proč je u studia historie důležitá geografie a znalost map? - Kde byste hledali Levantu a co se skrývá za označeními Blízký a Střední východ? - Uveďte tři důvody, proč Osmanská říše v 19. století patřila ke slábnoucím impériím?
Niall Fergusson: Civilization. The West and the Rest. https://www.youtube.com/watch?v=xLK3_9Seok0&t=2900s Otázky/úkoly k videu: j) Jako v tématu 1. k) Jako v tématu 1. l) Studenti odpoví na otázky: - Co znamená Západ jako (ne)geografický pojem? - Co přednášející označuje jako „6 zabijáckých aplikací“? - Jak přednášející hodnotí skotské osvícenství?
Christopher Clark: The 1848 Revolution https://www.youtube.com/watch?v=782P0YcOOOQ&t=563s Otázky/úkoly k videu: m) Jako v tématu 1. n) Jako v tématu 1. o) Studenti odpoví na otázky: - Jaké jsou hlavní symboly revoluce 1848/1849? - Jak se liší vyústění a výsledky francouzské revoluce a revoluce 1848 v Evropě? - Má kult „mučedníků“ v revolucích podobnou společenskou funkci jako kult svatých v církvi?
Hugh McLeod: A Religion of Sport https://www.youtube.com/watch?v=EjQ6pLwoqmI&t=524s Otázky/úkoly k videu: p) Jako v tématu 1. q) Jako v tématu 1. r) Studenti odpoví na otázky: - V jakých oblastech se projevila sekularizace v 19. století? - Jaký je rozdíl v sekularizaci sportu v Británii a našich zemích? - Proč byl brankář Dominik Hašek „bůh“?
Jonathan Bate: The Origin od Romanticism https://www.youtube.com/watch?v=t2-EA6doUf4&t=1596s Otázky/úkoly k videu: s) Jako v tématu 1. t) Jako v tématu 1. u) Studenti odpoví na otázky: - Proč je romantismus více než jen umělecký styl? - Uveďte příklady romantiků-politických konzervativců a romantiků-revolucionářů. - Který romantický literární žánr byl v první polovině 19. století v Evropě nejoblíbenější a proč?
Richard Evans: Empire https://www.youtube.com/watch?v=U0KYI8DQQb0&list=PL96EAE2875AF0EDEA Otázky/úkoly k videu: v) Jako v tématu 1. w) Jako v tématu 1. x) Studenti odpoví na otázky: - Najděte na mapě nejvýznamnější britské a francouzské kolonie? - Znáte výraz „břemeno bílého muže“? Co by tak mohlo znamenat? - Která impéria ve světě přežila do 21. století?
Scott W. Palmer: Imperial Russia 14: Russia and Europe in the Mid-Nineteenth Century https://www.youtube.com/watch?v=-4MFRmsiP-I Otázky/úkoly k videu: y) Jako v tématu 1. z) Jako v tématu 1. aa) Studenti odpoví na otázky: - Proč lze v 19. století považovat Rusko za evropskou mocnost? - Proč je významný román L. N. Tolského Válka a mír z historického pohledu? - Existovali v Rusku 19. století liberálové západoevropského typu?