Státní závěrečná zkouška má na oboru Teorie a provozovací praxe staré hudby tři části:
1. Absolventský koncert
Absolventský koncert se jakou součást Státní závěrečné zkoušky započítává do celkové známky SZZ. Studenti mají možnost absolvovat koncertem v průběhu posledního semestru studia (tj. semestru, ve kterém je SZZ). Všechna absolventská vystoupení se musí uskutečnit v prostorách školy (učebna N21). Známku zadává lektor hlavního oboru. Absolventská vystoupení musí být v minimální délce 20 minut.
2. Bakalářská diplomové práce
Formální požadavky na bakalářské diplomové práce specifikují Pravidla psaní písemných prací a citační a bibliografické normy Ústavu hudební vědy FF MU.
3. Ústní zkouška
Příprava na ústní zkoušku je vždy 30 minut. Tematické okruhy ke státní závěrečné zkoušce pro obor Teorie a provozovací praxe staré hudby:
3. 1. Provozovací praxe staré hudby
- Předmět a vývoj oboru provozovací praxe staré hudby, základní disciplíny (heuristika, organologie, historiografie, teorie apod.), základní literatura.
- Představení základních oborových traktátů (Philomathes, Blahoslav, Praetorius, Janovka, Mattheson, Quantz, C.Ph.E.Bach, L. Mozart).
- Základní tematické katalogy (J. S. Bach, Händel, Vivaldi, C. Ph. E. Bach).
- Dobové chápaní tempa a rytmu podle J. J. Quantze a L. Mozarta.
- Vztah hudby a slova, hudební symbolika, hudebně rétorické figury.
- Dějiny a literatura hlavního oboru (nástroje/zpěvu - podle zaměření studenta).
- Problematika ladění (pythagorejské a středotónové ladění - charakteristiky).
- Organologie: historické nástroje (základní prameny, problematika ikonografie).
- Teorie hudebního zápisu (přestavení disciplíny).
- Edice staré hudby (nejdůležitější české i zahraniční ediční řady, ediční zásady, rozdíly mezi kritickou a praktickou edicí).
- Kontrapunkt, jeho základní techniky a prameny.
- Generálbas, jeho základní techniky a prameny.
- Lexikografická literatura v 18. století (představení jednotlivých slovníků).
3. 2.Dějiny hudby
- Trubadúři, truvéři, minnesang (náměty, formy, představitelé).
- Vznik a vývoj vícehlasu v Evropě ve 12. – 14. století.
- Nizozemská polyfonie 15. a 16. století.
- Vznik doprovázené monodie, opery a oratoria (do konce 17. století)
- Opera, oratorium a kantáta v 18. století.
- Instrumentální formy v 17. a 18. století.
- Hudební vývoj v českých zemích v 16. a 17. století.
- Hudební vývoj v českých zemích v 18. století (typy provozu, lokality, mecenášské a skladatelské osobnosti).
- Šlechtické hudební soubory v českých zemích v 16.- 18. století.
- Přehled stylových tendencí v hudbě 18. století: galantní styl, empfindsamer Stil, Sturm und Drang, vídeňský klasicismus.
- Národní školy v baroku (Francie, Itálie, Německo).
- Hudba vrcholného klasicismu - hudební formy, osobnosti (1780-1815).
- Skladatelé narození v českých zemích působící mimo země Koruny české.
- Chrámová hudba (s hlavním důrazem na zhudebnění mešního ordinaria a na duchovní píseň).
Studijní literatura viz https://music.phil.muni.cz/studijni-obory/teorie-a-provozovaci-praxe-stare-hudby/statni-zaverecna-zkouska-bakalarska