Typologie leadershipu a rozeznávání přístupů vedoucích
Během semináře se studenti seznámí s několika základními teoriemi a typologiemi leadershipu a možnostmi jejich využití. Další část semináře bude věnovaná rozeznávání daných přístupů v praxi a práci s nástroji daných přístupů s pomocí případových studií a dalších aktivit a jejich reflexí.
Několik týmů studujících si na seminář připraví prezentace o předem vybraných teoriích a typologiích leadershipu. Prezentace může mít různý formát a doplňuje ji handout pro spolu-studující. Obojí je hodnoceno dle níže uvedených kritérií.
Materiály k semináři
Týmový úkol - Prezentace a handout
Na třetí nebo čtvrtý seminář si 3členné týmy studujících připraví třicetiminutovou
prezentaci na jedno z níže uvedených témat souvisejících
s leadershipem a k této prezentaci nachystají pro své spolu-studující
handout o rozsahu maximálně jedné tištěné A4 (vč. odkazů na zdroje). Témata
budou mezi skupiny rozdělena na prvním semináři. Doporučená literatura
k tématům je uvedena níže. Studující si mohou najít i další texty.
Prezentaci i
handout vloží studující do
odevzdávárny v IS nejpozději 2 dny před seminářem, na němž prezentují.
Témata pro prezentaci:
- Rysová teorie leadershipu
(trait theory of leadership) (3. seminář)
- Situační
a kontingentní leadership (3. seminář)
- Etický a autentický leadership (3. seminář)
Za prezentaci mohou studující získat až 25 bodů. Kritéria pro přidělení
bodů jsou následující:
- Prezentace je
přiměřeně dlouhá. Dodržuje
délku 25-30 minut.
- Prezentace je
konkrétní. Není obecná,
nevěnuje se široké problematice. V rámci přiděleného tématu studující
téma nejprve obecně představí a pak se zaměří na konkrétní dílčí oblast,
které se budou věnovat podrobně a do hloubky.
- Prezentace je
odborná. studující vycházejí
z více různých odborných zdrojů. Informace si ověřují. Prezentace
v žádném případě nevychází pouze z jedné publikace.
- Prezentace je
srozumitelná. Použité odborné
termíny studující vždy vysvětlí (pokud ho již někdo nevysvětlil dříve). Studující
prezentují jen takové teorie, jimž rozumí a jež dokáží vysvětlit. Uvádí
příklady.
- Prezentace je
záživná. Je doplněna o
minimálně jednu aktivitu, do které se zapojí všichni spolu-studující
(např. modelová situace, test/dotazník, hraní rolí, soutěž...) a která má
zároveň vzdělávací cíl. Součástí prezentace mohou být i další metody,
které přitáhnou pozornost posluchačů (např. scénky, video). Frontální část
prezentace nepřesahuje 15 minut času. Frontální část obsahuje
klíčové informace pro pochopení problematiky. Žádná část prezentace není
čtená z papíru.
- Prezentace je
přehledná. Má jasnou strukturu,
která je posluchačům na očích po celou dobu prezentace. Klíčové poznatky
jsou vizualizovány. Vzhledem ke krátké délce prezentace je časově
neúsporné používat powerpoint. Doporučujeme připravit si sérii popsaných
flipchartových papírů nebo napsat před začátkem semináře klíčové věci
(pojmy, názvy, jména apod.) na tabuli. Na slidech, papírech či na tabuli
není souvislý text – jsou tam jen odrážky, krátké definice nebo nákresy.
Není popsaná více než jedna tabule nebo 3 flipchartové papíry nebo 4 slidy
v prezentaci (bez úvodního a závěrečného).
- Na prezentaci
se podílí všichni členové týmu.
Nemusí každý přednášet, ale každý má svou roli, rozumí celé problematice a
dovede odpovídat na otázky.
- Prezentace má své vzdělávací cíle. Je tedy zřejmé, jaký konkrétní přínos bude mít pro posluchače. Stanovené cíle jsou specifické, měřitelné, akceptované týmem a akceptovatelné pro posluchače, reálné a jsou splnitelné v daných 30 minutách. S cíli seznámí studující své posluchače na začátku prezentace.
Za handout mohou studující získat až 5 bodů. Kritéria pro přidělení bodů
jsou následující:
- Handout je krátký. Má rozsah maximálně 1xA4
(okraje 2,5 cm, písmo 12b)
- Handout
obsahuje důležité informace
vycházející z obsahu prezentace. Zmíněny jsou zejména klíčové faktické
poznatky, kterým je věnován dostatek prostoru (jsou podrobněji rozebrány,
popsán praktický dopad apod.). Méně důležité věci nejsou zmiňovány vůbec
nebo je uveden odkaz na podrobnější zdroj. Nejsou zmiňovány interaktivní
aktivity, i když jim byla věnována podstatná část prezentace.
- Handout je strukturovaný. Jednotlivé logické
celky jsou graficky odděleny. Převažují odrážky nebo krátké odstavce.
Důležité informace jsou zvýrazněny.
- Handout je srozumitelný. Každý odborný pojem
je vysvětlený (v závorce). Důležité teorie jsou vysvětleny, méně důležité
nejsou uvedeny. Nejsou uvedeny žádné kusé nesrozumitelné informace.
- Handout je odborný. Vychází z odborné
literatury, která je citována v souladu s citačními standardy.
Handout neobsahuje neověřené informace, laické teorie a poznatky získané
na populárních webových stránkách.
- Handout
obsahuje odkazy na literaturu.
V závěru jsou uvedeny tipy na min. 3 publikace, které jsou čtenářům
doporučeny k nastudování a všechny publikace, ze kterých autoři
čerpali. Nejlepší (odborně kvalitní, čitelná, využitelná pro praxi)
doporučená publikace je uvedena jako první a je zvýrazněná tučně.
Termín odevzdání: |
19.3.2025 do 8:00 |
Místo odevzdání: |
Odevzdávárna ve studijních materiálech v IS |
Hodnocení: |
0–25 za prezentaci, 0–5 bodů za
handout |
Studijní materiály