4. Komunikace třídního učitele (Cangelosi, 1994):
4.1 Komunikace se žáky
|
![]() |
Úkol: Uveďte konkrétní příklady způsobů komunikace.
a) Popisné hodnocení a posuzující hodnocení
b) Podporující reakce
c) Formativní hodnocení a finální hodnocení
d) Asertivní jednání, submisivní reakce, nepřátelská reakce |
4.2 Komunikace s rodiči žáků
|
![]() |
Úkol: Čeho by se měl učitel vyvarovat při komunikaci s rodiči žáků? Odpovězte na otázku na základě zhlédnutí dvou následujících filmových ukázek a nově získaných znalostí. |
Video: Marečku, podejte mi pero (1976)
4.2.1 Rodičovské schůzky
Rodičovské schůzky jsou častější na základní škole, než na střední. Učitelé na prvním stupni základních škol mají sice obvykle ve třídě méně žáků, než učitelé na druhém stupni, nesou však za každého žáka větší zodpovědnost.
Před každou takovou schůzkou by si měl třídní učitel připravit si program schůzky, který bude obsahovat: cíl shromáždění, pořadí témat, o nichž se bude hovořit a čas začátku a skončení schůzky. Někdy je vhodné pozvat na schůzky i žáky. Tím se zvýší pravděpodobnost, že se u nich vytvoří zdravější a otevřenější postoje. |
Video: Marečku, podejte mi pero (1976)
4.2.2 Písemná komunikace Kromě rodičovských schůzek, někteří učitelé posílají jednou za týden nebo za měsíc domů zprávy, jimiž rodiče seznamují s tím, co jejich děti ve škole dělají. Jedná se o určitou formu rozmnoženého dopisu, který obsahuje část společnou pro celou třídu - o právě probírané látce, o průměrných výsledcích, o domácích úkolech atd., popř. podle potřeby doplněného pár řádky slovního hodnocení jednotlivého žáka. Udělá-li si učitel čas na takové dopisy, bude tím rozvíjet ochotu a porozumění rodičů. Jejich informovanost o tom, čeho se jako učitelé snaží dosáhnout u jejich dětí, jim poslouží, když budou potřebovat jejich pomoc při řešení kázeňských problémů. |
![]() |
Úkol: Vytvořte několik otázek, na které by si měl učitel dokázat odpovědět před zahájením komunikace s rodiči žáků. |