Teorie a metodika výchovy
4. Vybrané sociálně patologické symptomy v projevech žáků a poruchy chování
4.1 Lhaní
U dětí do 6 let se setkáváme se smyšlenkami, které jsou součástí dětského myšlení. Až později se mohou objevovat pravé lži, které mají přinést lháři prospěch. Termín bájivá lhavost označuje to, když se osobnost do svých tak vžije, že už je považuje za pravdu.
4.2 Opouštění domova, záškoláctví
Dítě často nedovede odůvodnit své jednání. Termín provleklé impulsivní stavy znamená, že nemocní s těmito symptomy se dlouho toulají v mrákotných stavech, podkladem pro to může být epilepsie, nebo i hysterie.
4.3 Sebepoškozování, sebevražedné pokusy, sebevražda
4.4 Delikvence, krádeže, trestná činnost
K delikventnímu chování dochází často u dětí se syndromem hyperaktivity (ADHD - Attention Deficit/Hyperactivity Disorder – poruchy aktivity a pozornosti a hyperkinetické poruchy chování. Dítě není schopné se koncentrovat, bývá vyčerpávajícím způsobem impulzivní a hyperaktivní.), což se projevuje častými změnami nálad, impulsivitou chování, nápadnou neobratností. Postihuje 5% dětí, více chlapců. Tyto děti mají více úrazů, často trpí poruchami čtení, psaní, řeči. Ve škole jsou hodnoceni jako slabší, jejich IQ je ale často nadprůměrné.
V naší zemi jsou časté krádeže romskými dětmi. Hlavními důvody zřejmě jsou: těžké zapojení se ve škole, vztah učitele, nepodpora v rodině. Romské děti jsou pak často umisťovány do zvláštních a speciálních škol. Obecně jsou do romské kriminality zapojeny děti. Romů v ČR žije okolo 200 tisíc, zastoupení mezi stíhanými osobami je ale větší než odpovídá jejich početnosti.
Typy ústavní výchovy:
4.5 Drogy a drogová závislost
Největším nebezpečím představují drogy samozřejmě pro děti. Dítě se stává rychleji závislé a snadněji se mu situace vymyká z rukou, a hůře se závislosti zbavuje.
Příčiny:
Známky braní drog:
Stopy vpichů injekční jehlou na končetinách, hýždích, krku; zapomnětlivost, nesoustředěnost, ospalost; náhlé změny nálad; neobvyklá agresivita; vyrážka; nechutenství, úbytek na váze; výrazná ztráta zájmu o školu, koníčky, sport, kamarády, rodinu; opakující se lhaní, tajnosti, nezvykle tajuplné chování; ztráty peněz nebo jiných předmětů; neobvyklé skvrny na šatech nebo zápach celého těla; špatně srozumitelná, zcestná řeč atd.
Prevence:
Drogovou prevenci na školách i v rodině je třeba provádět komplexně a systematicky. Zvláštní důraz je třeba v systému preventivních aktivit věnovat formování zdravého životního stylu, rozvíjení schopností žáků s drogou žít, ale nepodlehnout ji. V preventivních programech využívat vyučovací proces a volnočasové aktivity žáků. Zvláštní pozornost věnovat přecházení k tzv. lehkým drogám, které jsou u dětí a mládeže nejrozšířenější a nejnebezpečnější. Je nezbytné úzce spolupracovat s rodinami žáků, vybranými zařízeními a podílet se na preventivních programech.
4.6 Deprese dětí
Znaky: nesoustředěnost, emoční labilita, nechutenství, poruchy spánku, odpor k učení, hloubavost, sklíčenost, kolísání nálad, bolesti hlavy
4.7 Syndromy ADD a ADHD
ADD - Attention Deficit Disorder – deficitní porucha pozornosti.
ADHD - Attention Deficit/Hyperactivity Disorder – poruchy aktivity a pozornosti a hyperkinetické poruchy chování. Dítě není schopné se koncentrovat, bývá vyčerpávajícím způsobem impulzivní a hyperaktivní.
Hyperaktivita: projevuje se chronickým neklidem, děti neustále poposedávají a vrtí se na židli, pobíhají a přelézají předměty v nevhodných situacích, nejsou schopni si hrát potichu, stále si s něčím pohrávají, kopají nohama, mají potřebu hodně mluvit a vydávají rámus.
Impulzivita: Projevuje se jako netrpělivost, děti překřikují ostatní, skáčou jim do řeči, sahají na předměty, na které by neměli sahat, neposlouchají pokyny. Je to příčina nejrůznějších nehod a úrazů – děti zakopávají, naráží do kolemjdoucích, pouští se do nebezpečných činností bez rozmyšlení.
4.8 LMD - Lehká mozková dysfunkce
Snížená pozornost, paměť, nutkavé chování. Trpí jí každé šesté dítě
LMD je oslabení funkce centrálního nervového systému, deficity mozkové tkáně, struktury i funkcí
Znaky: dítě se vrtí v lavici, mluví bez dovolení, špatně vyslovuje, zadrhává se, má problémy s usínáním, působí jako nešikovné a neohrabané, stávají se mu různé úrazy, bývá často nemocné
4.9 Poruchy učení:
Souvisí s poruchou pozornosti.
Znaky: dítě má problémy v určitém předmětu nebo skupině předmětů
|
![]() |
Úkol: Nyní se vraťte k video ukázce a na základě prostudovaného textu popište jednotlivé problémy v chování zobrazeného žáka a dejte je do souvislosti s příčinami. |