Teorie a metodika výchovy

3. Profesní orientace

 

Hlavním obsahem je utváření a rozvíjení reálného profesního cíle a perspektivy mladého člověka a jeho vlastností a schopností pro proces volby povolání, jeho vykonávání a příp. rekvalifikace (srov. Průcha, Walterová, Mareš, 2001)
 
Volba vzdělávacího a profesního směru není jednorázový akt, ale celoživotní proces, který bere v úvahu řadu vnějších i vnitřních aspektů. Vnější prostředí je možno chápat jako potenciál světa práce a vnitřní aspekty lze nazývat potenciál jednotlivce (srov. Freibergová, 2005).
 
Nestačí jenom dobře osvojené množství informací, vědomostí a poznatků o světě práce, ale mladý člověk se potřebuje také dozvědět více o tom, kdo je on sám. Opravdu „nezávislá volba“ nespočívá jen v možnosti samostatného výběru z více alternativ, ale předpokládá především zralou schopnost samostatného a uvážlivého rozhodování (Čačka, 2000).
Úkol: Vysvětlete, co je profesní orientace.