Individuální praxe – zájmové činnosti 2
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Individuální praxe – zájmové činnosti 2
Anotace: Předmět je orientován na prohloubení vědomostí a dovedností potřebných pro činnost učitele ve výchovně-vzdělávacím prostředí. Důraz je kladen na logickou provázanost pedagogicko-psychologických disciplín s obsahem všeobecně vzdělávacích předmětů nebo odborných předmětů spojených s oborem studia studenta. 


Cíle:
Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou předmětů.
Dovednosti: Studenti jsou schopni orientovat se ve výběru oborových kurzů. Jsou schopni, vyhledávat aktuální aktivity pro svoje další sebevzdělávání v souvislosti s konkrétním předmětem, oborem.
Postoje: Osvojit si hodnoty sebevzdělávání. Prohlubovat hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku.

Cíle předmětu

Cíle:
Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou předmětů.
Dovednosti: Studenti jsou schopni orientovat se ve výběru oborových kurzů. Jsou schopni, vyhledávat aktuální aktivity pro svoje další sebevzdělávání v souvislosti s konkrétním předmětem, oborem.
Postoje: Osvojit si hodnoty sebevzdělávání. Prohlubovat hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku.

Výstupy z učení

Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
• Vyhledat a orientovat se v konkrétních kurikulárních dokumentech potřebných pro sestavení tematického plánu a následně pro zpracování obsahové a metodické přípravy učitele na konkrétní předmět.
• Analyzovat, svoje oborové vědomosti a dovednosti. V souladu s rozvojem svého oboru vzdělání cíleně prohlubovat svoji odbornost.
• Plánovat a realizovat vybrané výchovně-vzdělávací aktivity
• Participovat na výchovně-vzdělávacích aktivitách jako pomocný nebo hlavní lektor dané aktivity

Informace k časové náročnosti a harmonogramu předmětu

Rozsah: 30 hodin praxe ve školském zařízení

  • Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student absolvuje aktivity, při kterých pracuje v libovolné zájmové oblasti se skupinou vzdělávaných. Nejvhodnější formy činnosti jsou: vedení zájmového kroužku dětí, vedení oddílu v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, vedení oddílu na letním nebo zimním dětském táboře, vychovatelské, cvičitelské a trenérské činnosti na sportovních soustředěních, školách v přírodě, výcvikových kurzech v trvání minimálně 10 dnů.
  • Individuální příprava studujícího zahrnuje studium zdrojů, příprava podkladů pro výkon praxe, pomoc s organizací vzdělávacích programů, výroba a příprava praktických výstupů pro praxi.
Rozvrh setkání pro kombinované studium

Plánovaná setkání budou zahrnovat více jednotlivých kapitol. Jejich termín bude upřesněn na začátku semestru.

Hodnocení a zpětná vazba

Na konci interaktivní osnovy pomocí odpovědníků proveďte zhodnocení získaných kompetencí.

Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
  • Kyriacou, Ch. (Ed.). (2008). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • HLAĎO, Petr a Lenka DANIELOVÁ. Profese učitele odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2013. ISBN 978-80-7302-167-2.
  • Dytrtová, R., Krhutová, M. (2009). Učitel : příprava na profesi (vyd. 1.). Grada. URL info
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 2. 2025 do 23. 2. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 2. 2025 do 2. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 3. 2025 do 9. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Předchozí