Týden 2
Téma:
Informace - témata - respondenti.
Co se dá a co nedá zpracovat jako video?
Kde hledat témata a respondenty, vhodné pro zpracování pomocí videa?
Jaká máte témata?
To je první otázka na každé poradě: jaká máte témata? Není to: máte nějaká témata? Ale: jaká máte?
Novinář
musí oplývat tématy. Musí vidět svět kolem sebe jako nekonečný a
nevyčerpatelný zdroj témat. Musí mít tisíc nápadů, co z reality je
zpravodajsky nebo publicisticky zajímavé natolik, že by o tom měl (a
chtěl) říct celému světu.
Jenže udeří tvrdá realita: každý den točení, není čas si něco pročítat, s někým se vídat, něco ověřovat.
Teorie zpravodajských sítí (podle Gay Tuchmanové)
Každý den se stane obrovské množství událostí, ale média dokážou z nejrůznějších důvodů (personálních, finančních, prostorových a jiných - je v tom i ta už zmíněná lenost) pokrýt jen minimální část z tohoto dění. Mají proto vytvořenou jakousi síť, do které události chytají - a zaměřují se na místa, o kterých ví, že tam je velká pravděpodobnost, že na něco natrefí: vláda, krajské zastupitelstvo, ústavní soud, policie. Novináři tato a podobná místa rutinně sledují a používají pořád dokola. Další hustá část sítě je utažená třeba kolem tiskových agentur, ale taky kolem oblíbených zdrojů - tipařů, lidí, kteří každou chvíli zavolají svým kontaktům v redakci s nějakým námětem (třeba oblíbení vinaři, kteří každý druhý týden "něco mají").
To ale taky znamená, že to, co nezapadá na první pohled do téhle sítě - neodehrává se v oblíbených časech nebo místech - tou sítí propadne. A musí to být extra zajímavé, aby tomu novináři dali šanci a vydali se o tom natáčet. Platí to pro všechny typy médií, ale obzvlášť pro nás obrazové - když si nejsme jistí tím, jestli to bude obrazově zajímavé, často tématu vůbec nedáme šanci.