ÚVODNÍ SETKÁNÍ
1.
Studijní cíle
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
i.
definovat základní teoretická východiska
transakční analýzy;
ii.
znát a vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými koncepty
transakční analýzy;
iii.
znát zásady využívání jednotlivých konceptů
v praxi;
iv.
formulovat kontrakt dle zásad transakční
analýzy;
v.
definovat vhodné intervence umožňující zastavení
psychologických her nebo scénářového chování;
vi.
cíleně využívat koncepty transakční analýzy tak,
aby jim pomohly porozumět nejrůznějším komunikačním situacím.
2.
Organizace předmětu
Předmět tvoří 6 studijních setkání (plus krátká úvodní
informační schůzka). Studijní setkání trvají 4 vyučovací hodiny a konají se zpravidla
jednou za 14 dní úterý od 8:00 do 11:40. Termíny studijních setkání jsou 19.
9., 3. 10., 17. 10., 31. 10., 14. 11., 28. 11. a 12.12. Pro úspěšné
ukončení předmětu je třeba splnit všechny požadavky uvedené v článku 6
tohoto sylabu. Předmět je za 4 kredity.
3.
Požadavky na ukončení předmětu
3.1 Účast
a.
Účast na studijních setkáních je nenahraditelná,
protože při nich studenti procvičují důležité dovednosti, nacvičují aplikaci
znalostí na reálných problémech z praxe.
b.
Účast je povinná, přítomnost je kontrolována.
c. Možná je jedna neúčast.
d. Za účast získávají studující 3 body.
3.2 Průběžná
práce v semestru
a.
V průběhu semestru pracují studenti na níže
uvedených úkolech. Jejich realizace a odevzdání v určeném termínu a
uvedeném rozsahu je předpokladem úspěšného ukončení předmětu.
b.
Neodevzdání úkolu, nepřipravení analýzy nebo
přípravy na studijní setkání v požadovaných parametrech, znamená nesplnění
podmínek úspěšného ukončení předmětu. V takovém případě je předmět
studentovi ukončen hodnocením „-“.
3.2.1
Příprava na studijní setkán
a.
Jde o úkol pro jednotlivce.
b.
Studenti dostanou na každém studijním setkání
konkrétní úkol, obvykle zaměřený na sebereflexi nebo pozorování konstruktů transakční
analýzy ve svém okolí.
c.
Cílem je aplikace znalostí a nácvik dovedností
získaných v rámci studijních setkání.
d.
Výstupem úkolu je písemná příprava a její
prezentace na následujícím studijním setkání.
e.
Na každém studijním setkání bude vždy diskuse
nebo prezentace příprav.
f.
V případě nepřítomnosti na studijním
setkání, je nutné přípravu zaslat garantovi předmětu nejpozději do dne
studijního setkání, na kterém je kontrolována.
3.2.1.1
Kritéria hodnocení
a.
Kvalita zpracování přípravy (ukotvení
v oborných poznatcích, konkrétnost popisu, vhodný slovník).
b.
Dostatečný počet pozorovaných jevů (vždy
v rozsahu domluveném na studijním setkání).
c. Za splnění těchto kritérií získává studující u každého úkolu 2 body, celkově tedy 10 bodů za semestr.
3.2.2
Trénink dovedností: Ukázka rozhovoru
a.
Jde o úkol pro týmy studentů[1].
b.
Cílem úkolu je aplikace znalostí a nácvik
dovedností důležitých pro využívání konceptů transakční analýzy.
c.
Studenti si mohou vybrat ze dvou možností plnění
tohoto úkolu.
d.
První možností je připravit si a natočit
přibližně 5minutovou ukázku rozhovoru, kterou následně rozeberou v rámci
analýzy rozhovoru (viz níže). Může se jednat například o část poradenského
rozhovoru.
e.
Druhou možností je najít si ukázku situace (z
filmu, seriálu atd.) zaměřenou na pracovní prostředí, také v rozsahu
přibližně 5 minut. Cílem je ukázku rozebrat v rámci analýzy rozhovoru (viz
níže).
f. Výstupem úkolu je videonahrávka (ať už vlastního nebo nalezeného) rozhovoru (v rozsahu 5 minut, ± 1 minuta), reflexe rozhovoru zpracovaná v požadované struktuře) a prezentace rozhovoru na závěrečném studijním setkání.
g.
Součástí prezentace na studijním setkání je
představení rozhovoru a konceptů, které se v něm objevují, jejich
prezentace a reagování na komentáře / otázky ostatních studentů a vyučujícího.
3.2.2.1
Kritéria hodnocení
a. Kvalita provedeného či vybraného rozhovoru (výběr ukázky odpovídá zadání, nahrávka má dobrý čas, je možnost zde koncepty najít). Zde lze získat bod za každé z kritérií, celkově 3 body.
b. Kvalita
zpracování reflexe rozhovoru (zvolení 3 konceptů transakční analýzy, ukotvení
v oborných pojmech, konkrétnost popisu projevů konceptů – ke každému
konceptu minimálně 2 konkrétní příklady, kvalita vytvořených hypotéz).
c. Kvalita
reakcí při analýze rozhovoru na studijním setkání (odpovědi jsou založené na
odborných znalostech, je zřejmé, že autoři rozhovoru mají jasno v tom,
proč využili dané koncepty, srozumitelnost odpovědí).
Rozsah práce: |
maximálně 4400 znaků
včetně mezer, do rozsahu se nepočítá Použitá literatura (viz šablona) |
Termín odevzdání: |
5.12.2023 |
Název souboru: |
příjmení jednoho z autorů.docx |
Hodnocení: | 0-15 bodů |
3.3 Celkové
hodnocení předmětu
a.
Předmět je ukončen kolokviem.
b. Práce během semestru je bodově hodnocena. Body tvoří výsledné hodnocení.
Bodové hodnocení |
|
Účast |
3 body |
Průběžné úkoly |
10 bodů |
Trénink dovedností |
15 bodů |
Σ |
28 |
Hodnocení |
|
A |
28 |
B |
27-26 |
C D E |
25-24 23-22 21 |
F |
20 a méně |
Podrobně informace najdete také v sylabu předmětu
[1]
Počet členů týmů bude upřesněn na prvním studijním setkání podle počtu studentů
zapsaných v předmětu.