Metodický seminář k závěrečné práci

informace k závěrečné práci

Volba tématu:

Řešení konkrétního/zvoleného odborně-pedagogického problému s návrhem osobního profesního rozvoje

Název práce:

Cíle práce:

Účastník/účastnice

~      aplikuje znalosti a dovednosti získané v průběhu studia při řešení konkrétního/zvoleného odborně-pedagogického problému, souvisejícího s jeho profesním rozvojem,

  reflektuje stav vlastního profesního rozvoje v retrospektivě se zvláštním zřetelem na klíčové momenty, které k němu přispěly,

~    analyzují odborně-pedagogický problém s oporou o teorii (odbornou literaturu),

 doloží a zhodnotí naplnění stanoveného cíle (konkrétní kroky, důkazy učení)

~    prezentuje plán svého dalšího profesního rozvoje.

Příklad:

·   Volba odborně-pedagogického problému

Název práce: Stanovování, realizace a ověřování výukových cílů 

          Za svůj cíl profesního rozvoje jsem si zvolila  ze SKPS (1c) oblast plánování, konkrétně zlepšit se ve formulaci  cílů v provázanosti s učivem, metodami výuky, organizačními formami, tzn. s celkovou koncepcí výuky.

Plánuji způsoby ověření dovednosti naplnit cíle výuky.

·   Reflektuji aktuální stav vlastního poznání a zkušeností (vycházím ze SKPS, oborového kompetenčního rámce a seminářů v průběhu studia: reflektivních seminářů k praxím, rozvoje profesních kompetencí).

·   Můj osobní plán pro dosažení stanoveného cíle (studium literatury a dalších odborných zdrojů, vlastní zkušenosti a možnosti, termíny/harmonogram, způsob rozvoje…¨

·   Analyzuji odborně-pedagogický problém s oporou o teorii (odbornou literaturu) – prokážu porozumění odborně pedagogickému problému s použitím odborných zdrojů (citace podle APA 7).

·   Popíšu proces svého rozvoje na základě stanoveného cíle s důkazy učení a zhodnotím naplnění svého cíle.

·   Prezentuji plán svého dalšího rozvoje.

 

Rozvržení metodických postupů:

~      Stanovení cílů práce

~      Studium odborné literatury

~      SKPKS, KRAAU https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi, kompetenční oborový rámec

~      písemné sebereflektivní záznamy stanovených cílů rozvoje kompetencí (Lucka)

~      průběžné záznamy důkazů dosahování stanovených cílů

~      vedení profesního studentského portfolia, které tvoří (viz např. praxe 1) 

~       písemné přípravy vyučovacích hodin praxe,

~      písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,

~      anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin)

 

Návrh struktury závěrečné práce:

Úvod

Teoretická východiska

Vlastní profesní rozvoj (včetně důkazů o učení)

Závěr

Literatura

 Minimální rozsah u závěrečných prací CŽV, jež jsou založeny na odborném textu (bez příloh):

30 normostran, tj. 54 000 znaků včetně mezer  (asi 1/3 teorie + 2/3 popis rozvoje na základě reflexe zkušeností, důkazů atd. s odkazem na teorii).

Co mi pomůže při přípravě projektu v návaznosti na vyučované předměty (Osobnost učitele, Rozvoj profesních kompetencí, Praxe a reflexe praxe, didaktiky …), např. témata:

~      profesní kompetence učitele/učitelky

~      profesní standardy v učitelství SKPKS a KRAAU

~      reflexe/sebereflexe profesních kompetencí podle daných kritérií

~    profesní rozvoj kompetencí a jeho plánování, plán osobního rozvoje

~      utváření sebepojetí v roli učitele či učitelky  (osobnost učitele).

Následující