4. Výchovně vzdělávací cíle jednotlivých vyučovacích hodin
Stanovení výchovně vzdělávacích cílů a dílčích cílů pro jednotlivé vyučovací hodiny, a tedy i konkrétních pojmů a dovedností, které by si žáci měli během výuky osvojit je plně v kompetenci učitele. Při jejich stanovování by měl učitel vycházet především ze školního vzdělávacího programu své školy, který je pro něj závazný a který v ideálním případě respektuje regionální princip, fenologický princip a princip aktuálnosti, sociální prostředí, ze kterého pochází žáci školy, podmínky dané školy (školní zahrada, technické vybavení školy, ...) a organizaci výuky na škole.
Současně by učiteli měly být vodítkem žákovské prekoncepty/žákovo pojetí učiva odrážející předchozí zkušenosti žáků a jejich představy o přírodních i společenských dějích, případně obsahu jednotlivých pojmů. Učitel by měl do jisté míry při stanovování cílů respektovat osobní zájmy žáků konkrétní třídy a reagovat na aktuální situace ať již ve třídě (rivalita spolužáků, nový žák ve třídě, ...) nebo celospolečenské (volby, přírodní katastrofy, ...)
V neposlední řadě se ve stanovených cílech odráží učitelovo pojetí výuky – tedy které metody a formy výuky preferuje, který z přístupů a v jaké míře ve své výuce uplatňuje, jakým způsobem hodnotí účinnost výuky a podobně.
Většina učitelů primárního stupně se necítí dostatečně kompetentní ke stanovení konkrétních cílů výuky předmětů učení o přírodě a společnosti a zcela nebo částečně spoléhá na cíle dané používanými učebnicemi. Většina učebnicových řad dnes poskytuje učitelům maximální podporu při přípravě výuky a to jak stanovením obecných cílů k jednotlivým tématům v návaznosti na RVP pro ZV, stanovením konkrétních cílů jednotlivých vyučovacích hodin, podrobným popisem jednotlivých učebních úloh od fáze motivace přes expozici a případnou fixaci či aplikaci učiva. Text učebnice také obsahuje konkrétní pojmy a fakta, která by si žáci měli osvojit. Některé učebnice dokonce obsahují testy nebo sady otázek určené pro hodnocení žáků.
Přenášení "zodpovědnosti" na učebnice a jejich doslovné využívání při stanovení výukových cílů a přípravě výuky sebou nese hned několik problémů:
- Učebnice odráží pojetí výuky jednotlivých autorů učebnic a učitel se s nimi nemusí ve všech směrech ztotožnit.
- Autoři učebnic se velmi různí jak ve svém vzdělání (učitelé 1. stupně ZŠ i vysokoškolští učitelé), takže jak jazyk učebnice, ale i výběr pojmů, rozsah a odbornost informací a navržené učební úlohy se mohou v různých učebnicích stejného ročníku výrazně lišit.
- Učebnice jsou připravovány univerzálně pro celou Českou republiku, což ve většině neumožňuje využívání regionálních zvláštností a specifické zaměření školy.
ÚKOL PRO VÁS
Vyhledejte si školní vzdělávací program vaší školy a přečtěte si, jak jsou formulovány cíle k jednotlivým tématům vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
- Jsou formulovány spíše obecně jako v RVP pro ZV nebo konkrétně?
- Jsou mezi cíly i takové, které počítají se zvláštnostmi regionu školy nebo školy samotné?
Projděte si učebnice vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro jeden ročník od různých nakladatelství.
- Jak výrazně se liší témata obsažená v jednotlivých učebnicích daného ročníku?
- Která z učebnic daného ročníku používá mnoho nových odborných pojmů a která naopak nejméně?
- Která z učebnic daného ročníku předává žákům hotové informace a fakta a která z učebnic je naopak vede k vyhledávání informací a vlastnímu utváření závěrů?