Psychologie adolescentů
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Psychologie adolescentů
Info
Období
jaro 2025

Základní charakteristika:

Je určen zájemcům o hlubší pochopení psychiky adolescentů – kombinuje se v něm teoretický výklad témat, která souvisejí s obdobím adolescence a diskuse nad konkrétními problémy adolescentů.

Vyučuje:

prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (macek@fss.muni.cz) – garant kursu

doc. Mgr. Lenka Lacinová, PhD. (lacinova@fss.muni.cz)

doc. Mgr. et Mgr.  Jan Šerek, PhD. (serek@fss.muni.cz)

Mgr. Jan Širůček, PhD. (sirucek@fss.muni.cz)

Mgr. Ondřej Bouša (bousa@fss.muni.cz)

Mgr. Michaela Procházková  (prochazkovamichaela@mail.muni.cz)



Rozvrh:

Koná se jednou za dva týdny, ve dvou dvouhodinových blocích (14,00 – 15,40) a 16,00 – 17,40), v posluchárně U33. První setkání 20. 2.  bude pouze dvouhodinové.

 

Typ programu a podmínky pro získání kreditů:

Volitelný program pro posluchače bakalářského studia psychologie na FSS, kurs je zakončen zkouškou s hodnotou 4 ECTS.   

 

Podmínky pro získání kreditů:

1. Účast na výuce

Vyžaduje se přítomnost minimálně  na 8 dvouhodinovkách (z 11 možných), současně je nutné být alespoň na dvou (ze tří)  balintovských skupinách

2. Přijatá seminární práce

3. Úspěch ve znalostním testu

 

Výuka je koncipovaná jako kombinace semináře a přednášky. Informuje o aktuálních výzkumech, které se zaměřují na psychosociální vývoj současných dospívajících, dává jejich výsledky do kulturního a historického kontextu, zaměřuje se na mezinárodní srovnávání výsledků. Dále se zaměřuje na běžné každodenní problémy současných adolescentů. Účastníci výuky budou aktivně participovat na výuce, budou se účastnit skupinových diskusí (formát bálintovské skupiny, ohniskové skupiny). Důležité bude, aby studenti aktivně přinášeli témata, kterými se chtějí zabývat

Plán výuky

20. 2. .  Petr Macek (14.00 – 15.40)

Co je charakteristické pro adolescenci. Vymezení období, historický a kulturní pohled. Změny v pohledu na vývojové úkoly spojené s dospíváním, generační srovnání života současných adolescentů a generace jejich rodičů. Empirické výzkumy, vliv společenských změn.

6. 3.  Petr Macek (14.00 – 15.40)

Adolescence jako proces sebeutváření a seberozvoje. Sociální  vztahy v adolescenci. Problematika sebepojetí a sebehodnocení (včetně  některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity.

6. 3.   Petr Macek (16.00 – 17.40) 

Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro vhled do řešení problémů adolescentů

20. 3.   Lenka Lacinová  (14.00 – 15.40) 

Citová vazba v adolescenci: vývoj a dynamika preference vazbových osob. Vztahy s rodiči, romantické vztahy.

20. 3.  Petr Macek  (16.00 – 17.40)

Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro vhled do problémů adolescentů 

3. 4.   Jan Šerek  14,00 – 15,40

Občanská a politická socializace adolescentů. Společenský kontrakt, občanská a politická participace  současných adolescentů. Prosociální chování. Dobrovolnické aktivity

3. 4.   Ondřej Bouša 16,00 – 17.40

Vrstevnické vztahy:  vrstevnický tlak a konformita, význam vrstevníků pro sebehodnocení, kamarádské a přátelské vztahy v období dospívání.

17. 4.   Jan Širůček 14.00 – 15.40 

Vrstevnické vztahy v kontextu školní třídy

17. 4.  Petr Macek  16,00 - 17,40

Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro vhled do problémů adolescentů 

15. 5. Petr Macek  14.00 - 15,40

Mezi  adolescencí a dospělostí. Psychologické a sociální charakteristiky přechodu do dospěosti, kulturní a sociální specifika tranzice.  

15. 5. Petr Macek  16.00 - 17,40

Kulatý stůl  (skupinová diskuse)  s reflexí teorie i osobní zkušenosti.


Literatura:

Macek, P. (2003). Adolescence. 2. upravené vydání. Praha: Portál

Arnett, J. J. (2004). Adolescence and emerging adulthood. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Siegel. D. J. (2016). Rozbouřený mozek. Dospívání, teenageři a jejich výuchova. Praha: Triton

Coleman J. C. and Hendry, L. B. (1999). The nature of adolescence. London: Routledge.

Macek, P., Lacinová, L. (2006, Eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal.

Impaktované články  zejména v  Journal of Adolescence, Journal of Adolescent Research, Journal of Research on Adolescence, Adolescence, Youth and Society, Journal of Youth and Adolescence, Developmenatl Psychology, European Journal of Developmental Psychology, Československá psychologie.

 

Požadavky na písemnou práci:

Písemná práce bude založena na studiu nové odborné literatury a na využití alespoň dvou empirických studií, zpracovaných z impaktovaných časopisů (minimálně jedna studie) nebo recenzovaných časopisů (zařazených do databáze SCOPUS nebo ERIH).

Student nejprve zpracuje velmi stručnou anotaci práce (cca na půl strany, kde bude uvedeno téma, které chcete rozpracovat a bibliografické údaje o vybraných statích, ze kterýcvh budete čerpat.   Anotaci vloží do odevzdavárny do 31. března.

V dalším kroku zpracuje  zvolené téma  (např. sebepojetí, identita, rizikové chování, vztahy s vrstevníky, rodiči, profesní orientace, politická socializace, partnerské vztahy, osamělost v adolescenci atd.). Nejdříve ho  velmi stručně  (ale recentně, tj. z nejnovějších zdrojů) vymezí teoreticky,  potom budou představeny výzkumy k danému tématu.

Hodnotí se:   Schopnost vymezit téma a charakterizovat problém,  vhled do problematiky, interpretace a kritické zhodnocení výsledků výzkumu. Dále práce s literaturou (rozsah a využití domácích i zahraničních pramenů) a formální zpracování (stylistika, gramatika, citace).   

Rozsah práce:   cca  9 tis. znaků (včetně mezer)

Termín odevzdání:   31. 5. 2025

Kontaktní osoba ke konzultacím seminární práce:  prof. Petr Macek (macek@fss.muni.cz;  Mgr. Michaela Procházková (prochazkovamichaela@mail.muni.cz)

 Požadavky na písemný test:

Má zpravidla 10 - 15 otázek. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Zkouší se v rozsahu odpřednášených témat a zadané povinné studijní literatury

 Hodnocení

Písemná práce

Bodové hodnocení: 0 - 20 bodů, 10 bodů je minimum pro přijetí práce.     

Závěrečný písemný test

 Každá otázka je hodnocena 0-3 body, maximum získaných bodů je 30. Minimum pro   úspěšné zvládnutí testu je 20 bodů.

Celkové hodnocení

§ 50 - 46: hodnocení  A

§ 45 - 41: hodnocení  B

§ 40 - 37: hodnocení  C

§ 36 - 33: hodnocení  D

§ 32 - 30: hodnocení  E

Nyní studovat
Učitel doporučuje studovat nyní – od 20. 2. 2025 do 6. 3. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 6. 3. 2025 do 19. 3. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 20. 3. 2025 do 2. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 3. 4. 2025 do 13. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 17. 4. 2025 do 1. 5. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 1. 5. 2025 do 8. 5. 2025.


Učitel doporučuje studovat od 15. 5. 2025.
Předchozí