Základní charakteristika:
Je určen zájemcům o hlubší pochopení
psychiky adolescentů – kombinuje se v něm teoretický výklad témat, která
souvisejí s obdobím adolescence a diskuse nad konkrétními problémy
adolescentů.
Vyučuje:
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (macek@fss.muni.cz)
– garant kursu
doc. Mgr. Lenka Lacinová, PhD.
(lacinova@fss.muni.cz)
doc. Mgr. et Mgr. Jan Šerek, PhD.
(serek@fss.muni.cz)
Mgr. Jan Širůček, PhD. (sirucek@fss.muni.cz)
Mgr. Ondřej Bouša (bousa@fss.muni.cz)
Mgr. Michaela Procházková (prochazkovamichaela@mail.muni.cz)
Rozvrh:
Koná se jednou za dva týdny, ve dvou
dvouhodinových blocích (14,00 – 15,40) a 16,00 – 17,40), v posluchárně
U33. První setkání 20. 2. bude pouze dvouhodinové.
Typ programu a podmínky pro získání
kreditů:
Volitelný program pro posluchače
bakalářského studia psychologie na FSS, kurs je zakončen zkouškou s hodnotou 4
ECTS.
Podmínky pro získání kreditů:
1. Účast na výuce
Vyžaduje se přítomnost minimálně na 8 dvouhodinovkách (z 11 možných), současně je nutné být alespoň na dvou (ze tří) balintovských skupinách
2. Přijatá seminární práce
3. Úspěch ve znalostním testu
Výuka je koncipovaná jako kombinace
semináře a přednášky. Informuje o aktuálních výzkumech, které se zaměřují na
psychosociální vývoj současných dospívajících, dává jejich výsledky do
kulturního a historického kontextu, zaměřuje se na mezinárodní srovnávání
výsledků. Dále se zaměřuje na běžné každodenní problémy současných adolescentů. Účastníci výuky budou aktivně
participovat na výuce, budou se účastnit skupinových diskusí
(formát bálintovské skupiny, ohniskové skupiny). Důležité bude, aby studenti aktivně přinášeli témata, kterými se chtějí zabývat
Plán výuky
20. 2. . Petr Macek (14.00 – 15.40)
Co je charakteristické pro adolescenci. Vymezení období, historický a kulturní pohled. Změny v pohledu na vývojové úkoly spojené s dospíváním, generační srovnání života současných adolescentů a generace jejich rodičů. Empirické výzkumy, vliv společenských změn.
6. 3. Petr Macek (14.00 – 15.40)
Adolescence jako proces sebeutváření a seberozvoje. Sociální vztahy v adolescenci. Problematika sebepojetí a sebehodnocení (včetně některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity.
6. 3. Petr Macek (16.00 – 17.40)
Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro vhled do řešení problémů adolescentů
20. 3. Lenka Lacinová (14.00 – 15.40)
Citová vazba v adolescenci: vývoj a dynamika preference vazbových osob. Vztahy s rodiči, romantické vztahy.
20. 3. Petr Macek (16.00 – 17.40)
Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro vhled do problémů adolescentů
3. 4. Jan Šerek 14,00 – 15,40
Občanská a politická socializace adolescentů. Společenský kontrakt, občanská a politická participace současných adolescentů. Prosociální chování. Dobrovolnické aktivity
3. 4. Ondřej Bouša 16,00 – 17.40
Vrstevnické vztahy: vrstevnický tlak a konformita, význam vrstevníků pro sebehodnocení, kamarádské a přátelské vztahy v období dospívání.
17. 4. Jan Širůček 14.00 – 15.40
Vrstevnické vztahy v kontextu školní třídy
17. 4. Petr Macek 16,00 - 17,40
Balintovská skupina jako forma skupinové práce pro vhled do problémů adolescentů
15. 5. Petr Macek 14.00 - 15,40
Mezi adolescencí a dospělostí. Psychologické a sociální charakteristiky přechodu do dospěosti, kulturní a sociální specifika tranzice.
15. 5. Petr Macek 16.00 - 17,40
Kulatý stůl (skupinová diskuse) s reflexí teorie i osobní zkušenosti.
Literatura:
Macek, P. (2003). Adolescence. 2. upravené vydání. Praha: Portál
Arnett, J. J. (2004). Adolescence and emerging adulthood. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Siegel. D. J. (2016). Rozbouřený mozek. Dospívání, teenageři a jejich výuchova. Praha: Triton
Coleman J. C. and Hendry, L. B. (1999). The nature of adolescence. London: Routledge.
Macek, P., Lacinová, L. (2006, Eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal.
Impaktované články zejména v Journal of Adolescence, Journal of Adolescent Research, Journal of Research on Adolescence, Adolescence, Youth and Society, Journal of Youth and Adolescence, Developmenatl Psychology, European Journal of Developmental Psychology, Československá psychologie.
Požadavky na písemnou práci:
Písemná práce bude založena na studiu nové odborné literatury a na využití alespoň dvou empirických studií, zpracovaných z impaktovaných časopisů (minimálně jedna studie) nebo recenzovaných časopisů (zařazených do databáze SCOPUS nebo ERIH).
Student nejprve zpracuje velmi stručnou anotaci práce (cca na půl strany, kde bude uvedeno téma, které chcete rozpracovat a bibliografické údaje o vybraných statích, ze kterýcvh budete čerpat. Anotaci vloží do odevzdavárny do 31. března.
V dalším kroku zpracuje zvolené téma (např. sebepojetí, identita, rizikové chování, vztahy s vrstevníky, rodiči, profesní orientace, politická socializace, partnerské vztahy, osamělost v adolescenci atd.). Nejdříve ho velmi stručně (ale recentně, tj. z nejnovějších zdrojů) vymezí teoreticky, potom budou představeny výzkumy k danému tématu.
Hodnotí se: Schopnost vymezit téma a charakterizovat problém, vhled do problematiky, interpretace a kritické zhodnocení výsledků výzkumu. Dále práce s literaturou (rozsah a využití domácích i zahraničních pramenů) a formální zpracování (stylistika, gramatika, citace).
Rozsah práce: cca 9 tis. znaků (včetně mezer)
Termín odevzdání: 31. 5. 2025
Kontaktní osoba ke konzultacím seminární práce: prof. Petr Macek (macek@fss.muni.cz; Mgr. Michaela Procházková (prochazkovamichaela@mail.muni.cz)
Požadavky na písemný test:
Má zpravidla 10 - 15 otázek. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Zkouší se v rozsahu odpřednášených témat a zadané povinné studijní literatury
Hodnocení
Písemná práce
Bodové hodnocení: 0 - 20 bodů, 10 bodů je minimum pro přijetí práce.
Závěrečný písemný test
Každá otázka je hodnocena 0-3 body, maximum získaných bodů je 30. Minimum pro úspěšné zvládnutí testu je 20 bodů.
Celkové hodnocení
§ 50 - 46: hodnocení A
§ 45 - 41: hodnocení B
§ 40 - 37: hodnocení C
§ 36 - 33: hodnocení D
§ 32 - 30: hodnocení E