Reflexivita v sociální práci
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Reflexivita v sociální práci
Info
Období
jaro 2025

V této lekci se účastníci seznámí s cíli a organizací kurzu.


Kapitola obsahuje:
1
Rozpis témat
3
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 17. 2. 2025 do 23. 2. 2025.

Lekce 2 se věnuje objasnění, co se rozumí reflektivní praxí (zkráceně RP), a některými možnými výsledky používání této strategie/ techniky. V této lekci zkoumáme kořeny konceptu reflektivní praxe, přičemž za východiska považujeme zejména práce Deweyho a Schöna. Dále se zabýváme aplikací pojmu reflektivní praxe na situace v praxi prostřednictvím využití reflektivního cyklu (Kolbe aj.). Věnujeme se také etickým výzvám, které reflektivní praxe přináší. Budeme se také zabývat problematikou úzkosti, kterou reflexe může někdy vyvolávat. Budeme se také věnovat bezpečným podmínkám reflexe a reflektivní praxe.


Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 24. 2. 2025 do 2. 3. 2025.

Tato lekce se zaměřuje na důležitost a různé možnosti sebepoznání. - Metaforické zrcadlo - Jak se nejlépe učím? - Honey a Mumfordovy styly učení - Silné stránky a dovolené slabiny - Rozvíjení reflektujícího stylu - Analýza SWOT/B a SWAIN - Motivace - Drivery


Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 3. 3. 2025 do 9. 3. 2025.

Lekce 4 nabízí řadu praktických způsobů, jak začít reflektovat svou praxi, řadu postupných aktivit, které si můžete osvojit, abyste rozvíjeli a zdokonalovali své dovednosti reflektivního praktika. Začneme vytvořením reflektivního prostoru, v němž můžete pohodlně a bezpečně reflektovat svou praxi. Stavíme na respektu k vašemu osobnímu přístupu k učení. Budeme se bavit o využití učebních deníků přes online blogy až po narativní analýzu - existuje spousta kreativních nápadů, z nichž si můžete vybrat a začlenit je do svých reflektivních aktivit v závislosti na svém osobním přístupu k učení.


Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 10. 3. 2025 do 16. 3. 2025.

Lekce 5 vás seznámí s procesem reflektivního učení (zkušenostního, v praxi). Vysvětlíme si roli supervize. Lekce poskytuje řadu námětů, jak využít reflexi během stáže (studentských praxí). Zkusíme si také představit a aplikovat aplikovat učební cyklus. Lekce se zabývá přínosem teorií sociální práce, které by se měly stát nedílnou součástí vaší praxe a které vám umožní rozvinout analytické a intuitivní dovednosti, jež vám poskytnou určitou míru jistoty při řešení nových a složitých situací.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
2
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 17. 3. 2025 do 23. 3. 2025.

Lekce 6 se zabývá riziky, kdy je uživatel služby nebo pracovník ohrožen fyzickou, sociální nebo emocionální újmou. Zabývám se pojmem "ne-bezpečné praxe" a představím některá závažných selhání v praxi ze zahraničních zdrojů. Dále se budeme věnovat způsobům, jak můžeme využít reflexi ke zkoumání způsobů minimalizace rizikové praxe s využitím technik reflexe. Zajímat nás zejména bude technika kritického incidentu. V lekci se bude zabývat také některými organizačními systémy a procesy, které mohou nevědomky zvyšovat rizika praxe.


Kapitola obsahuje:
3
PDF
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 24. 3. 2025 do 30. 3. 2025.

V lekci 7 se budeme zabývat emocemi, které v sociální prácáci vznikají, jsou její součástí a mohou ji olivňovat. Proces reflexe tedy zahrnuje i emoce. Dotkneme se i důležitých otázek týkající se role jazyka při utváření i reflexi dominantních diskurzů v praxi. Respekt k emoční složce byl v praxi dlouho opomíjen. V kurz představuji práci s emocemi jako důležitý zdroj při pochopení některých rozporů a složitostí, které jsou s praxí sociální práce spojeny. Představím koncept emoční inteligence jako užitečný rámec pro rozvoj emočně kompetentní praxe. Součástí lekce bude řada reflektivních úkolů na podporu rozvoje emočního uvědomění a regulace, které jsou považovány za klíčové pro rozvoj emoční inteligence.


Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 31. 3. 2025 do 6. 4. 2025.

Lekce 8 se zaměřuje na využití reflexe jako nástroje rozvoje osobní a profesní efektivity. Budu prezentovat příklady z praxe a cvičení, která účastníkům umožní zvýšit sebeuvědomění z hlediska analýzy vlastních (neuvědomovaných) předpokladů. Dále uvedu některé přístupy, které při analýze předpokladů mohou být užitečné - např. reflektivní psaní, analýza samomluvy a názorových systémů a přesvědčení. Znovu se vrátíme k analýze SWOT a využijeme ji také pro rozvoj pozitivního myšlení a zpochybňování sebepoškozujících/negativních myšlenek. Cílem této lekce je zejména rozvinout představy, jak rozvíjet osobní sebedůvěru a profesní kompetence.


Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 7. 4. 2025 do 13. 4. 2025.

V lekci 9 se budeme věnovat významu zpětné vazby. Lekce by měla pomoci zamyslet se nad významem kritického či reflektivního přátelství. Johariho okno. Supervize. Chyby při zpětné vazbě. Mentoring.


Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 14. 4. 2025 do 20. 4. 2025.

Lekce 10 vás uvede do světa managementu, zejména do práce vedoucího týmu, který je zodpovědný za řízení změn a působí jako nadřízený. Lekce se zabývá některými tlaky, kterým čelí vedoucí týmů, a nároky, které jsou na ně kladeny při zvládání požadavků v první linii služby. Dále se budeme zabývat tím, jak můžeme aktivně řídit svůj vztah s vedoucím týmu, abyste si oba vytvořili vzájemně uspokojivý pracovní vztah. Dále představím další techniky reflexe. Budeme debatovat význam supervize, konzultací a osobních hodnocení jako příležitostí pro rozvoj reflektivní praxe.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2025 do 27. 4. 2025.

Lekce 11 upozorní, že reflexe může nalézt vhodné zázemí ve skupinovém prostředí. Skupina poskytuje řadu příležitostí, ale i potenciálních rizik. Současně se v lekci dotkneme problematiky meziprofesní spolupráce ve složitých organizačních strukturách. Efektivní práce v takových týmech znamená, že sociální pracovníci potřebují řadu interprofesních dovedností a silnou profesní identitu.


Kapitola obsahuje:
3
PDF
1
Studijní materiály
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 28. 4. 2025 do 4. 5. 2025.

Integrovaný reflektivní cyklus. Sengův koncept osobního mistrovství. Závěr kurzu.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 5. 5. 2025 do 11. 5. 2025.

Tento týden je zaměřen na prezentaci výzkumných zadání kurzu.

Učitel doporučuje studovat od 12. 5. 2025 do 18. 5. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Web
Předchozí