Předmět si klade za cíl seznámit studenty s obecnými teoretickými i praktickými základy terapeutického procesu při práci s dětmi a dospívajícími. Jednotlivé semináře jsou z části koncipovány jako teoretické seznámení s konkrétním tématem a z části jako praktické cvičení. Praktická část se sestává ze zkoušení technik, nácviků práce ve dvojicích a skupinkách a práce s kazuistikami.
Data a témata seminářů:
19.2. |
Psychoterapie dětí a
dospívajících v kontextu vývojových teorií. Rozdílné (a společné) prvky terapeutických směrů. Terapie v kontextu
organizací. Počátek práce, kontrakt a spolupráce se zákonnými
zástupci v průběhu terapie. |
|
26.2. |
Počátek práce s dítětem. První setkání, navození a význam důvěry a bezpečí v terapii. Práce s kontaktem. |
|
4.3. |
Vztah jako klíčový prvek. Navození a udržení vztahu, význam
vztahu pro terapeutickou práci. Teorie ranné vztahové vazby a její význam
v terapii. |
|
11.3. |
Hra. Role hry ve vývoji jedince a
v terapii aneb "k čemu mému dítěti je, že si u vás hraje?" |
Termín odevzdání úkolu č. 1. |
18.3. |
Emoce.
Exprese emocí v terapii a její význam. Práce se vztekem, smutkem, strachem (i radostí :-) ). |
|
25.3. |
Projekce,
projektivní techniky, jejich význam a úloha. |
|
27.3. |
Práce s terapeutickým
pískovištěm. |
|
8.4. |
Práce s tělem, práce se smysly,
imaginace. |
|
15.4. |
Státní svátek |
|
22.4. |
Podpora péče o sebe, vnitřní zdroje. |
|
29.4. |
S |
|
6.5. |
Státní svátek |
|
13.5. |
Státní svátek |
Termín odevzdání úkolu č. 2 |
Požadavky na ukončení kurzu
1. Účast na seminářích, alespoň 80% (neúčast bez omluvy maximálně na dvou seminářích)
2. Vypracování dvou průběžných úkolů, viz níže
3. Složení závěrečné zkoušky
Průběžné úkoly
1. Reflexe vlastního kontaktu s dítětem
Studenti si ve svém okolí zajistí možnost kontaktu s dítětem do 10 let věku a s tímto dítětem po dohodě se zákonnými zástupci stráví min. 30 minut. Činnost a místo setkání je zcela na vzájemné domluvě. Podmínkou je pouze individuální kontakt jeden na jednoho, ideálně bez přítomnosti dalších osob (nebo neintervenujících). Také by nemělo jít o vlastní dítě studenta. Cílem práce je zaměřit se na introspektivní prožívání kontaktu s dítětem a reflexi společně stráveného času optikou vlastního prožívání. V písemné reflexi pak studenti odpovídají na následující otázky:
- Jak kontakt hodnotím, jak dopadl?
- Jak jsem se v průběhu cítil?
- Bylo na kontaktu něco těžkého/nepříjemného/zvláštního?
- Co bylo naopak v pořádku? Co mi šlo?
Rozsah práce je 1-2 normostrany.
V případě, že student nebude moci uvedený úkol splnit z důvodu nemožnosti sehnat dítě, prokonzultuje s vyučujícím náhradní variantu plnění.
Za nadstandartní zpracování je možné získat 5 bonusových bodů nad rámec v hodnocení předmětu.
2. Seminární práce
Student si zvolí jednu z nabízených kazuistik. Ve zpracování se zaměří na hypotetickou terapeutickou práci s případem. Vyhodnotí, jak by k danému případu na základě předložených informací porozuměl a jak by k práci přistoupil, rozepíše, jak by teoreticky mohl probíhat průběh terapie a na co by se v práci zaměřil. Součástí práce by měla být také sebereflexe toho, jak by klientovo téma a průběh spolupráce terapeut prožíval sám na sobě.
Kromě vlastních úvah a reflexe se v práci předpokládá využití nejméně tří odborných zdrojů - jedné knihy a dvou studií zaměřených na danou problematiku. Dále student vymyslí a rozepíše konkrétní použití nejméně dvou technik, včetně zdůvodnění, proč by zrovna tyto techniky mohly být v daném případě vhodné..
Hodnocení práce 10 (minimum) až 20 bodů.
Závěrečná zkouška
Zkouška se uskuteční písemnou formou a bude ověřovat znalost informací prezentovaných na jednotlivých seminářích (prezentace powerpoint budou k dispozici vždy po absolvování semináře) a studijních materiálů (bude upřesněno).
Za zkoušku je možno získat 10 (minimum) až 25 bodů.
Hodnocení předmětu
41-45 b. - A
36-40 b. - B
31-35 b. - C
26-30 b. - D
20-25 b. - E
0-20 b. - F
Literatura
Geldard, K., Geldard,
D. (2008). Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál.
Langmeier, J., Balzar,
K., Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.
Oaklander, V.(2020). Třinácté
komnaty dětské duše – tvořivá psychoterapie v duchu gestalt terapie. Praha:
Portál
Oaklander, V., (2022)
- Ukrytý poklad – Dětské nitro z pohledu gestalt terapie. Praha: Portál
Pöethe, P. (2022) – Vývojová
a vztahová terapie dětí. Praha: Portál
Pöethe, P. (2020).
Síla nevysloveného. Praha: Portál
Ronenová, T.
(2000). Psychologická pomoc dětem v nesnázích –
kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha: Portál.
Vymětal, J., Rezková,
V. (2001). Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál.