"Slibuji, že vždy budu pracovat v zájmu dělnické třídy a uskutečňovat politiku Komunistické strany Československa. Budu věrný Československé socialistické republice a budu obhajovat a upevňovat její socialistické zřízení. Slibuji, že budu zachovávat ústavu Československé socialistické republiky i ostatní zákony a právní předpisy, budu svědomitě plnit své povinnosti a pokyny vedoucích pracovníků a zachovávat mlčenlivost v pracovních věcech. Budu podle zásad komunistické výchovy pěstovat v žácích (učních) lásku k socialistické vlasti. Povedu je k úctě k dělnické třídě a Komunistické straně Československa. Budu je vychovávat v duchu marx-leninského světového názoru. Zavazuji se rozvíjet u mládeže internacionální cítění a prohlubovat přátelství se socialistickými zeměmi, zejména se Sovětským svazem. Jsem si vědom (a) toho, že svým osobním životem, postoji a jednáním, účastí ve veřejném životě a vystupováním podstatně ovlivňuji jako socialistický(á) učitel(ka), vychovatel(ka), mistr odborného výcviku chování a jednání žáků (učňů) i nejbližší veřejnost. Při veškerém svém jednání budu mít na zřeteli prospěch Československé socialistické republiky a jejího lidu. Jsem si vědom (a) důsledků, které by pro mne vyplynuly z nesplnění slibu."
OTEVŘÍT AŽ PO ODEVZDÁNÍ: možné řešení
Na začátku je třeba si vybrat z nepřeberného množství variant. Já jsem si vybral tento výstup:
D-9-7-03 charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu
Pokusím se o jeho dílčí naplnění konkrétně části: rozpozná destruktivní sílu totalitarismu, charakterizuje jednotlivé totalitní systémy
Pro rolestorming jsem si vybral modelového učitele, který odpovídá hodnotám obsaženým v učitelském slibu z roku 1971:
Klíčová otázka kombinující jak metodu T-grafu i rolestormingu může znít:
Co by vyzvedl jako kladné a co odsoudil jako záporné pro své žáky učitel komunista u železné opony?
+ | - |
ochrana socialistické vlasti (chránění spánku dětí , žen a pracujících) | blízkost imperialistických států |
garanci dodržování zákonů pro vycestování | temná připomínka doby agentů chodců, škůdců a emigrantů |
technologie sloužící zájmu lidu | spotřeba materiálu kvůli nepřátelům |
symbol hranice mezi "socialistickým a imperialistickým" | téma pro špinění komunismu štvavými západními hlasy |
Pokud bychom chtěli být ještě více konfrontační a nabídnout příklad proměny diskurzu, můžeme použít T-graf a rolestorming jako konfrontační rámec:
„Slibuji na svou čest a svědomí, že budu i po ukončení studia na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem zachovávat věrnost ideálům, které mi byly během studia vštěpovány, budu dále dbát na dobré jméno této fakulty, na níž jsem získal(a) vysokoškolské vzdělání a uchovám ji v dobré paměti. Při veškeré své budoucí činnosti budu mít na zřeteli rozvoj vědeckého poznání a budu ho využívat k prospěchu a užitku všeho lidstva. Jako učitel(ka) budu mít na zřeteli všestranný prospěch svých žáků, budu dbát na jejich harmonický rozvoj, vést je k lásce k poznání a vychovávat je v souladu s vysokými ideály lidskosti a demokracie. "
Jaká klíčová slova nebo slovní spojení by řekl o drátech na hranicích v Čížově:
učitel 1971 | učitel 2020 |
hradba proti imperialismu | místo smrti mnoha lidí |
pohraničníci strážící naše bezpečí | připomínka totality |
věc chránící výdobytky socialismu | zábrana svobodného cestování |
hranice vlasti | bývalá hranice vlasti |