Letní historická praktika

OTEVŘÍT AŽ PO ODEVZDÁNÍ: možné řešení

Na začátku je třeba si vybrat z nepřeberného množství variant. Já jsem si vybral tento výstup:

D-9-7-03 charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu 


Pokusím se o jeho dílčí naplnění konkrétně části:  rozpozná destruktivní sílu totalitarismu, charakterizuje jednotlivé totalitní systémy


Pro rolestorming jsem si vybral modelového učitele, který odpovídá hodnotám obsaženým v učitelském slibu z roku 1971: 

"Slibuji, že vždy budu pracovat v zájmu dělnické třídy a uskutečňovat politiku Komunistické strany Československa. Budu věrný Československé socialistické republice a budu obhajovat a upevňovat její socialistické zřízení. Slibuji, že budu zachovávat ústavu Československé socialistické republiky i ostatní zákony a právní předpisy, budu svědomitě plnit své povinnosti a pokyny vedoucích pracovníků a zachovávat mlčenlivost v pracovních věcech. Budu podle zásad komunistické výchovy pěstovat v žácích (učních) lásku k socialistické vlasti. Povedu je k úctě k dělnické třídě a Komunistické straně Československa. Budu je vychovávat v duchu marx-leninského světového názoru. Zavazuji se rozvíjet u mládeže internacionální cítění a prohlubovat přátelství se socialistickými zeměmi, zejména se Sovětským svazem. Jsem si vědom (a) toho, že svým osobním životem, postoji a jednáním, účastí ve veřejném životě a vystupováním podstatně ovlivňuji jako socialistický(á) učitel(ka), vychovatel(ka), mistr odborného výcviku chování a jednání žáků (učňů) i nejbližší veřejnost. Při veškerém svém jednání budu mít na zřeteli prospěch Československé socialistické republiky a jejího lidu. Jsem si vědom (a) důsledků, které by pro mne vyplynuly z nesplnění slibu." 


Klíčová otázka kombinující jak metodu T-grafu i rolestormingu může znít:

                              Co by vyzvedl jako kladné a co odsoudil jako záporné pro své žáky učitel komunista u železné opony?

+-
ochrana socialistické vlasti (chránění spánku dětí , žen a pracujících)blízkost  imperialistických států
garanci dodržování zákonů pro vycestovánítemná připomínka  doby agentů chodců, škůdců a emigrantů
technologie sloužící zájmu liduspotřeba materiálu kvůli nepřátelům
symbol hranice mezi "socialistickým a imperialistickým"téma pro špinění komunismu štvavými západními hlasy


Pokud bychom chtěli být ještě více konfrontační a nabídnout příklad proměny diskurzu, můžeme použít T-graf a rolestorming jako konfrontační rámec:


„Slibuji na svou čest a svědomí, že budu i po ukončení studia na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem zachovávat věrnost ideálům, které mi byly během studia vštěpovány, budu dále dbát na dobré jméno této fakulty, na níž jsem získal(a) vysokoškolské vzdělání a uchovám ji v dobré paměti. Při veškeré své budoucí činnosti budu mít na zřeteli rozvoj vědeckého poznání a budu ho využívat k prospěchu a užitku všeho lidstva. Jako učitel(ka) budu mít na zřeteli všestranný prospěch svých žáků, budu dbát na jejich harmonický rozvoj, vést je k lásce k poznání a vychovávat je v souladu s vysokými ideály lidskosti a demokracie. " 

                                                    Jaká klíčová slova nebo slovní spojení by řekl o drátech na hranicích v Čížově:

učitel 1971
hradba proti imperialismumísto smrti mnoha lidí
pohraničníci strážící naše bezpečípřipomínka totality
věc chránící výdobytky socialismuzábrana svobodného cestování
hranice vlastibývalá hranice vlasti