Mikroekonomie 1

9. Monopol a monopolistická konkurence

Cíl tématu

monopol:

  • co jsou to monopoly a jak vznikají
  • proč pro monopolistu platí MR
  • jak monopolista určujte objem produkce a cenu
  • jak monopoly ovlivňují blahobyt společnosti
  • co je to cenová diskriminace
  • co může vláda s monopoly dělat

monopolistická konkurence:

  • co je to monopolistická konkurence
  • jak firmy v monopolistické konkurenci určují vyráběné množství a cenu
  • jak efektivní je monopolistická konkurence
  • proč firmy v monopolistické konkurenci dělají reklamu a jaké jsou společenské přínosy a náklady reklamy

Metodické poznámky

Lekce pokrývá dvě kapitoly. První je odpřednášena v posluchárně, druhá pouze formou on-line nahrávky níže. Obě části však jsou součástí cvičení i zkouškového testu!

Co studovat

Ekonomie ve filmu

Justin: jak se stát rytířem -- monopolní zisk -- a kdo jej získá:
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2023/BPE_MIE1/um/econmovies/Justin.video5
Třetí princ -- důvodem vzniku monopolistické konkurence jsou rozdíly v preferencích:
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2023/BPE_MIE1/um/econmovies/Treti_princ.video5

Navíc

Cenová diskriminace a značky

Monopol a monopolistické praktiky Duševní vlastnictví, patenty a regulatory capture Arbitráž
  • NPR Planet Money: "Buy Low, Sell Prime" (3. 6. 2015, mp3). O chlapíkovi, který nakupuje věci levně v kamenných obchodech a prodává draho na Amazonu -- tedy o cenové arbitráži.

K procvičení

Český procvičovací test ke kapitolám 15 a 17 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 15 a kapitole 17.