Společenská odpovědnost firem

1. Společenská odpovědnost firem (CSR) - základní pojmy a historický vývoj. Odpovědnost - význam pojmu a typy odpovědnosti relevantní pro řízení společenské odpovědnosti


Corporate Social Responsibility CSR 1st lecture
PDF ke stažení


materály pro čtení - pokud máte zájem:

https://is.muni.cz/auth/el/econ/podzim2023/MKH_SPOF/um/1_tema_-_spolecenska_odpovednost_firem_-_uvod/materials_to_read_-_if_interested/


SEMINÁŘ:

SPOF – 1. seminář

1. „zahřívací část“:

a) vytvořte týmy (2-5 osob…pracovat můžete i individuálně)

b) v průběhu cca 10 minut diskutujte, co všechno může být/obsahovat/pokrývat společenská odpovědnost firem – nápady pište na papír pro vizualizaci….k „obsahu“ SPOF se zamyslete i nad důvody, tj. proč by to mělo být „pokryto“ v rámci SPOF (i to můžete pár slovy napsat na papír)….kromě psaní můžete i kreslit…prostě forma zachycení myšlenek je libovolná…..papíry budou rozloženy po místnosti a po druhé části krátce prodiskutovány Vaše názory

 

2. pozorně poslouchejte profesora Craiga Smithe z INSEAD ohledně problematiky odpovědnosti, morálních agentů a firmy jako morálního agenta, tj. individuální a kolektivní odpovědnosti: https://www.youtube.com/watch?v=LW2UwWGTVnE     Where does corporate culpability come from, the decision-maker or the organisation?

Kdo rychle a rád čte, zajímavý článek je zde: https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/A:1006020214228.pdf   Moore, G. (1999). Corporate moral agency: Review and implications. Journal of Business Ethics21, 329-343.

Zkuste zodpovědět – napište na papír – následující otázky:

Které myšlenky Vás v rozhovoru zaujali? Co považujete za důležité z toho, co v rozhovoru zaznělo? Jak to tedy vypadá s odpovědností firmy vs odpovědností jednotlivce v ní?

Krátká diskuse k odpovědím.

Přestávka (5-10 minut – dle domluvy)

 

3. vyberte si jeden z těchto 2 podniků:

https://www.kubicekballoons.cz/

https://www.beghelli.it/cs-cz

a „ponořte se do hledání informací o vybrané firmě – výsledkem by mělo být získání vhledu do toho:

a) co firma dělá

b) v jakém prostředí se pohybuje

c) v čem by mohla spočívat její společenská odpovědnost

(jde o začátek tvorby Akčního plánu pro vybranou firmu).

Opětovně pracujte v týmu, pište, kreslete, printscreenujte, upravujte a dávejte dohromady  (MŮŽE BÝT NA PAPÍR, ALE I DO DOKUMENTU V NOTEBOOKU, TELEFONU...)  informace  a případně i data pro Akční plán. Tuto část na 1. semináři prezentovat nebudeme...je potřeba si to, co jste našli a dali dohromady, uchovat na příště (celý semestr a pro celý Akční plán).