Řízení lidských zdrojů / Personální management

Organizační informace

Cíle předmětu
V rámci předmětu se studenti seznámí s hlavními tématy z oblasti řízení lidských zdrojů. Cílem předmětu je naučit studenty jak vytvořit prostředí pro dlouhodobě udržitelný vysoký pracovní výkon zaměstnanců a maximalizovat přínos zaměstnanců pro naplnění strategických cílů organizace.

Výstupy z učení
Studenti bude po absolvování předmětu zejména schopni:
- Vysvětlit roli řízení lidských zdrojů v organizaci,
- Zhodnotit procesy náboru a výběru zaměstnanců v organizaci a navrhnout jejich zkvalitnění,
- Posoudit pracovní výkon jednotlivců a týmů a vytvořit podmínky podporující vysoký a udržitelný pracovní výkon v týmu či organizaci,
- Posoudit klíčové silné stránky a rezervy zaměstnanců a zvolit vhodnou metodu jejich rozvoje,
- Vytvářet v organizaci či týmu kulturu, která podporuje rovnost, respektuje individuální odlišnosti a netoleruje neetické jednání,
- Prezentovat a obhájit si odborný názor a podložit jej argumenty založenými na teoriích a výzkumech z oblasti řízení lidských zdrojů.

Harmonogram přednášek a seminářů (pro podzimní semestr 2024)


23.9. Introduction to human resources management, the role of HRM (Jakub Procházka)
30.9. Employee life cycle (Viktor Kulhavý and Y soft)
7.10. Ethics in human resource management: General principles (Tomáš Ondráček)
14.10. Recruiting employees (Jakub Procházka)
21.10. Talent management (Nathalie Houtzamer)
28.10. Public holiday
4.11. Study week
11.11. Performance management (Nathalie Houtzamer)
18.11.  Employee well-being (Mojtaba Firouzjaeiangalougah) 
25.11. Employee development (Renata Skýpalová)
2.12. Organizational culture (Jakub Procházka)
16.12. Ethics in human resource management: CSR and equal opportunities (Renata Skýpalová)
Seminars
25.9. Introduction to human resources management, the role of HRM (Jakub Procházka)
2.10. Introduction to HRM course, team assignment (Tomáš Ondráček)
9.10. Ethics in human resource management: General principles (Tomáš Ondráček)
16.10. Recruiting employees (Jakub Procházka)
23.10. Talent management (Nathalie Houtzamer)
30.10. Work performance support: Work attitudes, engagement, job design (Jakub Procházka) / Expert from the field
6.1. Study week
13.11. Performance management (Nathalie Houtzamer)
20.11. Employee well-being (Mojtaba Firouzjaeiangalougah) 
27.11. Employee development (Renata Skýpalová)
4.12. Organizational culture (Jakub Procházka)
11.12. Final presentations (Tomáš Ondráček)
18.12. Ethics in human resource management: CSR and equal opportunities (Renata Skýpalová)


Literatura
    povinná literatura
  • WILTON, Nick. An introduction to human resource management . 5th ed. Los Angeles: Sage, 2022. ISBN 978-1-5297-5370-7. (mandatory chapters specified for individual topics) info
    doporučená literatura
  • ARNOLD, John, Iain COYNE, Ray RANDALL and Fiona PATTERSON. Work psychology: understanding human behavior in the workplace . 7th edition. Harlow, England: Pearson, 2020. xxv, 626. ISBN 9781292269436. info
  • ROBBINS, Stephen P. and Timothy A. JUDGE. Organizational behavior . 17 global edition. Boston: Pearson, 2017. 739 pages. ISBN 9781292146348. info

Přednášky i semináře jsou koncipovány tak, aby doplňovaly povinnou literaturu. Obvykle záměrně nepokrývají související kapitoly v učebnici v celé jejich šíři, ale věnují se některým tématům více do hloubky, nebo otevírají témata, která učebnice nepokrývá nebo pokrývá jen okrajově. Pro úspěšné zvládnutí předmětu jsou nutné znalosti z povinné učebnice i z prezenční výuky. Pouze studium učebnice není dostatečné pro zvládnutí závěrečného testu.


Požadavky na ukončení předmětu

V předmětu je možné získat 100 bodů + 12 bonusových bodů za docházku. Pro úspěšné absolvování předmětu musí student splnit minimální počet bodů u zkouškového testu a individuálního i týmového úkolu (viz níže v závorkách) a získat alespoň 60 bodů za celý semestr. Studenti MPH_RLIZ (prezenční Řízení lidských zdrojů) navíc musí mít splněnou docházku na seminářích (max. 2 neomluvené absence).

Známky: A (90+ bodů), B(83-89), C(75-82), D(67-74), E(60-66), F(0-59)

Pro předmět MPH_RLIZ (Řízení lidských zdrojů v prezenční formě):

Individální úkol (reflexe): 0 - 10 bodů (min. 1)
Týmový projekt (výběrové řízení): 0 - 30 bodů (min. 10)
Prezentace týmového projektu: 0 - 10
Průběžný online test: 0 - 10
Závěrečný test: 0 - 40 (min. 15)
Bonusové body
Docházka na přednášky: 0 - 6 (účast na na max. 5 přednáškách = 0 bodů, každá další přednáška +1 bod)
Docházka na semináře: 0 - 6 (účast na max. 6 seminářích = 0 bodů, každý další seminář +1 bod)


Pro předmět MPH_PEMA (Personální management v prezenční formě):

Individální úkol (reflexe): 0 - 10 bodů (min. 1)
Týmový projekt (výběrové řízení): 0 - 30 bodů (min. 10)
Nahrávka prezentace týmového projektu: 0 - 10
Průběžný online test: 0 - 10
Závěrečný test: 0 - 40 (min. 15)
Bonusové body
Docházka na přednášky: 0 - 12 (1 bod za přednášku, bonus +1 bod za účast na min. 8 přednáškách)


Docházka

Za účast na přednášce/semináři získávají studenti bonusové body. Na bonusové body mají nárok pouze studenti, kteří se zúčastní výuky od začátku do konce, a kteří se po celou dobu věnují výuce. Pokud někdo z přítomných studentů odejde z výuky před jejím skončením a bez domluvy s vyučujícím, nebude mu účast uznána a nezíská bonusové body. Bonusové body nezískávají studenti, kteří mají omluvenou či neomluvenou neúčast. V případě odpadnutí výuky získávají všichni zapsaní studenti bonusové body.

Docházka na  přednáškách i seminářích se zaznamenává automaticky přiložením ISIC na čtečku u vchodu učebny . Pokud chce student získat body za účast, musí přiložit svůj ISIC ke čtečce před začátkem přednášky/semináře a to nejdříve 15 minut před začátkem výuky a nejpozději ve chvíli začátku výuky dle rozvrhu (tj. v celou hodinu). Pokud student zapomene ISIC, musí se sám bezprostředně po skončení výuky ozvat vyučujícímu a to předtím, než odejde z učebny. Studenti si mohu kontrolovat správné zaznamenání účasti v aplikaci v ISu. Žádné bounsové body ani potvrzení účasti na semináři nemohou být zaznamenány zpětně.

Pokud student přiloží ISIC pro zaznamenání docházky a následně se nemůže zúčastnit celé přednášky/semináře, omluví se před odchodem vyučujícímu, který mu záznam docházky zruší. Zaznamenání docházky bez účasti na celé výuce a bez okamžité omluvy je podvod (např. když student předá svůj ISIC někomu jinému, nebo když zaznamená účast o přestávce před výukou a pak odejde domů). V případě, že vyučující zjistí, že má zaznamenanou účast student, který není přítomen ve výuce a neomluvil se, student bude v předmětu hodnocen N (neprospěl/a) a vyučující dá podnět k disciplinárnímu řízení.

Studenti mohou chodit pouze do té seminární skupiny, do které jsou zapsaní v ISu. Ve výjimečném případě je možné domluvit se na náhradě účasti v jiné seminární skupině. Náhradu účasti je třeba mít vždy předem odsouhlasenou vyučujícím. Vyučující nemusí studentovi vyjít vstříc v případě, že by vyšší počet studentů na semináři neumožňoval kvalitní realizaci naplánovaných aktivit.

Průběžné úkoly
     Individuální úkol: Reflexe
     Pro dotazy k tomuto úkolu kontaktujte doc. Jakuba Prochazka (jak.prochazka@mail.muni.cz)
Student vypracuje písemnou reflexi toho, co se během semestru naučil. V reflexi odpoví na následující otázky:
a) Jaké nejdůležitější poznatky jste během kurzu získali (1-4 konkrétní poznatky)? Proč právě tyto opvažujete za nejdůležitější?
b) Co se ještě potřebujete naučit v oblasti řízení lidských zdrojů, abyste byli úspěšní jako manažeři, majitelé firem nebo zaměstnanci personálního oddělení? Proč právě tyto věci?
c) Jak tyto znalosti získáte? Kde konkrétně se to naučíte a co pro to uděláte?
Datum: 13.12. (odevzdejte jako dokument MS Word v IS)
Rozsah: minimálně 250 slov, maximálně 750 slov.

V případě pozdního odevzdání se odečítají 2 body za každý započatý den. Za reflexi, která porušuje formální náležitosti (zejména text neodpovídá na všechny zadané otázky/úkoly, nedodržuje předepsaný rozsah), bude uděleno 0 bodů. U reflexe se hodnotí první odevzdaná verze - není možnost opravy. Hlavním kritériem hodnocení reflexe je hloubka a konkrétnost odpovědí na zadané otázky a souvislost odpovědí s obsahem přednášek, seminářů a učebnice. Reflexe s vágními a obecnými odpověďmi (např. „Dozvěděl jsem se hodně o řízení lidských zdrojů“. „Zaujalo mě téma výběru zaměstnanců") budou hodnoceny nižším počtem bodů. Cílem úkolu je skutečně reflexe, nikoliv popis témat předmětu nebo poskytnutí zpětné vazby učiteli. Studenti by neměli popisovat, co se jim líbilo/nelíbilo nebo co by mělo být v předmětu jinak (k tomu slouží předmětová anketa).
     
Týmový projekt: Výběrové řízení
S dotazy týkajícími se týmového projektu se obracejte na dr. Tomáše Ondráčka (tomas.ondracek@econ.muni.cz)
Zadání týmového projektu se liší pro studenty ŘLIZ a PEMA. Podrobné zadání bude představeno na seminářích ve druhém týdnu semestru. Na semináře jsou zváni i studenti PEMA.


MPH_RLIZ

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2024/MPH_RLIZ/op/MPH_RLIZ_Zadani_skupinoveho_ukolu.pdf

MPH_PEMA

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2024/MPH_RLIZ/op/MPH_PEMA_Zadani_skupinoveho_ukolu.pdf
Testy
S dotazy týkajícími se průběžného a závěrečného testu se obracejte na doc. Jakuba Procházku (jakub.prochazka@econ.muni.cz)
Průběžný online test
Průběžný test se bude psát 14.11. online mezi 18:30 - 19:00. Test se píše přes odpovědník v ISu, student má na jeho napsání až 20 minut od spuštění s tím, že je nutné skončit do 19:00. Obsahem testu jsou kapitoly v učebnici náležící k tématům přednášek předcházejících testu (Wilton, 2022: kapitoly: 1, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 12 ). Test má 10 uzavřených otázek s jednou správnou odpovědí. Za správnou odpověď získává student 1 bod. Napsání testu není povinné. Test nemá žádný náhradní ani opravný termín. Při psaní testu mohou studenti používat své poznámky i libovolné online a offline zdroje. Zakázaná je spolupráce více studentů nebo využívání rady jiné osoby.
  
  Závěrečný test
Závěrečný test obsahuje uzavřené i otevřené otázky. Obsah testu vychází z povinné literatury a látky probrané na přednáškách (prezenční studenti). Uzavřené otázky testují pasivní znalost základních konceptů z učebnice. Otevřené otázky mají aplikační charakter a vyžaduje aplikaci získaných znalostí na modelových případech. Při psaní testu mohou studenti používat své poznámky i libovolné online a offline zdroje s výjimkou velkých jazykových modelů (tzv. "AI" jako Chat GPT, Microsoft Co-pilot apod.). Zakázaná je spolupráce více studentů nebo využívání rady jiné osoby.Na napsání testu mají studenti 40 minut času. Tento čas není dostačující na nalezení podkladů na všechny otázky, pokud student neví, co a kde hledat.