Mikroekonomie 1
8. Firmy na dokonale konkurenčních trzích
Cíl tématu
V této lekci byste se měli naučit
- co je to dokonale konkurenční trh
- co je mezní příjem a jaký má vztah k celkovému a průměrnému příjmu
- jak konkurenční firmy určují množství, které maximalizuje jejich zisk
- kdy konkurenční firma krátkodobě ukončí činnost a kdy opustí trh
- jak vypadá tržní nabídková křivka v krátkém a v dlouhém období
Metodické poznámky
První z kapitol o tom, jak se firmy rozhodují o množství a ceně v různých tržních strukturách. Věnujte velkou pozornost tomu, jak firma určí optimální rozsah výroby -- to je společném firmám v každé tržní struktuře. Dále věnujte pozornost odvození nabídkové křivky firmy a odvětví v krátkém a dlouhém období. Důležité je i rozhodnutí o ukončení činnosti v krátkém a odchodu z trhu v dlouhém období.
Co studovat
Lekce je založena na kapitole 14 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji.
Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print, handouts a on-line.
Ekonomie ve filmu
- Krátký film Pixaru "One Man Band" krásně ukazuje, jak konkurence mezi výrobci prospívá spotřebitelům. A že konkurence může být velmi živá i v případě, že výrobců je jen málo.
K procvičení
Příklady k procvičení na semináři najdete zde.
Anglický procvičovací test ke kapitole 14.