Vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
Týden 3
Vzdělávací politika jako klíčová disciplína sociální politiky (Horáková)
Význam institucionálního zakotvení vzdělávacích politik v současných sociálních státech. Konceptualizace vzdělávací politiky. Obecné principy, funkce a cíle vzdělávací politiky, jejich podoba v programových, strategických i legislativních dokumentech ČR. UNESCO: Vzdělávání pro 21. století – čtyři pilíře učení, Učení pro všechny. Cíle a principy vzdělávacích politik zemí EU. Vazba vzdělávací politiky na další disciplíny a obory sociální, veřejné a hospodářské politiky.
Povinná četba
- Kalous, J.; Veselý, A.(eds.). 2006. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1262-3. Kap. 1-2, s. 7-32.
- Krebs, V. a kol. 2002. Sociální politika. Praha: ASPI. ISBN 80-86395-33-2. Kap. 18 Vzdělávací politika, s. 310-328
- Delors, J. Learning: the Treasure within. Report to UNESCO the International Commission on Education for the Twenty-first Century. 1997. Paris: UNESCO Publishing.
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2011-2015. 2011. Praha: MŠMT. Dostupné online na: http://www.msmt.cz/file/18688
Rozšiřující četba
- EC. 2011. Závěry Rady EU o úloze vzdělávání a odborné přípravy při provádění strategie Evropa 2020. Dostupné online na:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:070:0001:0003:CS:PDF
- Education at a Glance 2011: OECD indicators. 2012. OECD Publishing. ISBN 978-92-64-11705-1. Dostupné online na: http://www.oecd.org/dataoecd/61/2/48631582.pdf
- Towards an OECD Skills Strategy. OECD Skills Strategy. 2011. Dostupné online na: http://www.oecd.org/dataoecd/58/27/47769000.pdf
- Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. UNESCO. 2005. Dostupné online na http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2012/VPL151/um/2_Vychodiska_cile_principy.ppt