Dobrý den,
vítejte v online přednášce na téma motivace. Jedna z nejčastějších otázek, kterou si učitel klade je: "Jak připravit svojí hodinu zábavně a chytře, tak aby moje žáky bavila?"
Zkusíme si na ní dnes alespoň trochu odpovědět.
Množství psychologů se v průběhu historie pokoušelo vymyslet, co nás motivuje. Většinou tyto teorie dělíme do 4 různých proudů.
•Homeostatické
modely (Cannon, Sternberg, Hull)
•Pobídkové
modely (Incentivní) (Atkinson, Young, McClelland)
•Poznávací
modely (Kognitivní) (Woodworth)
•Humanistické
modely (Maslow, Ryan & Deci)
Více se o nich můžete dozvědět v krátkém videu:
Sebedeterminační teorie
Aktuálně asi nejznámější a nejpoužívanější teorie motivace je od Ryan a Deci - SDT Sebedeterminační teorie (na středních školách vás pravděpodobně naučili zjednodušené rozdělení na vnější a vnitřní motivaci, které k ní patří).
Velmi dobře je posledních 40 let výzkumu v této oblasti popsáno v následujícím videu:
Tipy a triky
Z předcházejícího videa už asi tušíte, jak u žáků zvýšit motivaci, pro jistotu ale uvádíme pár zdrojů s přehlednými nápady:
Otázky
K zamyšlení
Když teď máte tyto informace, zkuste si zodpovědět následující otázky:
- Co děláme v českém školním systému často neefektivně - resp. čím ničíme vnitřní motivaci dětí?
- Jak byste to vy, budoucí učitelé mohli dělat jinak a lépe?
- Jaké překážky vás pravděpodobně čekají a jak je můžete překonávat?
Diskutovat mezi sebou i s námi můžete na diskuzním fóru předmětu, těšíme se na zajímavé příspěvky.
Rozšiřující zdroje, zcela dobrovolné