Sociální psychologie - semináře

Skupinová dynamika

Hezký den, 

cílem tohoto semináře je obeznámit se s fázemi vývoje skupiny natolik, abychom byli schopni tyto poznatky účelně využít při své práci s třídními (a jinými) kolektivy.

Seminář nesupluje odbornou literaturu na toto téma, nýbrž je s ní ve vzájemně doplňujícím se vztahu. Jednotlivé úkoly si zpracujte buď na počítači, nebo formou tužka-papír. 


Úkol

Na chvíli se v duchu vraťte do středoškolských časů. Vzpomeňte si, s kým jste kamarádili, jakou muziku jste poslouchali a co vám tehdy přišlo důležité.  

Nakreslete nebo najděte obrázek nebo fotku, který by metaforicky vyjadřoval, jak jste se tehdy měli ve třídě? Jaké jste měli vztahy, s jakou náladou jste tam chodili? 

Zavolejte nebo napište několika spolužákům a zeptejte se, jak to měli oni. Jejich odpovědi si zaznamenejte. 

Patrně jste v rámci předchozího úkolu dostal/a několik odlišných odpovědí.

Pokud ne, zkuste si sám/sama vzpomenout na různé skupiny, jejichž jste (byl/a) členem, a jak jste se v nich cítil/a a jak se vám v nich (spolu)pracovalo.

Pokuste se vytvořit hypotézu, čím mohou být odlišnosti způsobeny.

K zamyšlení

Co ovlivňuje to, jak se v nějaké skupině cítíme, jaké v ní máme vztahy a jak se nám v ní pracuje? 

Úkol

Představte si třídu, „ve které to funguje”.

  • Jaké má znaky?
  • Co se v ní ne/děje?
  • Jaké vztahy děti mají?
  • Jak je to tam s konflikty?
  • Jaký mají vztah k učiteli?

Odpovědi na všechny předchozí otázky si zapište.


Aby se skupina dostala do stádia, kdy všechno funguje ke spokojenosti všech - tzv. performingu, musí ale projít určitými stádii.

Vaším úkolem je nyní seznámit se s jednotlivými stádii Tuckmanova modelu.

Jak to vypadá, můžete najít např. v tomto videu (doporučuji zejména fanouškům LOTRa) 


či názorně v 

Fáze formování skupiny
Celý text najdete v doplňujících materiálech
PDF ke stažení

Aktivitu, která modeluje jednotlivé fáze ve třídě, najdete zde pod názvem Okenice. 

O podrobnostech jednotlivých fázích Tuckmanova modelu si můžete přečíst  zde:

K zamyšlení
  • Jak se vyvíjejí vztahy ve skupině?
  • Co jsou cíle jednotlivých fází? Co se musí stát/odehrát, aby se skupina mohla posunout do další fáze?
  • Jak dlouho jednotlivé fáze trvají?
  • Co se stane, pokud skupina prodělá nějakou větší změnu (odejde část členů, změní se vnější autorita, přijde někdo nový…)?

Pokud by jste si s něčím nevěděl/a rady, můžete přidat dotaz do diskuze.

Úkol

Na základě poznatků, které jste v této interaktivní osnově získal/a, a s využitím vlastních zkušeností zkuste navrhnout aktivitu pro každou z fází vývoje skupiny.

Cílem aktivity je pomoci skupině posunout se ve skupinové dynamice tak, aby mohla do další fáze (v případě performingu, aby upevnila své kvality).

U každé aktivity stručně popište princip (případně dej odkaz na popis) a zdůvodněte, proč je vhodná právě do této fáze.

Na základě poznatků, které jste v této interaktivní osnově získal/a, a s využitím vlastních zkušeností zkuste navrhnout aktivitu pro každou z fází vývoje skupiny.

Cílem aktivity je pomoci skupině posunout se ve skupinové dynamice tak, aby mohla do další fáze (v případě performingu, aby upevnila své kvality).

U každé aktivity stručně popište princip (případně dej odkaz na popis) a zdůvodněte, proč je vhodná právě do této fáze.

Inspirovat se můžete třeba tady:

 Také si můžete najít materiály (bakalářky, diplomky, metodické materiály různých organizací) popisující adaptační kurzy, jsou to zásobárny aktivit cílených na klima třídy.


K zamyšlení
Zapište si nejdůležitější informace a aha momenty z této interaktivní osnovy. Co Vám už zítra pomůže porozumět třídě a lépe s ní pracovat?

Až budete příště ve třídě, kterou učíte, pozorujte znaky skupinové dynamiky a pokuste se odhadnout, ve které fázi se skupina nachází.


Doplňující materiály


V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde: 

Budeme se snažit reagovat co nejpružněji, pro naléhavé dotazy vám jsme k dispozici vždy v úterý ve 14:00.