Statistická analýza dat II.

Pokročilé aplikace lineárně regresního modelu


Lineárně regresní model – pokročilé aplikace

Kategorické prediktory v regresi. Interakce a moderace, mediace a Sobelův test. Nelineární regrese.

Literatura: [F] kap. 10; [MRH] 69 – 73; [H] kap. 10 s. 383 – 398 (opakování 277 – 306).   

Rozšiřující čtení: http://davidakenny.net/ 

Příklady studií:

Muenks, K., Wigfield, A., Yang, J. S., & O’Neal, C. R. (2017). How true is grit? Assessing its relations to high school and college students’ personality characteristics, self-regulation, engagement, and achievement. Journal of Educational Psychology109(5), 599–620. http://doi.org/10.1037/edu0000153[SJ1] 

Kondric[SJ2] , M., Kondri, M., Trajkovski, B., Strbad, M., Foreti, N., & Zeni, N. (2013). Anthropometric influence on physical fitness among preschool children : Gender-specific linear and curvilinear regression models Anthropometric Influence on Physical Fitness among Preschool Children : Gender-Specific Linear and Curvilinear Regression Mode. Coll. Antropol.4, 1245–1252.

 

Seminář


Zadání seminárního úkolu
Zpracujte následující analýzu:
Data: V experimentu byla účastníkům popsána právnička, která nebyla v rozporu se svými schopnostmi a ambicemi povýšena. Situace je popsána tak, aby bylo zřejmé, že jde patrně o genderovou diskriminaci. Účastníci byli rozděleni náhodně do tří skupin a v každé z nich byl konec příběhu jiný. V první skupině právnička proti diskriminaci neprotestovala, v druhé skupině právnička šla na vedení firmy a protestovala proti své diskriminaci. Konečně ve třetí skupině svolala skupinový protest proti diskriminačním praktikám ve firmě.  Tohle je naše nezávislá proměnná s třemi úrovněmi - protest.

ZP: Proměnnou, kterou máte modelovat, je jak účastníci hodnotili onu právničku na škále nelíbí-líbí (liking). Technicky je tato proměnná průměrem 6 hodnocení právničky pomocí dotazníkových položek. 

Situaci komplikuje to, že různí účastníci v různé míře věří, že ženy jsou v naší společnosti diskriminovány. To měří Modern Sexism Scale (sexism). Předpokládáme tedy, že toto přesvědčení moderuje efekt nezávislé proměnné na hodnocení právničky.



Odevzdejte textový dokument se zprávou o analýze, která bude mít podobu sekce výsledky v souladu s doporučeními APA manuálu a příručky Morganové a kol.. Zpráva bude obsahovat:

  • stručné představení dat, vzorku, na kterém byla data získána, a použitých metod měření (velmi stručná verze sekcí Vzorek a Metody),
  • kroky provedené v rámci přípravy dat (čištění, počítání nových proměnných),
  • informace o chybějících datech a strategii, jak se s nimi naložilo v regresním modelu,
  • popisné statistiky všech proměnných použitých v analýze i s korelační maticí (bez dummies)
  • zdůvodnění specifikace modelu  (zde lze zmínit i transformace či jiné způsoby řešení problémů s případnou nelinearitou vztahů)
  • popis modelu s tabulkou parametrů a jeho hodnocení prizmatem vysvětleného rozptylu
  • zhodnocení naplnění předpokladů lineárně regresního modelu a případných omezení, které z toho mohou plynout, též zmínění outlierů a vlivných případů.
  • stručnou interpretaci a diskuzi smyslu výsledků

Formát. Minimum je na slajdech 38 a 39 v prezentaci z první přednášky. Pamatujte na 11. přikázání - NEZKOPÍRUJEŠ TABULKU ZE SPSS!

Odevzdejte také skript/syntax (.sps), jehož spuštěním vzniknou výsledky, které prezentujete ve své zprávě. Nejlépe je to vložit do odevzdávány jako jeden .zip pojmenovaný podle vzoru U3_S3_Bílek_Fialová_Zelená.zip. 

Pro zprávu využijte šablonu uloženou ve studijních materiálech zde.

Termín odevzdání je v středa následující po tomto semináři.