Týden 12 a 13 Prezentace studujících
Body za tuto část výstupů se skládají za:
- jasné a úzké vymezení tématu /výzkumné otázky - prezentaci zjištění, výsledků (nikoliv témat, kterým jsem se věnoval/a) - prezentaci zjištění, výsledků, nikoliv dojmů a „obecných pravd“ - uvedení datových zdrojů (četl/a jsem jeden článek není datový zdroj, třeba jasně deklarovat, zda jde o přehledovou studii, sekundární analýzu dat … a také geografický kontext) - rozvržení času a dodržení časového limitu - přehlednost prezentace a její logickou strukturu - aktivní roli recenzenta a diskutanta
Hotový text Vaší studie, prosím, odevzdejte do Poskytovny a do Odevzdávárny (tj.
2x) nejpozději 25.11. do 12h. V Poskytovně si jej budou moci prohlédnout Vaši
spolustudující, kteří si budou moci připravit otázky do diskuse na konferenci
(týmy pro hodnocení budou určeny předem, zde v Interaktivní osnově, předpokládá
se ovšem i obecná diskuse).
Své práce budete prezentovat na konferenci 30.11. nebo 7.12. Budete-li mít zájem upravit
svoji studii podle zpětné vazby z konference, máte tuto možnost po konzultaci s
vedoucí do 16.12.(23:50h). V případě nedostatečného hodnocení pro absolvování
kurzu (nebo hodnocení nižšího než preferovaného) si můžete požádat o opravný
termín v rámci zkouškového období (tj. od 3.1.-13.2.2022).
Tipy a triky pro práci na seminárních úkolech / esejích z minulých ročníků kurzu:
- v několika textech se objevuje, že se jedná o výzkum, spíše ale prezentujete
přehledovou studii nebo case studies či vhled do problému, ve většině draftů
nejsou žádná data prezentována (světlé výjimky naznačují sekundární analýzu,
tedy zpracování starých dat za novým účelem)
- pokud něco srovnáváme, může být účelné pro srovnání využít tabulky (např. i
textové), ale ty nejsou nutné „za každou cenu“ - volte obezřetně; v ideálním
stavu by prezentované grafy a tabulky měly být s českými popisky, sice chápu, že
za daných časových podmínek volíte časově úspornější varianty, ale není to pravá
cesta (v odůvodněných a výjimečných případech ale budeme mhouřit oči)
- pozor na správnou formu odkazování a formát seznamu použití literatury,
věnovali jsme se tomu v první hodině, potřebné návody najdete i na stránkách
Sociologického časopisu, v záložce „pro autory“
- formátování seznamu literatury je velmi časově náročné, doporučujeme využívat
některý z automatických nástrojů, např. Zotero (a v něm formát APA, verze 6); ať
už zvolíte jakýkoliv formát citací, musí být jednotný a všechny zdroje musí být
uvedeny v dohledatelné formě; je také přehlednější oddělíte-li v seznamu
akademickou literaturu od informačních portálů apod.
- pozitivně hodnotím práce, kde je autor/ke šla za pouhý deklarativní výčet
toho, jak se nějaká organizace „sebe-prezentuje“, srovnání s některými externími
daty (vzpomeňte na přednášky a různé formy mezinárodního srovnávání) a/ nebo
mediálními ohlasy, může pomoci přidat další výkladové rámce - také těmito
aspekty se celé cvičení překládá do „sociologičtiny“; zapátrejte v přednáškách a
nastudovaných textech také po vhodném sociologickém/sociogerontologický úvodu (a
dejte jej míto vět typu: „píšu vám to tady, protože to je úkol“;)
- v neposlední řadě se také kromě strohého popisu ne/existence veřejné a
politické reprezentace seniorů můžete stručně věnovat i kontextům
gerontologickým - jaká témata/ obrazy „stáří“ veřejné a politické reprezentace
nabízejí, jaká jsou opomenuta?
- jaké specifika nacházíte na sub-nacionálních úrovních?
- nezapomeňte, prosím, své studie také označit jménem a UČO, aby byly
identifikovatelné i mimo prostředí ISu.
Inspirace - Témata k rozpracování:
Aktualizace Regionálního Active Ageing Index (sek. analýza dat SHARE
v regionálním pohledu)
Sekundární analýza stereotypů o stáří (Ageismus 2007) a „reality check“
Age-friendlines jako koncept pro studium exkluze a prostředí
Sociologické a gerontologické čtení Babičky od Boženy Němcové
Postoje vysokoškolských studentů ke stáří a jejich proměna intervencí
Adaptace na technologie ve vyšším věku
Co mohou přinést co-housingové způsoby bydlení seniorům a městům
Kritické zhodnocení projektů typu "Adoptuj si babičku" a
"Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory" z hlediska sociální
gerontologie
LGBT senioři a seniorky
Spiritualita a vyšší věk
Demografické a sociálněpolitické okolnosti ovlivňující realizaci
rodinné politiky na lokální úrovni
Gerontologická gramotnost: koncepty, dimenze, zjišťování, měření
Koncept věku a mezigeneračních vztahů v České/EU legislativě
Rozvod a nová partnerství ve vyšším věku
Typologie Prarodičovství (taxnomonie typů)
Vztah indexu aktivního stárnutí a míry subjektivních indikátorů kvality
života
Přínosy a rizika služeb kombinující mateřská centra a centra pro seniory
Co víme o hluchotě a vyšším věku?
Vnímání času z pohledu životní dráhy
Arteterapeutické přístupy pro seniory
Význam domova ve vyšším věku - inspirace sociologií přináležení.
Městský rytmus jako disciplinace stárnoucího těla?
Stěhování ve vyšším věku - příležitost nebo hrozba pro well-being?
Sdílené bydlení pro seniory - úskalí a přínosy
Bezdomovectví ve vyšším věku - příčiny a řešení
Stárnutí a chůze v městské prostoru - prožívání a význam
Mezigenerační válka: (indikátory) měření výskytu/absence sociálního
fenoménu
Sexualita a intimita; Partnerské vztahy; Sociální sítě
Stravování v Domovech pro seniory jako způsob disciplinace -
analýza webových stránek DpS
Závislosti ve stáří (alkohol, tabák, léky, zakázané substance…)
Časopisy pro seniory - obsahová analýza
Stáří v pohledu disability studies
Stárnutí v marginalizovaných skupinách (etnika, migranti,
specifické kontexty (vězení)…)
Význam domova ve vyšším věku - inspirace sociologií přináležení.
Městský rytmus jako disciplinace stárnoucího těla?
Stěhování ve vyšším věku - příležitost nebo hrozba pro well-being?
Sdílené bydlení pro seniory - úskalí a přínosy.
Bezdomovectví ve vyšším věku - příčiny a řešení.
Stárnutí a chůze v městské prostoru - prožívání a význam.