Psychologie
adolescentů (PSYb1430)
jarní
semestr 2022
Základní
charakteristika:
Je určen zájemcům o hlubší pochopení psychiky adolescentů –
kombinuje se v něm teoretický výklad témat, která souvisejí s obdobím
adolescence a diskuse nad konkrétními problémy adolescentů.
Vyučuje:
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (macek@fss.muni.cz) – garant kursu
doc. Mgr. Lenka Lacinová, PhD. (lacinova@fss.muni.cz)
doc. Mgr. et Mgr. Jan Šerek, PhD. (serek@fss.muni.cz)
Mgr. Jan Širůček, PhD. (sirucek@fss.muni.cz)
Mgr. Ondřej Bouša (bousa@fss.muni.cz)
Mgr. David Macek, PhD. (macek.d@mail.muni.cz)
Mgr.
Michaela Procházková (prochazkovamichaela@mail.muni.cz)
Rozvrh:
Koná se jednou za dva týdny, ve dvou dvouhodinových blocích
(14,00 – 15,40) a 16,00 – 17,40), v posluchárně U42. První setkání bude
pouze dvouhodinové.
Typ
programu a podmínky pro získání kreditů:
Volitelný program pro posluchače bakalářského studia
psychologie na FSS, kurs je zakončen zkouškou s hodnotou 4 ECTS.
Podmínky
pro získání kreditů:
-
nelze splnit v plné
míře bez aktivní účast na online výuce.
-
úspěch ve znalostním
písemném testu,
-
přijatá seminární práce a
prezentace výzkumu na adolescentní tématiku
Výuka je koncipovaná jako kombinace
semináře a přednášky. Informuje o aktuálních výzkumech, které se zaměřují na
psychosociální vývoj současných dospívajících, dává jejich výsledky do
kulturního a historického kontextu, zaměřuje se na mezinárodní srovnávání
výsledků. Dále se zaměřuje na běžné každodenní problémy současných adolescentů
a na krizové situace, do kterých se dostávají. Účastníci výuky se budou aktivně
participovat vlastní prezentací témat, které souvisejí s normálním i
patologickým vývojem v adolescenci. Budou se účastnit skupinových diskusí
(formát bálintovské skupiny, ohniskové skupiny) , budou se zabývat obvyklými
problémy a starostmi adolescentů, rovněž se zaměří na analýzu reálných
krizových situací, do kterých se adolescenti dostávají. V tomto smyslu bude výuka vyžadovat vysokou
míru aktivní participace studentů
(schopnost vidět a formulovat problémy současných adolescentů a „přinést“ je do
výuky).
Termíny a témata setkání
17.2. . Petr Macek (14.00 – 15.40)
Co je
charakteristické pro adolescenci. Vymezení období, historický a kulturní
pohled. Změny v pohledu na vývojové úkoly spojené s dospíváním, generační
srovnání života současných adolescentů a generace jejich rodičů. Empirické
výzkumy, vliv společenských změn.
3. 3. Petr Macek (14.00 – 15.40)
Adolescence jako
proces sebeutváření a seberozvoje. Sociální
vztahy v adolescenci. Problematika sebepojetí a sebehodnocení
(včetně některých poruch sebeobrazu), proces utváření identity.
3. 3. Petr Macek (16.00 – 17.40)
Balintovská
skupina jako forma skupinové práce pro vhled do řešení problémů adolescentů
17. 3. Lenka
Lacinová (14.00 – 15.40)
Citová vazba v
adolescenci: vývoj a dynamika preference vazbových osob. Vztahy s rodiči,
romantické vztahy.
17. 3. Petr
Macek (16.00 – 17.40)
Balintovská
skupina jako forma skupinové práce pro vhled do problémů adolescentů
31. 3. Jan
Šerek 14,00 – 15,40
Občanská a
politická socializace adolescentů. Společenský kontrakt, občanská a politická
participace současných adolescentů. Prosociální chování. Dobrovolnické
aktivity
31.
3. Ondřej Bouša 16,00 – 17.40
Vrstevnické
vztahy: vrstevnický tlak a konformita, význam vrstevníků pro
sebehodnocení, kamarádské a přátelské vztahy v období dospívání. Na základě
kazuistik budeme sledovat vývoj a proměny těchto vztahů v průběhu dospívání
14. 4. Jan Širůček
14.00 – 15.40 a 16.00 – 17.40
Vrstevnické
vztahy v kontextu školní třídy.
28. 4. David Macek14.00 – 15.40 a 16.00 – 17.40
Psychologické
poradenství a terapie u adolescentů
12. 5. Petr Macek 14,00
– 15,40
Mezi
adolescencí a dospělostí. Psychologické a sociální charakteristiky přechodu do
dospěosti, kulturní a sociální specifika tranzice. Kulatý stůl
(skupinová diskuse) s reflexí teorie i osobní zkušenosti.
Literatura:
Macek, P. (2003). Adolescence.
2. upravené vydání. Praha: Portál
Arnett, J. J. (2004). Adolescence
and emerging adulthood. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Coleman J. C. and
Hendry, L. B. (1999). The nature of
adolescence. London: Routledge.
Macek, P., Lacinová, L. (2006, Eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister
& Principal.
Impaktované články
zejména v Journal of Adolescence,
Journal of Adolescent Research, Journal of Research on Adolescence,
Adolescence, Youth and Society, Journal of Youth and Adolescence, Developmenatl
Psychology, European Journal of Developmental Psychology, Československá
psychologie.
Požadavky na písemnou práci:
Písemná práce bude založena na studiu nové odborné
literatury a na využití alespoň dvou empirických studií, zpracovaných z
impaktovaných časopisů (minimálně jedna studie) nebo recenzovaných časopisů (zařazených
do databáze SCOPUS nebo ERIH).
Student nejprve zpracuje velmi stručnou anotaci práce,
která bude obsahovat bibliografické údaje o vybraných statích a cíl sdělení. Anotaci
vloží do odevzdavárny do 22. března.
V dalším kroku zpracuje
zvolené téma (např. sebepojetí,
identita, rizikové chování, vztahy s vrstevníky, rodiči, profesní
orientace, politická socializace, partnerské vztahy, osamělost v adolescenci
atd.). Nejdříve ho velmi stručně (ale recentně, tj. z nejnovějších zdrojů) vymezí
teoreticky, potom budou představeny
výzkumy k danému tématu.
Hodnotí se: Schopnost vymezit téma a charakterizovat
problém, vhled do problematiky,
interpretace a kritické zhodnocení výsledků výzkumu. Dále práce s literaturou
(rozsah a využití domácích i zahraničních pramenů) a formální zpracování
(stylistika, gramatika, citace).
Rozsah práce: cca 9
tis. znaků (včetně mezer)
Termín odevzdání: 15. 5. 2022
Kontaktní osoba ke konzultacím seminární práce: prof. Petr Macek (macek@fss.muni.cz; Mgr. Michaela Procházková (prochazkovamichaela@mail.muni.cz)
Požadavky na písemný test:
Má zpravidla 10 - 15 otázek. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené.
Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně
jejich autorů. Zkouší se v rozsahu odpřednášených témat a zadané povinné
studijní literatury
Hodnocení
Písemná práce
Bodové
hodnocení: 0 - 20 bodů, 10 bodů je minimum pro přijetí práce.
Závěrečný písemný test
Každá
otázka je hodnocena 0-3 body, maximum získaných bodů je 30. Minimum pro úspěšné zvládnutí testu je 20 bodů.
Celkové hodnocení
§
50 -
46: hodnocení A
§
45 -
41: hodnocení B
§
40 -
37: hodnocení C
§
36 -
33: hodnocení D
§
32 -
30: hodnocení E