Teoretické koncepty sociální pedagogiky I

Týden 6 Jinakost a homogenita

Vyučuje: LJ


Homogenita a heterogenita kolektivů

V tomto týdnu se zamyslíme nad tím, jak se do sociální dynamiky skupin a společenství promítá jejich sociální homogenita či naopak různorodost, a také nad tím, co označuje a jak funguje koncept "normality". Každý kolektiv je vždy heterogenní. Nicméně záleží na kontextu a nastavení vnějších systémů, nakolik umožňuje heterogenitu systému zviditelnit a i rozvinout, nebo nakolik má homogenizační účinek. České školství stojí na předpokladu značné homogenity třídních kolektivů - dává dohromady děti stejného věku a často i stejných akademických schopností, přičemž jiné talenty spíše ignoruje. Častým argumentem pro segregaci takzvaně "talentovaných" je podpora jejich schopností a rozvoje. Způsob výuky totiž často stojí na tom, že všichni dělají totéž a dělají to stejným tempem. V takovém systému je opravdu nejvýhodnější, aby třída byla co nejhomogenější.

Úkol na tuto hodinu

Prosím, abyste si na tento týden přečetli kapitolu Zapadnout a nelišit se, nebo trvat na své jinakosti? z knihy Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti (s. 59 - 96) . Text sleduje dvě třídy základní školy, které mají poměrně výrazné zastoupení žáků s jinou než českou národností. S příběhy z textu budeme v hodině pracovat, doporučuji dělat si při četbě poznámky do sešitu. Přemýšlejte o tom, zda souvisí etnická heterogenita třídy s konflikty uvnitř ní a jak by se jí dalo předejít.




Puntíková hra


Náhradní úkol za absenci

Vložte do odevzdávárny reflexi zadaného textu Zapadnout a nelišit se, nebo trvat na své jinakosti?  Shrňte jeho argumenty a napište, jak podle vás souvisí etnická heterogenita třídy s konflikty uvnitř ní a jak by se jí dalo předejít. Rozsah 1 - 2 strany