Mgr. Gabriela Gregorovič
Psychomotorika
Mgr. Gabriela Gregorovič
Psychomotorika
Psychomotorické aktivity a hry jsou jednoduché pohybové herní aktivity,
snadno přizpůsobitelné a modifikovatelné pro konkrétní cílovou skupinu
(děti, senioři, osoby s pohybovým a zdravotním omezením aj)
-nejedná
se pouze o cvičení a hry za účelem zlepšení obratnosti, posílení fyzické
zdatnosti nebo aktivní odpočinek, ale jde o aktivity, které napomáhají
také rozvoji psychických funkcí, mj. pozornosti
Podle Blahutkové
(2005) termínem psychomotorika obecně rozumíme výchovu pohybem. Cílem
psychomotoriky je bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z
tělesných cvičení.
Jedna z průkopnic české psychomotoriky, Jiřina Adamírová (2006) uvádí následující klíčové ÚKOLY psychomotoriky:
1)
poznat své tělo, vytvořit si mapu – schéma těla, poznat jeho funkci
jako celku i jeho jednotlivých částí, naučit se tělu rozumět a chápat
nejen jeho pohybové schopnosti, ale i prožívat různé pocity a city,
vyjadřovat je pohybem, naučit se s tělem zacházet a ovládat je, přitom
je přijímat takové, jaké je. Základem je tedy získat co nejvíce
zkušeností o svém těle z hlediska fyziologického, kognitivního a
emocionálního a dovést je využívat pro své sebepoznání,
sebezdokonalování a jednání.
2)seznámit se s prostředím, s předměty,
které nás obklopují, s jejich vlastnostmi, možnostmi a způsoby využití.
Naučit se předmětům přizpůsobit, ale postupně je přizpůsobovat svým
potřebám, přetvářet je ke svému prospěchu.
3) poznat společenské
prostředí a osoby, které v něm žijí. Pomocí znalostí sebe sama se naučit
poznávat druhé, rozumět jejich citům, pocitům, přáním, touhám i
potřebám. Na začátku tohoto procesu se cvičenci učí navazovat kontakty, v
jeho průběhu pak komunikovat, spolupracovat, postupně budovat vzájemnou
důvěru, odpovědnost a v závěru pomáhat druhým i za cenu potlačení sama
sebe, svých výhod. Jedná se o celoživotní proces.