Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele

Náhrada za výuku

Přečtěte si níže přiložený text metodou I.N.S.E.R.T.

I.N.S.E.R.T. je zkratka anglického Interactive Noting System for Effective Reading and Thinking – interaktivní systém značek zajišťující efektivní čtení a myšlení. Čtěte text a při­tom si dělejte na okraji textu poznámky. Některé informace v textu si podtrhněte a ozna­čte jednou z níže uvedených značek.

Udělejte fajfku na okraji textu, jestliže něco z toho, co čtete, po­tvrzuje, co jste věděli nebo si mysleli, že víte.

Udělejte minus, jestliže je informace, kterou čtete, v rozporu s tím, co víte nebo co jste slyšeli.

+ Udělejte plus, jestliže je informace, kterou se dozvíte, pro vás nová.

? Udělejte otazník, jestliže se objeví informace, které nerozumíte, která vás mate nebo o které byste se chtěli dozvědět více.

Musíte být při čtení textu stále aktivní, protože vyhodnocujete a zvažujete každou informaci. Čtení tedy není letmé či povrchní, ale mnohem důkladnější a pozornější. Každý vyhodnocuje informace z textu individuálně, podle svých předchozích znalostí a zkušeností a hledá v textu odpovědi na své otázky a potvrzení či vyvrácení svých domněnek.

Neexistuje jedno správné řešení, jak text označkovat, každá informace má totiž pro každého jinou hodnotu. Po čtení si  individuálně vyplňte tzv. tabulku I.N.S.E.R.T. Zapište si do ní stručně několik informací z textu ke každé značce. Tuto tabulku si pak donesete na další výuku.

+ ?
















Vzdělávání ke globálnímu občanství v době mnohočetné krize
Tento text se zamýšlí se nad úlohou vzdělávání ke globálnímu občanství v kontextu současného volání mezinárodních institucí po proměně vzdělávání, která by umožňovala směřovat ke spravedlivější a udržitelnější budoucnosti pro všechny. Příspěvek přináší náhled na transformativní vzdělávání jako přístup ke vzdělávání ke globálnímu občanství zohledňující dekoloniální a postkoloniální kritické perspektivy.