Týden 1 - Sylabus předmětu a seznámení s kurzem
Sylabus e-kurzu Gender v mediální praxi (GEN 133)
Fakulta sociálních studií MU, Katedra sociologie, obor Genderová studia
vyučující: Iva Baslarová, Pavlína Binková
charakteristika a cíle e-kurzu
E-learningový kurz Gender v mediální praxi si klade za cíl zdůraznit genderový aspekt soudobých mediálních diskurzů, doložit mediálně užívané strategie na praktických příkladech a poukázat na alternativní možnosti tvorby mediálních obsahů. Pomocí teoretických a praktických nástrojů budou studující rozkrývat genderové aspekty analyzovaných mediálních produktů a sami utvářet genderově korektní modely jednotlivých žánrů či typů mediálních pořadů. V úvodních hodinách se seznámí se základními východisky feministické literární a filmové teorie a s některými aspekty feministické kritiky médií, jež jim tak poskytnou možné nástroje de-konstrukce vlastních i cizích (žurnalistických) textů. V rovině praxe má e-kurz rozvíjet nejen schopnost vnímání mediálních obsahů z genderového hlediska, ale také obecné zcitlivění na přítomnost genderové tematiky v širších oblastech každodennosti. Východiskem kurzu je předpoklad, že symbolická rovina zacházení s genderovými kategoriemi, jak ji prezentují soudobá média, se zásadním způsobem podílí na formování pozic žen a mužů v konkrétních sférách soudobé společnosti a je potenciálním zdrojem sociální nerovnosti. Právě analýza symbolických forem reprezentace je pak jedním ze způsobů rozrušování společenských struktur nerovnosti.
E-kurz se věnuje základním teoretickým konceptům (genderové aspekty literární a filmové tvorby, formální aspekty mužského a ženského psaní, mediální stereotypizace, tzv. femininní televizní žánry), jež se následně pokouší aplikovat na konkrétních žánrech a produktech. Studující tak postupně přejdou od analýzy k vlastní tvorbě a vyzkouší si své žurnalistické schopnosti v oblasti zavedených žánrů (filmová recenze, scénář reklamního spotu), ale i svou (nejen sociologickou) imaginaci a nápaditost ve volněji zadaných úkolech směřujících k uvědomování si a případnému nabourávání genderových stereotypů. V jednotlivých sekcích se kurz věnuje oblastem, v nichž je dle názoru jeho garantek genderová problematika významně zneviditelňovaná, avšak v případě de-konstruujícího pohledu se zároveň ukazuje jako nejviditelnější, – reklamě či pohádce. Některé z výstupů naleznou své praktické uplatnění: v internetové encyklopedii Wikipedie, v internetovém periodiku KMSaŽ Stisk nebo na stránkách Katedry genderových studií, kde tak budou zpřístupněna širší veřejnosti.
komu je e-kurz určen
E-kurz je určen především studujícím Genderových studií, doporučujeme ho také studujícím oboru Mediální studia a žurnalistika. Studující by měli být ve třetím a vyšším roce studia. Maximální počet zapsaných 40, o přijetí do kurzu rozhoduje rychlost při zápisu a studijní zaměření zájemců a zájemkyň.
udělení zápočtu a hodnocení kurzu
Vyučující budou hodnotit splnění úkolů v jednotlivých týdnech. Pro udělení zápočtu je nutné získat 100 ze 110 povinných bodů (tj. splnit 10 z 11 úkolů). (Studující v kombinované formě studia mají za úkol splnit 8 z 9 úkolů.) Bonusové body pak určí hodnocení (stupnice A-F) (viz tabulka na závěr sylabu).
přehled zadání
1. vytvořit heslo z oblasti studií genderu pro Wikipedii, v rozsahu 3000 znaků (práce ve skupinách); vyhodnotit cizí heslo (600 znaků)
2. vést se spolustudujícími debatu na téma hranic/možností genderově korektního psaní zapojit se během týdne minimálně 4x a v rozsahu 1800 znaků
3. ve skupinách vytvořit sekvenci v komiksovém chatu podle zadání
4. zpracovat mediální analýzu na dané téma s využitím služeb monitoringu společnosti Anopres, 2000 znaků/zpracovat oponenturu mediální analýzy, 2000 znaků
5. napsat filmovou recenzi na zadaný snímek, rozsah 2000 znaků
6. ohodnotit zadanou filmovou recenzi, 1800 znaků (oby úkoly 5. a 6. pouze prezenční studující; kombinovaní volí mezi psaním recenze a jejím hodnocením)
7. napsat genderově korektní pohádku, 2000 znaků
8. vytvořit dramaturgii magazínu pro ženy/oponovat dramaturgii magazínu pro ženy, 1800 znaků
9. vytvořit scénář reklamy podle zadání (fotografie, koláže, kresby)
10. vyplnit dotazník k hodnocení kurzu
1. Úvodní hodina
seznámení se sylabem a kurzem, e-learningová forma výuky
2. Feministická literární a filmová teorie
povinná literatura:
Moi, T.: „Marginality and Subversion: Julia Kristeva“. In Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory. Routledge 1995, s. 150-173.
Mulvey, L.: „Vizuální slast a narativní film“. In Dívčí válka s ideologií. Sociologické nakladatelství, Praha 1998, s. 115-131.
3. Formální aspekty mužského a ženského psaní
povinná literatura:
Maggio. R.: Talking about People: A Guide to Fair and Accurate Language. Phoenix, Ariz., Oryx Press, 1997, s. 1-27.
Valdrová, J.
4. Reprodukce genderových rolí v médiích: tzv. femininní televizní žánry
povinná literatura:
Brunsdon, C. „Writing about Soap Opera“ in L. Masterman (ed.), Television Mythologies, London: Comedia,1984. pp. 82-87.
Ang, I. Melodramatic Identifications: Television Fiction and Women´s Fantasy. s. 155 – 167. Oxford University Press. 1997. pp. 145 – 155.
doporučená literatura:
Allen, Robert C.: The Meaning(s) of „Soap Opera“. In Speaking of Soap Operas. The University of North Carolina Press, 1985, s. 8 – 30.
5. Genderové nerovnosti v mediálním průmyslu a jejich vliv na mediální obsahy; politická ekonomie médií z pohledu gender
povinná literatura:
Gaye Tuchman: „Women’s Depiction by Mass Media“. Signs, 4 (3), 1979, s. 528-542.
Charlotte Brunsdon: „Identity in Feminist Television Criticism“, In: Feminist Television Criticism, Oxford: Clarendon Press, 1997, s. 114-125.
6. Genderové nerovnosti v mediálním průmyslu a jejich vliv na mediální obsahy; politická ekonomie médií z pohledu gender – hodnocení
povinná literatura: (bude doplněna)
7. čtecí týden
8. Praktická cvičení – filmová recenze
povinná literatura:
Humm, M.: Practising Feminist Theory. In: Feminism and Film. Edinburgh Univesity Press, 1997, s. 179 – 195.
doporučená literatura:
Gmiterková, Š.: Spodní tóny pianistky. In Sborník Oboru genderových studií FHS UK Praha.
Baslarová, I.: Po vyšlapaných cestách Boženy Němcové. In Cinepur. No. 47, září 2006, s. 58.
Fila, K.: Gay piráti, johoho! In Meziřady, No. 12, 2004, s. 3.
Hooks, B.: „Male Heroes and Female Sex Objects: Sexism in Spike Lee’s Malcolm X“ (1993), In Feminism: An Anthology of Litherary Theory and Criticism, ed. by Robin R. Warhol, Diane Price Herndl, Rutgers Univ. Press, 1997, s. 555-558.
Gordon, S.: Breaking the Waves and the Negativity of Melanie Klein: Rethinking the ,Female Spectator‘. Screen, 45 (2004), 3: 206-226.
Kaplan, E. Ann: Hollywod, Science and Cinema: the Imperial and the Male Gaze in Classic Film. In Looking for the other: feminism, film, and the imperial gaze. New York, Routledge, 1997, s. 56 – 98.
9. Praktická cvičení – filmová recenze
povinná literatura: (bude doplněna)
10. Reprodukce genderových rolí v médiích: média a socializace (pohádky)
povinná literatura:
Bacchilega, C. An Introduction to the „Innocent Persecuted Heroine“ Fairy Tale. Western Folklore. Vol. 52, No. 1. pp. 1 – 12.
Messner, M. A. Bargie Girl versus Sea Monsters: Children Constructing Gender. Gender and Society. Vol. 14, No. 6. pp. 767 – 784.
Bignell, J. Writing the Child in Media Theory. The Yearbook of English Studies. Vol. 32, Children in Literature. pp. 127 – 139.
11. Praktická cvičení – Dramaturgie magazínu pro ženy –
povinná literatura:
Klodová, L.: „Ženin“. In Rozrazil. 2006.
12. Praktická cvičení – dramaturgický koncept formátu pro ženy – hodnocení
povinná literatura: (bude doplněna) (Modleski, T.: „Femininity as Mas(s)quarade. A Feminist Approach to Mass Culture“. In C. Mc Gabe High Theory/Low Culture. Analysing Popular TV and Film. Manchester 1986)
13. Praktická cvičení – Reklamní jazyk a gender
povinná literatura:
Oates-Indruchová, L.: Male Bodies Resisting the West and the Past. Body and Masculinity in Advertising in the Czech Republic.
doporučená literatura:
Cronin, A. M. Advertising and consumer citizenship. London, Routledge 2000.
14. Hodnocení kurzu
vyplnění záverečného dotazníku
Tabulka hodnocení kombinované
Hodina
|
Počet povinných bodů |
Počet bonusových bodů |
celkem (maximum) |
feministická literární a filmová teorie A |
5 |
5 |
10 |
feministická literární a filmová teorie B |
5 |
25 |
30 |
genderově senzitivní psaní |
10 |
20 |
30 |
reprodukce genderových rolí v médiích – tzv. femininní televizní žánry (soap opera a telenovela) |
10 |
20 |
30 |
genderové nerovnosti v mediálním průmyslu |
10 |
30 |
|
praktická cvičení – filmová recenze |
10 |
30 |
40 |
praktická cvičení – filmová recenze: hodnocení |
10 |
30 |
40 |
reprodukce genderových rolí v médiích – média a socializace (pohádky) |
0 |
20 |
(20) |
praktická cvičení -dramaturgie magazínu pro ženy |
10 |
20 |
30 |
praktická cvičení – reklamní jazyk a gender |
10 |
30 |
40 |
hodnocení kurzu |
10 |
0 |
|
|
90 |
230 |
320 |
K udělení zápočtu je nutné získat 80 z celkových 90 povinných bodů.
Hodnocení |
počet bodů |
A |
250 – 320 |
B |
210 – 250 |
C |
170 – 210 |
D |
130 – 170 |
E |
90 – 130 |
F |
0 – 90 |
Tabulka hodnocení prezenční
Hodina
|
počet povinných bodů |
Počet bonusových bodů |
celkem (maximum) |
feministická literární a filmová teorie A |
5 |
5 |
10 |
feministická literární a filmová teorie B |
5 |
25 |
30 |
genderově senzitivní psaní |
10 |
20 |
30 |
tzv. femininní televizní žánry (soap opera a telenovela) |
10 |
20 |
30 |
genderové nerovnosti v mediálním průmyslu |
10 |
30 |
|
genderové nerovnosti v mediálním průmyslu/hodnocení |
10 |
30 |
40 |
praktická cvičení – filmová recenze |
10 |
30 |
40 |
praktická cvičení – filmová recenze/hodnocení |
10 |
30 |
40 |
reprodukce genderových rolí v médiích – média a socializace (pohádky) |
10 |
20 |
30 |
praktická cvičení -dramaturgie magazínu pro ženy |
10 |
20 |
30 |
praktická cvičení – reklamní jazyk a gender |
10 |
30 |
40 |
hodnocení kurzu |
10 |
0 |
|
|
110 |
260 |
360 |
K udělení zápočtu je nutné získat 100 z celkových 110 povinných bodů.
Hodnocení |
počet bodů |
A |
300 – 360 |
B |
240 – 300 |
C |
190 – 240 |
D |
140 – 190 |
E |
100 – 140 |
F |
0 – 100 |
Sylabus můžete také stáhnout zde.