Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1

TÝDEN 1 Informace o předmětu

Rozsah:       Tato osnova je společná pro dva předměty: SPk 126 (studenti kombinované formy Speciální pedagogiky) a SPc305 (studenti CŽV)  

Předmět SPk 126:      3 kr., k

Předmět SPc305:       6kr., zk

Vyučující:        PhDr. Helena Vaďurová, M.Sc., Ph.D., e-mail: vadurova@ped.muni.cz

                        Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová, e-mail: lenhartova@mail.muni.cz

Anotace: 

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace nezbytné pro tvorbu odborného textu, potažmo bakalářské práce. Studenti se stručně seznámí s jednotlivými fázemi výzkumu a získají základní informace o kvalitativním a kvantitativním výzkumu. Prostor bude věnován také zásadám pro tvorbu odborného textu, etice ve výzkumu a informačním zdrojům.  

Komunikace: 

Pokud s námi budete chtít komunikovat e-mailem, prosíme, používejte výhradně univerzitní adresu a do předmětu e-mailu napište kód předmětu. V průběhu semestru je možné se s námi domluvit na konzultaci prostřednictvím MS TEAMS.

Pravidla chování a komunikace v kurzu:

Semináře a přednášky jsou otevřeným prostředím pro sdílení názorů, zkušeností a myšlenek. Vždy zvažujte to, že studující mohou mít odlišné životní zkušenosti a/nebo sociální a kulturní zázemí. Jakákoli forma diskriminace, obtěžování a nevhodné komunikace je naprosto nepřípustná. Je to naše sdílená zodpovědnost. 

Online výuka:  Studující mají během online výuky zapnutou kameru. Věříme, že počítač či telefon budou studující během online výuky využívat výhradně pro potřeby účasti v semináři. 

Průběh výuky:

Výuka v semestru jaro 2021 proběhne online formou. Synchronní online výuka bude probíhat prostřednictvím MS TEAMS.

Obsah předmětu je rozdělen do tematických celků po týdnech. Způsob práce se studijními materiály a Informačním systémem MU probereme na prvním setkání. Každý týden (s výjimkou týdnů s četbou) se studujícím otevře jedna osnova. Její součástí jsou studijní materiály. V ISu budou zpřístupněny také osnovy přednášek. Tyto materiály však NEJSOU vyčerpávajícím studijním materiálem. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné seznámit se s doporučenou literaturou.

V týdnu 5, 9, 12 mají studující odevzdat výpisy z četby. Podrobné informace viz níže. 

Podmínky získání kreditů: 

Celkové hodnocení se skládá z výsledku zkoušky (70%) a hodnocení průběžných úkolů (30%). Každou z těchto částí musí student splnit minimálně na 60%. 

Zkouška bude mít formu písemného testu s uzavřenými otázkami (A, B, C, D). Test bude obsahovat 35 otázek, každá je hodnocena 2 body. Pro úspěšné ukončení předmětu musí student získat minimálně 42 bodů z testu. K výsledku testu bude přičteno bodové hodnocení ze samostatné práce.

Test bude realizován ONLINE formou. Tedy, student se připojí z domova v určené datum a čas. Na vypracování testu bude mít student 45 minut. Před začátkem zkouškového období budou vypsány dva řádné a dva opravné termíny, na které se studenti přihlásí prostřednictvím IS MU. V IS MU budou studenti test také psát. Více termín vypisováno nebude, tyto čtyři termíny budou rozprostřeny přes zkouškové období.

Průběžná četba je zadána v sylabu předmětu (týden 5, 9, 12). Studenti odevzdávají výpisy z četby prostřednictvím příslušné odevzdávárny v interaktivních osnovách. Každý úkol je hodnocen 10 body. Pro úspěšné ukončení předmět musí student získat minimálně 18b. 

 Celkové hodnocení:

Studenti kombinované formy (SPk)

Prospěl 100 - 60

Neprospěl 59 - 0

Studenti CŽV (SPc305)

Bodové hodnocení

A

100 - 92

B

91 - 84

C

83 - 76

D

75 - 68

E

67 - 60

F

59 - 0


Základní literatura: 

 Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.

Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. 

Gavora, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.


Časový rozvrh a rozpis témat kurzu (jedná se o nástin, může se v průběhu semestru měnit)

 

Týden

Obsah

Splněno

Týden 1

Seznámení s průběhem kurzu, požadavky a doporučenou literaturou

 

ZDROJ:

Interaktivní osnovy

 

 

Týden 2

8. 3. - 14. 3. 2020

 

 

Co je to věda?: věda versus zdravý rozum; přírodní x sociální věda; kauzalita a korelace

 

Etika ve výzkumu: informovaný souhlas, anonymizace dat, problémy a témata pedagogického výzkumu 

 

LITERATURA:

Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Str. 12-30.

Gavora, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Str. 31-45.

Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Str. 22-27.
Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Str. 13-22,  45-55.

Punch, K. F. 2008. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. Str. 41 - 45.

PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex pro český pedagogický výzkum: zdůvodnění a návrh. In Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu. Sborník příspěvků XVII. Ročníku celostátní konference ČAPV. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2010. s. 10-16, 7 s. ISBN 978-80-7368-769-4.

 

 

Týden 3

15. 3. - 21. 3. 2020

 

 

Jak zahájit výzkum: výzkumný cíl (nápad); výzkumný problém; plán výzkumu a jeho struktura 

Výzkumná otázka: typy výzkumných otázek, základní znaky dobrých výzkumných otázek

 

Kvalitativní vs. kvantitativní výzkum: rozdíly, výhody a nevýhody, možnosti využití

 

LITERATURA:

Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Str. 12-30.

Gavora, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Str. 31-45.

Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Str. 22-27.
Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Str.13-22,  45-55.

Punch, K. F. 2008. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. Str. 41 - 45.

 

 

ONLINE

20. 3. 2021 9:00 - 11:00

Online setkání prostřednictvím MS TEAMS

 

Konzultace, procvičování učiva.

Studující přichází seznámeni s obsahem týdnů 2 a 3.

 

 

Týden 4

22. 3. - 28. 3. 2020

 

 

Jak psát odborný text, struktura seminární a bakalářské práce; struktura odborného textu; pokyny děkana a Standardy závěrečných prací KSIP, volba tématu práce, vyplnění projektu v Isu

 

Informační zdroje: vhodné a nevhodné zdroje, kritická práce se zdroji, zásady správného citování zdrojů

Informace: informační prameny, informační instituce, jak hledat informace, hodnocení informací; elektronické zdroje a databáze

 

LITERATURA:

Šanderová, J. 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Slon. Str. 85-142

Šeďová, K., Švaříček, R. 2013. „Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu.“ Pedagogická orientace, 23 (4): 478-510. Str. 491-497. 

Pedagogická fakulta MU. Pokyn děkana č. 1/2010 K realizaci závěrečných (bakalářských, diplomových, rigorózních a disertačních) prací. 2014. [cit. 15. září 2015] Dostupné na World Wide Web: <http://is.muni.cz/do/ped/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1-2010__2_.pdf>.

Spousta, V. et al. (2000). Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno: PdF MU.

 

 

Týden 5

Deadline  4. 4. 2021 

Četba

Novotná, Hedvika, Šťovíčková Jantulová, Magdaléna. Rozvaha výzkumného projektu. In: Novotná, Hedvika, Šťovíčková Jantulová, Magdaléna, Špaček, Ondřej. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií, 2020, s. 35-56. ISBN 978-80-7571-025-3.

Výpisy z četby vložte do Odevzdávárny 1 do 28. 3. 2020 23:59.

 

 

Týden 6

5. 4. - 11. 4. 2021

 

 

Případová studie ve speciálněpedagogickém výzkumu

 

LITERATURA:

Sedláček, M. (2007) Případová studie. In. Švaříček, R.,  Šeďová K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. S. 96 - 112.  

 

 

Týden 7

12. 4. - 18. 4. 2021

 

 

Kvantitativní výzkum I.

Hypotéza a operacionalizace: Jak vypadá hypotéza, formulace dobré hypotézy, základní pravidla formulování hypotézy, špatné hypotézy, proměnná, zkreslení

Výzkumný soubor: základní soubor; reprezentativní a nereprezentativní výběr; náhodný a nenáhodný výběr; popis výzkumného souboru

 

LITERATURA:

Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Str. 60 – 69.

Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. Str. 17 – 23.

Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Str. 165 – 176.

 

Týden 8

19. 4. - 25. 4. 2021

 

 

Kvantitativní výzkum II.

Základní techniky sběru dat: dotazník, experiment, formulace otázek 

 

LITERATURA:

Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Str. 60 – 69.

Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. Str. 17 – 23.

Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Str. 165 – 176

 

 

Týden 9

Deadline 2. 5. 2021 23:59

Četba  

Špaček, Ondřej. Populace a výběr.  In: Novotná, Hedvika, Šťovíčková Jantulová, Magdaléna, Špaček, Ondřej. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií, 2020, s. 123-140. ISBN 978-80-7571-025-3.

 

Výpisy z četby vložte do Odevzdávárny 2 do 2. 5. 2021 23:59.

 

 

Týden 10

3. 5. do 9. 5. 2021

 

 

Kvalitativní výzkum I.

Tradice a principy kvalitativního výzkumu: zakotvená teorie, etnografie, případová studie

 

LITERATURA:

Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskumPraktická príručka. Bratislava: Ikar. Str. 13-25.  

Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Str. 83-126, 142-206.

Mareš, J. (2010) Případová studie.

 

 

Týden 11

Materiály přístupné v IS

od 10. 5. do 16. 5. 2021

 

 

Kvalitativní výzkum II.

Jak sbírat a analyzovat kvalitativní data: rozhovor, pozorování, terénní výzkum

Jak analyzovat kvalitativní data: provázanost teorie a analýzy, jak interpretovat data, kódování poznámek

 

 

LITERATURA:

Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskumPraktická príručka. Bratislava: Ikar. Str. 13-25, 131-164.   

Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Str. 43-50, 83-126, 142-206.

Šeďová, K., Švaříček, R. 2013. „Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu.“ Pedagogická orientace, 23 (4): 478-510. Str. 491-497. 

 

 

 

Týden 12

Deadline 21. 5. 2021 23:59

 

Četba

Heřmanský, Martin.  Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu.  In: Novotná, Hedvika, Šťovíčková Jantulová, Magdaléna, Špaček, Ondřej. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií, 2020, s. 415-446. ISBN 978-80-7571-025-3.

 

Výpisy z četby vložte do Odevzdávárny 3 do 21. 5. 2021 23:59.

 

 

ONLINE pouze pro studující SPk126

22. 5. 2021 11:00 - 13:00


Sylabus ke stažení:


Sylabus BC MTO1 SPc305 2021 final
PDF ke stažení