Úvodní informace, sylabus
Resilienční zdroje ve vzdělávání
(prezenční i kombinovaná forma)
Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
linhartova@ped.muni.cz
Termíny výuky
Prezenční studium každý lichý čtvrtek 9:00-10:50 učebna 50 , výuka není 26.10.2023
Kombinované studium sobota 25. 11. 8:30-13:50 učebna 54
Orientační přehled témat
Problematika vývojové psychologie a psychologie zdraví
Kritická a senzitivní období, vývojové úkoly a krize (Erikson)
Koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček)
Motivace, aspirace, vztah k autoritě
Sociální začlenění
Temperament dítěte a jeho vliv na myšlení a jednání
Problematika resilience
Vývoj resilience
Copingové strategie
Stres, únava
Syndrom burn-out
Literatura
ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009. 102 stran. ISBN 9788024729473.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2017. 362 stran. ISBN 9788024756462.
Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu
A) zkouška– písemný test s možností jedné správné odpovědi, podrobné informace před
závěrem semestru, ke zkoušce se může přihlásit pouze studující, která/který odevzdal/a
níže popsané úkoly.
B) včasné odevzdání dvou úkolů, resp. tří pro studující prezenční formy studia
1. úkol – rešerše z aktuálních zdrojů k jednomu z vybraných témat – studující vypracuje text pojednávající o aktuálních poznatcích k danému tématu, shrne aktuální poznatky z odborných zdrojů, pojmenuje aktuální trendy. Studující si vybere jeden z předem daných okruhů, přihlásí se k tomuto tématu v IS, v rozpisu témat (max. kapacita každého tématu jsou 2 studující, přihlašování v Rozpisech témat). Návod, jak se k témata Přihlásit naleznete zde:
https://is.muni.cz/auth/help/student/rozpisy_temat#s_rozpis_prihlaseni
Text bude postaven na minimálně 3 aktuálních zahraničních zdrojích ( tj. zdroj vydaný maximálně 10 let nazpět, psáno v jiném než českém jazyce). Pro hledání článků a publikací doporučuji kvalitní zdroje z akademického prostředí z okruhu autorů z Evropy a států se zavedenými akademickými institucemi. Zdroje hledejte ve fulltextové podobě přes databáze dostupné na e-zdrojích MUNI. Text bude v rozsahu max. 1 800 znaků (symbolů i mezer), tj. přibližně 250 slov běžného textu, min. rozsah bude 900 znaků. Text vloží každý studující do příslušné Odevzdávárny do 24.11. 2023 včetně.
2. úkol – zpětná vazba na rešerši kolegy/ně, který si vybral totožné téma pro rešerši – vždy dva studující ze stejné tematické skupiny se domluví, že na své rešerše vzájemně vypracují zpětnou vazbu, tuto zpětnou vazbu vloží každý za sebe do stejné odevzdávárny jako rešerši do 22.12. 2023 včetně. Jde nám o popisnou zpětnou vazbu a reflexi kvality zpracování rešerše a výběru zdrojů. Pokuste se zodpovědět následující otázky.
Otázky ke zpětné vazbě
2 věci, které udělal/a autor/ka dobře (popisně)
2 věci, které byste Vy při shrnutí tématu udělal/a jinak (popisně, formulace jako
doporučení)
Jak využil/a autor/ka vybrané texty?
Jak si autor/ka poradil/a s výběrem zdrojů ?
- Jaké zdroje jsem vybral/a či bych vybral/a já? Proč právě tyto?
Při přihlašování k tématu v IS se vždy vzájemně uvidí všichni studující, kteří se k tématu přihlásili. Dopředu oslovte člověka, se kterým si budete zpětnou vazbu vzájemně psát. Oba vložíte svou rešerši, oba si budete moct rešerši pro zpětnou vazbu z odevzdávárny k přečtení stáhnout, oba nahrajete dokument se zpětnou vazbou do odevzdávárny tématu. V odevzdávárně budou tedy od každé/ho studující/ho nahrány dva dokumenty.
3. úkol - úvodní diskuze - pouze pro studující prezenční formu studia !
V malé skupince (2 až 3 lidi) prodiskutujte a sepište své postřehy a poznámky k následujícím otázkám.
- K čemu má podle vás sloužit vzdělání?
- K čemu má podle vás sloužit škola?
- Co si představíte pod pojmeme zdroje ve vzdělávání? A jaké mohou tyto zdroje v
- procesu vzdělávání být?
- Jaká mohou existovat podle vás rizika v procesu vzdělávání?
- Pro koho (jednotlivce, skupiny, instituce) to mohou být zdroje a/nebo rizika? Zkuste více specifikovat.
Zápisky z diskuze vložte do 8.listopadu (včetně) do Odevzdávárny, do sekce Úvodní skupinová práce. Prosím, i když na výuku 9.listopadu nedorazíte, svoji část práce ve skupině udělejte a poté jako skupina odevzdejte.
Formální náležitosti úkolů
- Úkoly budou mít níže popsanou formální úpravu.
- Prosím, berte v potaz zadání, podmínky a datum odevzdání. Na později odevzdané úkoly nebudu brát zřetel. Dopředu Vás tedy prosím, abyste si nejen tuto podmínku pohlídali. Po uplynutí termínu nebudu reagovat na e-maily ohledně nesplněných podmínek.
Úkol uložte pod jménem úkolu následujícím způsobem : PRIJMENI_JMENO_UČO_reserse/zpetna vazba (př. Linhartova_Vera_237204_reserse, Linhartova_Vera_237204_zpetna vazba) a nahrajte pod stejným názvem i do Odevzdávárny v IS. Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce.
Práce bude obsahovat úvodní hlavičku - jméno, příjmením, UČO, jméno předmětu a zadaného úkolu pro snadnou orientaci, pak bude teprve následovat samotné vypracování. Formátování: písmo velikosti 12, font Calibri, řádkování 1,15, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 12.
Jde o odborný text, držte se tedy odborného jazyka a citační normy APA. (více nahttps://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation).
Práce bez výše uvedených formálních náležitostí (např. chybí vaše jméno a příjmení, malý rozsah, bez uvedení případně použité literatury a zdrojů) nebude přijata.
Těším se na společnou práci a zajímavé setkání
Věra Linhartová