Pedagogika
Týden 1
Cíl předmětu:
- osvojení základních pedagogických kategorií, pojmů a teorií
- utváření základů pedagogických kompetencí
Obsah předmětu:
- vymezení edukace (výchovy) a její hodnotové orientace
- vybrané historické edukační modely
- vznik, rozvoj, struktura a význam pedagogiky
- rysy soudobé edukace
- formální, neformální a informální vzdělávání
- prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
- druhy, metody a význam pedagogického výzkumu
- výchovné a vzdělávací cíle
- pedagog a edukant
- formy edukace (školní, mimoškolní, rodinná)
Povinné a doporučené prameny:
- viz studijní materiály předmětu
Požadavky na ukončení předmětu:
- Aktivní účast a splněná docházka na seminářích
- Výběr tématu a data prezentace
- Finální úprava prezentace a její vložení do odevzdávárny
- Vystoupení se schválenou prezentací na semináři v domluveném termínu
- Písemný test (vzor viz Organizační pokyny – IS MU)
- Ústní zkouška
(podrobné vymezení viz Organizační pokyny – IS MU)
Obsah přednášky:
Pojetí edukace (výchovy). Edukace a socializace; hodnotová orientace edukace (antika – novověk); vztah edukace, dědičnosti a prostředí
(slajdy k přednášce jsou dostupné ve studijních materiálech předmětu)