Ústně nebo písemně sdělené hodnocení, které žákovi poskytuje srozumitelnou informaci o tom, jak se mu aktuálně daří dosahovat stanoveného cíle (stanovených vědomostí nebo dovedností) a co potřebuje k tomu, aby dosahoval pokroku ve svém učení.
Poskytování formativní zpětné vazby
Průběžná formativní zpětná vazba je jedním z nejúčinnějších forem podpory učení i budování respektujících vztahů s žáky/žákyněmi.
Co je formativní hodnocení?
Jedná se o průběžné interaktivní hodnocení vzdělávacích pokroků žáků, které je spojené s kontinuálním vyhodnocováním potřeb žáků ve vztahu k dosažení stanovených vzdělávacích cílů – osvojení určité kompetence nebo vzdělávacího obsahu. Formativní hodnocení bývá označováno jako hodnocení pro učení, protože žákům pomáhá v rozvoji jejich vzdělávacího potenciálu. Prostřednictvím formativního hodnocení nesrovnáváme žáky mezi sebou, ale zaměřujeme se na dosahování vzdělávacích cílů u každého z nich. Formativní hodnocení slouží i nám učitelům ke zhodnocení efektivity naší výuky. Pomáhá nám rozhodnout, jak nejvhodněji přizpůsobit metody a obsah výuky aktuálním potřebám žáků.
Rozdíly mezi sumativním a formativním hodnocením
Sumativní hodnocení je realizováno na konci určité etapy výuky, kdy zjišťujeme, co se žáci naučili. Nejčastěji k němu využíváme známky, může být ale realizováno i formou slovního hodnocení. Prostřednictvím sumativního hodnocení (ať již známkou nebo slovně) konstatujeme, zda a do jaké míry se konkrétnímu žákovi podařilo dosáhnout stanoveného vzdělávacího cíle.
Sumativní | Formativní | |
Cíl | změření konečného výkonu žáka, srovnání s výkonem ostatních | zjištění vzdělávacích potřeb žáků, získání zpětné vazby k efektivitě výuky, zlepšení vzdělávacích výsledků žáků, rozvoj realistického sebehodnocení a kladného sebepojetí žáků |
Načasování | na konci nějaké etapy | průběžně |
Účel | hodnocení (kontrola) učení | podpora žákova učení |
Komu je určené | učiteli, škole, rodičům… | žákovi |
Role učitele | měřit aktuální výkon (dosaženou úroveň naučeného | poskytovat okamžitou zpětnou vazbu, podporovat učení |
Podpora motivace | vnější | vnitřní |
Dopad na učení | dočasný, slabý | dlouhodobý, silný |
Jaké hodnocení je formativní?
Informuje žáka o tom:
- co se naučil
- co se ještě nenaučil
- jak pokračovat v dosahování cílů
Základem je respektující komunikace, která nezraňuje důstojnost žáka a akceptuje různost
Aby hodnocení bylo skutečně formativní, mělo by naplňovat následující funkce:
- Informativní (poskytuje dostatek konkrétních informací, aby se žák mohl zorientovat v tom, jak se mu daří v učení)
- Korektivně-konativní (poskytuje konkrétní vodítka ke zlepšení)
- Motivační (povzbuzuje ke zlepšení)
- Rozvíjející (podporuje rozvoj sebehodnocení a kladného sebepojetí žáka, odráží učitelovu důvěru v žákovy schopnosti)
- Pomáhá budovat vztah (je realizováno v partnerské rovině
Dana využila příležitost k hospitaci a navštívila několik vyučovacích hodin svých kolegů. Z náhledových hodin si zapsala několik výroků učitelů výsledkům práce žáků, o kterých si myslí, že by mohly být formulovány lépe. Zamyslete se nad tím, co je špatně na těchto výrocích. Jak naplňují výše uvedené funkce hodnocení? Své myšlenky sdílejte v diskuzi níže.
- Skvělá práce Jano, jen tak dál.
- Honzo, už zase se ti to nepovedlo.
- Máš jedničku, gratuluji.
- Vidíš, že to jde, když se chce. Je hodná a šikovná, bezproblémová žákyně.
- Tomáši, takhle to může udělat jenom flink.
- Ten test se ti opravdu povedl.
- Je mi líto, nedopadlo to dobře.
- Je vidět, že jsi učení před zkoušením moc nedal.
- Potřeba dopracovat.
- Jardo, to jsi mě tedy příjemně překvapil, opravdu jsi to dělal sám?
- Ještě jedna pětka a čeká tě propadnutí!
Své postřehy si porovnejte s informacemi uvedeným v odkazovaném souboru
O formativním hodnocení se více dozvíte
Starý, K. & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Wiliam, D. & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř.