9. Teorie státu
Shrnutí tématu
Každá společnost potřebuje pro své fungování systém pravidel chování -- instituce. Tyto instituce mohou být buď formální (stanovené a vymáhané státem), nebo neformální (nestanovené a nevymáhané státem). Neformální instituce mohou velmi účinně zajišťovat chod společnosti, obzvláště malých kompaktních sociálních skupin. Zdá se však, že ve velké otevřené společnosti nejsou neformální instituce dostatečnou zárukou -- vzniká potřeba formálních institucí, a tedy i státu.
Řešení institucionálního problému vznikem státu však není bezproblémové. Není totiž nijak jednoduše zajištěno, že stát bude stanovovat a vymáhat efektivní instituce. Existuje naopak mnoho důvodů věřit v opak, což dokládá i historická zkušenost. Stát může dokonce (při snaze zajistit prospěch mocných zájmových skupin) stanovit taková pravidla chování, že zablokuje jakýkoli ekonomický růst.
Stát sám je také vystaven tlaku změn. Za určitých okolností pak stát sám může být nestabilní.
Pokyny ke studiu
Téma odpovídá 11. kapitole lecture notes. Slides k přednášce jsou zde ve třech podobách: slides, print a handouts.
Literatura a poslech k diskuzi:
- Friedman: "Vynucování soukromého práva, středověký Island a liberalismus", Terra Libera, 2002.
- Stringam: "Soukromé vynucování práva na Amsterodamské burze", PCPE 2005, mp3.
- Bueno de Mesquita: "Political Economy of Power", EconTalk, mp3.
Originální literatura:
- Mlčoch, L.: Institucionální ekonomie, Karolinum, 1996, kapitola 10.
- Eggertson, T.: Economic Behavior and Institutions, Cambridge University Press, 1990, kapitoly 9 a 10.
- Furubotn, E. G.--Richter, R.: Institutions and Economic Theory, University of Michigan Press, 1998, kapitola 9.
- North, D. C.: Structure and Change in Economic History, W. W. Norton & Company, 1981, kapitola3.
Rozšiřující literatura a poslech:
- Bueno de Mesquita: "Democracies and Dictatorships", EconTalk, mp3.
- Axelrod: Evolution of Cooperation, vybrané kapitoly zde, celá v knihovně.
- Bueno de Mesquita: další zajímavé rozhovory, EconTalk, mp3, hlavně "On Iran and Threats to U.S. Security" (mp3).
- Leeson: "Pirates and Invisible Hook", EconTalk, mp3.
- Kadečková: "Island v století Sturlungů", Dějiny a současnost, 1996, č. 1.
- Weingast: "Violence, Power and Theory of Nearly Everything", mp3, EconTalk.
- Schwartz, jr.: "Co se stalo v Somálsku", Terra Libera, leden--únor 2007.
Otázky k zamyšlení
- Vysvětlete, proč můžeme věřit, že kultura přenáší z generace na generaci znalosti a způsoby chování, které se v minulosti osvědčily. Pro koho je toto jednání prospěšné? Pro daného jednotlivce, nebo pro společnost jako celek? V jakém slova smyslu? Pokud se osvědčily v minulosti, jsou stejně prospěšné i dnes? Za jakých okolností?
- Potřebuje rodina formální instituce, aby mohla dobře fungovat?
- Jednáte vy osobně spíše podle formálních, nebo neformálních institucí?
- Čtěte Friedmanův článek o Islandu. Líbila by se vám takto organizovaná společnost? Mohla by takto organizovaná společnost fungovat i dnes v ČR? Proč?
- Věříte spíše smluvní, nebo predátorské teorii státu? Proč?
- Uveďte příklady z reálného světa, kdy má vláda tendenci zavádět pravidla chování, která snižují HDP či hospodářský růst. Proč to dělá?
- Kdy vznikají revoluce? Jak by měla být nastavena pravidla pro vývoj institucí, aby revoluce nevznikaly?