Speciální andragogika

Úvodní informace

Úvodní informace k předmětu

Předmět Speciální andragogika nabízí studentům prohloubení vhledu do problematiky vzdělávání dospělých a vzdělávání dospělých s postižením. Seznámí je se vznikem a vývojem tohoto oboru a s osobnostmi, které se o jeho rozvoj zasloužily. Věnuje se také problematice vývoje andragogiky na českém území.

Cíle předmětu

Student by měl mít po absolvovální tohoto předmětu porozumět hlavním principům, formám a metodám vzdělávání dospělých osob a osvojí si vybrané metody při edukaci jedinců v dospělém věku.

Metody hodnocení, způsob zakončení

  • E-learning, četba povinné literatury, odevzdání průběžných úkolů a projektu vzdělávací akce
  • předmět je ukončen písemnou zkouškou a obhajobou projektu

Jak na elektronické zdroje?

Základní nabídka: http://ezdroje.muni.cz/

Přehled elektronických informačních zdrojů MU: http://ezdroje.muni.cz/prehled/abecedne.php?lang=cs

Portál elektronických časopisů: https://ezdroje.muni.cz/ecasopisy/?lang=cs

E-brary Education – hlavní portál z oblasti pedagogiky a vzdělávání: http://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=14

www.citace.com

Literatura k předmětu

POVINNÁ:
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 2 aktualizované a rozšířené. Praha: Grada, 2014.
  • VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Portál, 2016.
ROZŠIŘUJÍCÍ:
  • BARTOŇKOVÁ, H., ŠIMEK, D. Andragogika. Olomouc : Vydavatelství UP, 2002. 66 s. ISBN 80-244-0394-3.
  • BENEŠ, Milan. Andragogika :filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. 122 s. ISBN 80-86432-03-3.
  • CAFFARELLA, Rosemary S. Planning programs for adult learners: a practical guide for educators, trainers, and staff developers. Jossey-Bass, 2002. ISBN 0-7879-5225-7.
  • CROSS, Jay. Informal learning: rediscovering the natural pathways that inspire innovation and performance. John Wiley & Sons, 2007. ISBN 0-7879-8169-9.
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 80-7184-823-9.
  • KELLY, Kate. You mean I'm not lazy, stupid or crazy?!: the classic self-help book for adults with attention deficit disorder. Scribner, 2006.
  • KNOWLES, Malcolm Shepherd. The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. Elsevier, 2005.
  • Mastering your adult ADHD: a cognitive-behavioral treatment program. Client workbook. Oxford University Press, 2005.
  • MERRIAM, Sharan B. Learning in adulthood: a comprehensive guide. 2007. ISBN 0-7879-7588-5.
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004. 146 s. ISBN 80-7357-045-9.
  • MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 204 s. ISBN 80-210-3345-2.
  • MÜHLPACHR, Pavel. Schola gerontologica. In Schola gerontologica. 2005. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. s. 5-314, 314 s. MSD spol. s.r.o. ISBN 80-210-3838-1.
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada publishing, 2010. 318 s. ISBN 9788024732350.
  • WILSON, A. L.; HAYES, E. R. Handbook of adult and continuing education. Jossey-Bass, 2000. ISBN 0-7879-4998-1.