Speciální andragogika
Edukativní dimenze andragogiky
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2019/IVp100/41551138/5.Edukativni__dimenze_andragogiky.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2019/IVp100/um/um/ukol_3_2019.doc
Cíle hodiny
Student by měl po absolvování této hodiny být schopen zvládnout náročný úkol rozlišit termíny „výchova“ a „vzdělávání“ a následně charakterizovat vzdělávání formální, neformální a formální jednotkou dospělosti.
Terminologie
Výchova
- formování názorů, postojů, hodnotových orientací
- v tradičním pojetí obvykle spojována s péčí o jednotlivce nebo relativně malou sociální skupinu
- v současnosti soustředěna na celospolečenské problémy
- cílevědomá, plánovitá a všestranná činnost směřující k přípravě člověka pro jeho společenské úkoly a osobní život
Vzdělávání
- proces získávání poznatků, schopností a dovedností, rozvíjení vědomostí, utváření dovedností a návyků
- proces předcházející dosažení určitého stupně vzdělání
Formální vzdělávání
- strukturovaný, chronologicky navazující systém
- certifikované/ akreditované vzdělávání
- např. vyšší odborné vzdělávání (zdravotní sestra = diplomovaná specialistka), certifikovaný kurz tlumočníka vedený Českou komorou tlumočníků znakového jazyka
Neformální vzdělávání
- částečně organizované vzdělávání mimo formální vzdělávací systém
- zájmové a kulturní vzdělávání
- např. kurz angličtiny, sebeobrany nebo šití
Informální vzdělávání
- učení se zkušeností v rámci každodenní komunikace
- např. „Zkusím si vzít taxi.“, „Zeptám se anglicky kolemjdoucího, kolik je hodin.“
Zamyslete se...
- Jak byste přeložili anglické education? Jedná se o výchovu nebo vzdělávání? Proč máme v českém jazyce tyto pojmy odděleny?
- Znáte nějaký příklad učící se organizace? Zamyslete se, zda některá z následujících firem patří mezi tento typ organizace. Vysvětlete proč.
- ČEZ, Člověk v tísni, Škoda, Mostecká uhelná, Komerční banka.
Prostor k zamyšlení
Marečku, podejte mi pero: https://www.youtube.com/watch?v=Mw64TPHRHeU
O jaký typ vzdělávání se jedná? Zhodnoťte, co je na tomto příkladu vzdělávání špatně a co by mělo být – s ohledem na současné pojetí vzdělávání dospělých – jinak.
Projekt
Vypracujte projekt vzdělávací akce v rozsahu do 7 stran A4. Jedinou podmínkou při výběru tématu vzdělávací akce je dospělý účastník kurzu. Termín odevzdání je 15.12.2019
- Dodržujte strukturu dle studijního materiálu pod názvem „Úkol č. 3 t“.
- Popište váš vzdělávací projekt podle bodů 1 až 8. Projekt musí obsahovat všech 8 bodů, nejlépe jako samostatné části práce.
- Nezapomeňte na rozpočet a způsob evaluace.
Literatura k hodině
- LIESSMANN, Konrad Pau. Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Praha: Academia 2009. 121 s. ISBN 978-80-200-1677-5.
- POSPÍŠIL, Radek. Úvod do pedagogiky. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/index.html (elektronické materiály k pedagogice)