Školní pedagogika 2
Okruh 6: Učitel jako příslušník profese
Základní studijní opora
Téma 6: Učitel jako příslušník profese
Prezentace poskytující základní orientaci v tématu
Základní studijní texty
Jaroslav Koťa: Učitelství jako povolání
Koťa, J. (2010). Učitelství jako povolání. In A. Vališová & H. Kasíková (eds.), Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Profese učitele
Excerpt z diplomové práce Vlčková, E. (2021). Tandemová výuka jako forma podpory začínajících učitelů na prvním stupni základní školy. Brno: MU.
Doplňující studijní texty
Kapitola z knihy "Národní" školství za první Československé republiky, která stručně shrnuje spolkové snahy učitelstva po vzniku samostatné Československé republiky.
D. Kasperová a T. Kasper: Učitelstvo a jeho organizačně sjednocující snahy
Kasperová, D., & Kasper, T. (2018). Učitelstvo a jeho organizačně sjednocující snahy. In T. Kasper, D. Kasperová & M. Pánková (eds.), "Národní" školství za první Československé republiky. Praha: Academia.
Pohled na prestiž různých profesí očima nedávného sociologického výzkumu.
Prestiž povolání: tisková zpráva o realizovaném výzkumu
Stručná (tisková) zpráva o jednom ze seriózních výzkumů prestiže jednotlivých profesí/povolání.
Videozáznam přednášky prof. Tomáše Janíka na půdě Poslanecké sněmovny PČR (NOVÉ!)
Pohled na názory učitelů (nejen) v ČR očima mezinárodního srovnávacího výzkumu.
Národní zpráva z šetření TALIS 2018
Souhrnná zpráva o výsledcích mezinárodního výzkumu.
Dvě studie prof. Stanislava Štecha na téma učitelské profese.
Stanislav Štech: Co je to učitelství a lze se mu naučit?
Článek v odborném časopise Pedagogika, o kterém je zmínka ve studijní opoře.
Stanislav Štech: Profesionalita učitele v neo-liberální době. Esej o paradoxní situaci učitelství
Článek v odborném časopise Pedagogika, o kterém je zmínka ve studijní opoře.
Studie doc. Renate Seebauerové věnovaná otázce feminizace profese z historického hlediska.
Seebauer, R. (2014). „Učitelky“: jejich dlouhá cesta k rovnoprávnosti a uznání se zaměřením na feminizaci a její důsledky. Pedagogická orientace, 24(5), 699-720.
Studie v odborném časopise Pedagogická orientace.