Kazuistikou
obecně rozumíme popis a výklad vybraného konkrétního případu, v určitém
kontextu lze užít jako synonymum případové studie. Pro naše potřeby se bude
jednat o popis, analýzu a návrh opatření ke konkrétní výukové situaci (segmentu
z jedné vyučovací jednotky) v tělesné výchově. Tématem kazuistiky bude
vždy vybraný didaktický aspekt dané výukové situace. Studenti pracují samostatně,
postup řešení je následující.
1.
Vyberte didakticky zajímavou výukovou
situaci s dobrým potenciálem přinést podnětné, zajímavé informace a
zkušenosti. Zdrojem může být vlastní výuka, pozorovaná výuka nebo i jakákoli
cizí výuka pozorovaná prostřednictvím záznamu. Pro názornost je nejvhodnější
volit jako podklad pořízený videozáznam, který je možné při následné prezentaci
přehrát ostatním, ale pokud záznam nebyl pořízen, nebo není dostupný, je možné
vycházet z pouhé vlastní smyslové zkušenosti, která bude při prezentaci
ostatním v potřebné míře popsána.
2.
Zvolte si jeden sledovaný didaktický
aspekt v dané výukové situaci, který vás zajímá, nebo který je pro rozbor
něčím zajímavý, přínosný: použité výukové metody, organizační formy, didaktické
řídicí styly, didaktická struktura výstupu (sled a návaznost prvků, používání
nářadí, náčiní atp.), komunikace (verbální a neverbální, způsob předávání
pokynů, vysvětlování atd.), využívání ukázek či dalších didaktických prostředků
(obrázky, fotografie, videa), způsoby hodnocení, motivační činitelé ve výuce,
přiměřenost cvičení věku a schopnostem žáků, respektování didaktických zásad,
bezpečnost ve výuce. Veškerou další činnost už zaměřte pouze na vybraný
sledovaný didaktický aspekt výuky!
3.
Anotace – popište s ohledem na
vybraný didaktický aspekt výuky danou výukovou situaci, věnujte se detailněji
těm činnostem či událostem, které jsou podstatné pro následnou analýzu. Popis
by měl mít chronologickou posloupnost a je důležité, aby vytvořil jasnou
a zcela konkrétní představu o tom co a jak se odehrávalo (zvláště
v případě, kdy při prezentaci nebude doplněna žádnými vizuálními
podklady).
4.
Analýza – s oporou o teorii
(literaturu) a osobní zkušenosti analyzujte průběh popsané situace s ohledem na
vybraný didaktický aspekt.
5.
Alterace – na základě provedené analýzy
navrhněte jak a jakými didaktickými prostředky či postupy by bylo možné danou
výukovou situaci zkvalitnit nebo zefektivnit, případně jakým dalším způsobem by
se dala taková výuková situace realizovat.
6.
Kazuistiku zpracujte v tištěné podobě
s následující strukturou.
- Titulek
(název), označení autorů, fakulty, studijního oboru, předmětu a semestru
- Úvod
(celkové seznámení s celou vybranou výukovou jednotkou, zdůvodnění výběru
konkrétní výukové situace a jejího didaktického aspektu)
- Anotace
- Analýza
- Alterace
- Závěr
(stručné shrnutí výsledků analýzy a námětů z alterace, význam či přínos
zjištění, možný dopad do praxe tělesné výchovy)
- Seznam
použité literatury a ostatních zdrojů
7.
Připravte si a proveďte prezentaci své
kazuistiky pro ostatní studenty. Využijte přitom vhodné didaktické prostředky a
techniku (sdílení prezentace PowerPoint s komentářem).
Rozsah
kazuistiky a délka prezentace není striktně dána, rozhodující je především
kvalita obsahu. Z organizačních důvodů by délka prezentace neměla
překročit 20 minut.