Cíle a výstupy předmětu:
Cílem předmětu je podpora a rozvoj profesního vidění, vědění a jednání budoucích učitelů, což znamená, že po jeho absolvování předmětu by student/ka měl/a být schopen/a:
• s porozuměním používat základní odbornou terminologii školní pedagogiky;
• aplikovat odbornou terminologii školní pedagogiky na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a vybraných výukových situací;
• na příkladu popsat a vysvětlit kurikulární procesy;
• na příkladech z praxe charakterizovat vybraná kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní práci učitele;
• naplánovat a s využitím sebereflexe zhodnotit vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace);
• uvést příklady správně a nesprávně formulovaných výukových cílů s využitím portfolia;
• formulovat učební úlohy různé kognitivní náročnosti;
• zdůvodnit s využitím teorie v průběhu vlastní učitelské praxe uplatňované výukové metody, zpětně je kriticky posoudit a navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva;
• na příkladech ukázat různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
Obsah předmětu tvoří tři oblasti: vědecká reflexe 1)školy jako instituce a organizace, (2) kurikula a (3) procesů vyučování a učení.
Forma výuky: v termínech podle rozvrhu a podle pokynů doc. Mgr. Tomáše Káni, Ph.D.
proděkana pro bakalářské studium a přijímací řízeníOčekáváme:
● aktivní účast a participaci studentů na výuce, v případě on-line výuky se zapnutou kamerou,
● splnění zadaných úkolů pro zpracování portfoliového úkolu.
Požadavky k ukončení předmětu:
1. Výstupem předmětu je portfoliový úkol (viz interaktivní osnova portfoliový úkol), který je zaměřen na kurikulární činnosti učitele (analýzu ŠVP, vymezení výukových cílů, didaktickou analýzu učiva, učební úlohy, výukové strategie a způsoby hodnocení). Instrukce ke zpracování najdete v interaktivní osnově ve studijních materiálech. U portfoliového úkolu bude posuzována terminologická ujasněnost, konzistentnost práce, formální úprava a aplikace teorie v praktickém úkolu.
Studenti jednooborové speciální pedagogiky mohou využít práce z portfolia, které si vedou na katedře speciální pedagogiky, a na vybraných příkladech prokázat porozumění kurikulárním činnostem a splnit zadání portfoliového úkolu.
Ukončení předmětu:
-
Prezentace z přednášky – Informace o předmětu
-
Text – studijní opora: Úvod do studia oboru
-
Prezentace z přednášky – Školní pedagogika jako klíčová disciplína učitelské profese
-
Prezentace z přednášky – Výukové metody a formy
-
Prezentace z přednášky – Učebnice a další didaktická média
-
Text – studijní opora
-
Text – studijní opora: Učitel v roli výzkumníka
-
Prezentace z přednášky – Pedagogický výzkum jako pomocník učitele
-
Prezentace z přednášky – Vzdělávací a kurikulární politika
-
Text – studijní opora
-
Text – studijní opora: Vyučování jako vytváření příležitostí k učení
-
Prezentace z přednášky
-
Text – studijní opora: Kurikulum: cíle a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace
-
Prezentace z přednášky
-
Text – studijní opora: Vzdělávací a školský systém
-
Prezentace z přednášky
-
Text – studijní opora: Škola v proměnách
-
Prezentace z přednášky
-
Text – studijní opora: Škola jako součást školského systému
-
Prezentace z přednášky