Základy obchodu a internacionalizace obchodu
8. Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - makroekonomické trendy a makroekonomické faktory vývoje (blok č. 3)
Analytická podpora pro práci s makroekonomickými faktory je vysvětlena v přiložené prezentaci.
Jedním z nejpoužívanějších nástrojů analýzy makrookolí podniku je PEST analýza. Cílem analýzy je identifikace podstatných faktorů vnějšího prostředí, které mají vliv na analyzovaný podnik.
Základní struktura analýzy PEST je následující:
- Politické faktory. Legislativa, politická stabilita, monetární (peněžní, měnová) a daňová politika,…
- Ekonomické faktory. Hrubý domácí produkt (HDP), nezaměstnanost, inflace,…
- Sociálně-kulturní faktory. Demografický vývoj, migrace a vzdělání obyvatel,…
- Technologické faktory. Technologická náročnost, patenty, podpora výzkumu a vývoje,…
Analýzu lze také rozšířit o další faktory, například Ekologické a Etické. Je-li to vhodné, lze i některé dílčí části faktorů zpracovat samostatně do větší hloubky, zpravidla to jsou faktory Legislativní. Výsledná analýza poté bývá označovaná jako např. PESTLE.
Metoda PESTLE analýzy je podrobně rozpracována například v těchto zdrojích:
- KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006, xiv, 206 s. ISBN 8071794538.
- KOŠŤAN, Pavol a Oldřich ŠULEŘ. Firemní strategie: plánování a realizace. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2002, xi, 124 s. ISBN 8072266578.
- SEDLÁČKOVÁ, Helena a Karel BUCHTA. Strategická analýza. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C. H. Beck, 2006, xi, 121 s. ISBN 8071793671.