11. Maloobchodní formáty (blok č. 4)
Text této kapitoly byl převzat z publikace Poznatky pro
toto téma byly převzaty zejména z publikací MULAČOVÁ, V., MULAČ, P. Obchodní podnikání ve 21. století. Grada,
2013. ISBN 9788024747804. kap. 3. Text byl mírně upraven a doplněn.
Maloobchodní formáty představují různé podoby
zprostředkování prodeje zboží zákazníkům. V současné době se ve většině
odvětví objevuje mnoho různých forem paralelně vedle sebe. Zároveň, protože
neexistuje pouze jedno dělení maloobchodních formátů, dochází ke vzniku různých
kombinací. Jednotlivé formáty mají svá specifika, která je nutno provázat s celkovou
obchodní strategií, marketingem a dalšími organizačními částmi a politikami. Efektivním
využitím klíčových výhod zvoleného formátu dochází k synergickým efektům
vedoucím k vysoké produktivitě podnikání.
Základním dělením maloobchodního formátu je zohlednění účasti
zákazníka na jednotlivých fázích prodeje.
- Samoobslužný prodej. Tato
forma předpokládá samostatnou aktivitu zákazníka. Zákazník má volný přístup k
zásobě zboží v prodejní místnosti, může si zboží libovolně dlouho prohlížet a
seznamovat se s ním. Nákup je rychlý, zákazník nemusí čekat ve frontě na
obsluhu. Z hlediska obchodníka je tato forma náročná na řízení
obchodně-provozních operací, velikost prodejní místnosti a její prostorové
uspořádání. Samoobslužný prodej je vhodný pro většinu potravin, dále pak pro
nepříliš specializované rychloobrátkové zboží s nižší hodnotou.
- Pultový prodej. Jedná
se o úplné oddělení zákazníka od zboží, nabídka a výběr probíhá formou
prodejního rozhovoru. Výhodou pro zákazníka je zde možnost konzultace výběru
zboží s prodavačem, jenž by měl být schopen poradit. Nevýhodou je relativní
pomalost nákupu. Z pohledu obchodníka je důležité výrazně nižší využití prodejní
plochy pro vystavení zboží a na znalosti, vzhled a vystupování prodavače. Pultový
prodej se využívá u specializovaných výrobků, u luxusního zboží a u výrobků svým
charakterem vyžadujících obsluhu.
- Kombinované formy
prodeje. Jedná se kombinaci prvních dvou forem. Pro kombinované
formy je typická optická nabídka zboží, zákazník si vybírá samostatně. Pokud je
však zákazník nerozhodný nebo se sám obrátí s dotazem, vstupuje do nákupu
prodavač. V takovém případě probíhá klasický prodejní rozhovor jako v případě
pultového prodeje, týká se především vysvětlení funkce, zjištění požadovaného zboží,
velikosti apod. Kombinované formy jsou typické pro prodejny oblečení, obuvi a
větší specializované prodejny.
Tradiční
a stále rozšířenou formou, která je oblíbená i u zákazníků, zůstávají stacionární
„kamenné“ obchody, resp. pobočky. Tyto prodejny lze charakterizovat stabilní
velikostí, umístěním, a dispozičním řešením, strukturou sortimentu, formou
prodeje, cenovou politikou a dalšími faktory. Největší zastoupení mají formáty
uvedené dále.
- Specializované
prodejny. Jejich sortiment je tedy úzký a hluboký, zaměřují
se na vybrané sortimentní skupiny či podskupiny. Cenová úroveň je ve
specializovaných prodejnách většinou spíše vyšší. Předmětem jejich činnosti je
jak segment rychloobrátkového zboží, tak i zboží s nižší frekvencí
poptávky. Prodej ve specializovaných prodejnách klade vysoké nároky na
kvalitu personálu.
- Úzce specializované
prodejny. Tyto prodejny jsou vyšším stupněm výše popsané kategorie.
Jejich sortiment je ještě užší, leč taktéž hlubší. Orientují se na dílčí
sortimentní skupiny, podskupinu či určité druhy. Rozsah služeb souvisejících s prodejem
je oproti jiným typům výrazně nadstandardní. Cenová úroveň je zde vysoká. Úzce
specializované prodejny mají vyšší režijní náklady z důvodu kvalitního servisu
a služeb, atraktivního umístění jednotek, potřebou udržování relativně vysokého
stavu zásob i v oblasti zboží s pomalou obrátkou a osobních nákladů. Prodej v
úzce specializovaných prodejnách klade vysoké nároky na odbornost personálu i
dispoziční a architektonické řešení obchodních jednotek.
- Smíšené prodejny. Jedná
se o opačný pól než předchozí kategorie. Smíšené prodejny mají sortiment široký
ale dosti mělký. Rozsahu doprovodných
služeb je nízký, odborná úroveň obsluhy nebývá vysoká. Cenová úroveň je zde
vyšší, neboť obrat v takových prodejnách nedosahuje přílišné úrovně a relativní
podíl režijních nákladů je vysoký. Tyto prodejny představují jakýsi kompromis
pro lokality, kde není rentabilní provozovat jiné formy obchodního podnikání.
- Supermarkety. Supermarket
je velkokapacitní prodejna s plným sortimentem potravin a základními druhy nepotravinářského
zboží. Je zde využívána forma samoobslužného prodeje, vybrané zboží je nabízeno
u obslužných úseků. Dolní hranice velikosti prodejní plochy samoobsluhy pro
její zařazení do kategorie supermarketu je 400 m2, horní hranice prodejní
plochy pak činí 2 500 m2. Nejčastěji se vyskytují supermarkety s prodejní
plochou okolo 1 500 m2. Počet druhů zboží se zde pohybuje mezi 5 000 a 10 000 položek,
výraznou většinu tvoří potraviny. Nepotravinářský sortiment je zde doplňkovým
segmentem.
- Hypermarkety. Hypermarkety
představují typickou formu obchodní jednotky v globalizovaném světě. Vyvinuly
se ze supermarketů a jsou v podstatě jejich výraznou nadstavbou. Odrážejí efekt
význačného nárůstu životní úrovně vyspělých zemí v druhé polovině 20. století a
akcent společnosti na konzumní hodnoty. V hypermarketech je vedle kompletního
prodeje potravin zastoupen značně široký segment nepotravinářského zboží. S
ohledem na požadavek vysokých tržeb je v této kategorii samozřejmý důraz na zboží
s vysokou dynamikou prodeje příhodné pro samoobslužný prodej. Akcent
na velikost prodejních ploch z důvodu maximální šíře sortimentu se nutně
odrazil ve změně filozofie lokalizace jednotek. Zatímco u menších jednotek
převažuje snaha o přizpůsobení se cestám zákazníků, u hypermarketů je tendence
zajistit tak komplexní a atraktivní nabídku zboží, že zákazník podstoupí cestu
s výhradním účelem nákupu v příslušné jednotce, aniž by musel vyhledat další
obchodní místo pro kompletaci svého nákupu. Hypermarkety jsou doslova fenoménem dnešní
doby a symbolem soudobého žebříčku hodnot. Pro některé typy zákazníků je
návštěva hypermarketu dokonce takřka „kulturním programem“ a povznášející náplní
pro volný čas. Jiná skupina spíše citlivějších lidí naopak spatřuje v nákupech
v hypermarketu trýznivou činnost, neboť odosobnění a masovost zde již dosáhly
takové míry, že jim pouhá přítomnost v hypermarketu působí značné fyzické a psychické
vypětí a proto se těmto místům pokud možno raději vyhýbají.
- Plnosortimentní
obchodní domy. Plnosortimentní obchodní domy
představují další formu značné koncentrace nabídky. Tyto univerzální obchodní
domy mají jak velice široký, tak i značně hluboký sortiment zboží.
Jedná
se o formu obchodního podnikání s nejširším a nejucelenějším sortimentem,
nabízejí místní koncentraci spousty rozličných sortimentních kategorií.
Univerzální
obchodní jednotky byly nejmodernější, nejoblíbenější, nejefektivnější a tudíž nejrentabilnější
formou obchodního podnikání až do okamžiku vzniku hypermarketů. Dnešní špičkové
plnosortimentní obchodní domy již nepředstavují přímého rivala hypermarketů
(byť zčásti to pochopitelně platí), nýbrž především jejich doplněk na trhu, kdy
univerzální obchodní domy cílí na jiný sortimentní profil, jinou úroveň
podnikání a mnohdy i jiné typy zákazníků.
- Specializované obchodní
domy. Oproti předchozí kategorii mají výrazně užší sortiment, profilují
se jen na určitý segment trhu. V dané specializaci je však sortiment značně
hluboký. Jsou zde kladeny vysoké nároky na profesionalitu obsluhy zákazníků a
doprovodné služby. Jedná se o provozní model s vyššími provozními náklady, cenová
úroveň v těchto jednotkách je tedy zpravidla vyšší.
- Nákupní centra. Stejně
jako obchodní domy představují nákupní střediska koncentrovanou formu nabídky velmi
širokého a hlubokého sortimentu nepotravinářského i potravinářského zboží. Lze je
popsat jako soubor maloobchodních a jiných obchodních zařízení, který je
plánován, postaven, vlastněn a řízen jako jeden celek a jednotlivé obchodní
jednotky pak provozují nájemci. Pro střední Evropu je udávána minimální hrubá pronajímatelná
plocha 5 000 m2. Specifikem jsou další doplňkové služby jako pohodlné
parkování, příjemné a bezpečné prostředí a široká nabídka gastronomických a
volnočasových aktivity i jiné možnosti zábavy.