13. Informační a komunikační technologie v obchodě a elektronický obchod (blok č. 4)
Text této kapitoly byl převzat z publikace Poznatky pro
toto téma byly převzaty zejména z publikací MULAČOVÁ, V., MULAČ, P. Obchodní podnikání ve 21. století. Grada,
2013. ISBN 9788024747804. kap. 3 a 4. Text byl mírně upraven a doplněn.
Principiálně se neliší od tradiční podoby zásilkového obchodu,
jedná se v podstatě o jeho progresivnější podobu. Na rozdíl od tištěných
katalogů a letáků s jejich značnými náklady na výrobu a distribuci, jakož i
velkou setrvačnost nabídky z důvodu rigidity marketingových kanálů, e-commerce
většinu těchto nevýhod minimálně výrazně potlačuje. Podstata tohoto modelu
obchodování spočívá v realizaci všech fází kupního procesu na počítači prostřednictvím
internetu.
Kompletní nabídka zboží včetně doprovodných informací je
prezentována na příslušné webové stránce a zákazník si zde může z pohodlí
domova projít celý sortiment a následně si vybrat zboží k nákupu. Objednávka je
pak realizována taktéž přímo na této webové stránce s využitím aplikace
e-shopu, zákazník si zde svůj nákup jednoduše zařadí do virtuálního nákupního
košíku. Poté vyplní identifikační údaje a vybere způsob platby, načež objednávku
potvrdí. Pak již jen čeká na doručení zboží na jím určené místo.
E-commerce je jednou z ekonomicky nejhospodárnějších forem
obchodního podnikání, což umožňuje docílit nižších cen než je tomu u prodejních
sítí. Oproti klasickému zásilkovému obchodu je zde možnost průběžné aktualizace
nabídky bez velkých dodatečných nákladů, což dává obchodníkům daleko větší
prostor pro aktivní produktový a cenový marketing. Pro zběhlého uživatele
informačních technologií, jenž si zároveň umí na internetu obstarat o zboží
dostatek informací (čímž supluje poradenský servis klasického prodejce) se
jedná v řadě sortimentních kategorií o nejefektivnější způsob nákupu.
Elektronický obchod má však samozřejmě též jistá úskalí. Je
jistě příhodný pro některé skupiny zboží, pro jiné má však zásadní limity. V
řadě kupních případů je klíčovou fází rozhodnutí o realizaci či nerealizaci
nákupu vizuální prohlídka či vyzkoušení zboží, zde je úloha klasické obchodní
sítě nezastupitelná. Jedná se zejména o potraviny, oblečení, nábytek, dopravní
prostředky, umělecké předměty apod. Další nevýhodou je rizikovost z titulu
transakce s neznámým prodejcem, což je zde daleko zásadnější než u klasického zásilkového
prodeje. V neposlední řadě musíme zmínit jisté nároky tohoto obchodování na
práci s výpočetní technickou.
Očekává se, že tato forma téměř plně nahradí klasický
zásilkový prodej a taktéž navýší svůj tržní podíl na úkor klasického obchodu.
Lze předjímat, že boom tohoto segmentu bude umocňován rozšiřováním, rozvojem a
modernizací informačních technologií. Důležitou oblastí, v níž jsou dnes stále
patrné rezervy a která je reálnou bariérou ještě většího uplatnění
elektronického obchodu, je problematika bezpečnosti sítí a zajištění ochrany
práv spotřebitelů v rámci e-commerce.
Z pohledu obchodníka přináší e-commerce tyto výhody:
- Nízké fixní náklady
- Nízké provozní náklady činnosti
- Pružná komunikace s partnery
- Neexistence bariér vstupu na trh
- Možnost flexibilních úprav sortimentu
Z pohledu zákazníka pak lze jmenovat tato pozitiva:
- Nižší ceny zboží
- Rychlý přístup k informacím o sortimentu a cenách
- Časová a geografická dostupnost
- Pohodlí nákupu z domova
- Široký sortiment