Dějiny české kinematografie II
Kinematografie období perestrojky (1986 - 1989)
Druhá polovina 8é.let 20. století dovolila ostřejší společenskou kritiku, která se projevila jak v námětech realizovaných snímků, tak v jejich žánrovém označení.
Prvním
českým nezávislým filmem byla Pavučina s tematikou drogové
závislosti. Natočil ji v roce 1982 kritik Zdenek Zaoral jako amatérský
celovečerní film, materiál byl pak o čtyři roky později ve zlínském studiu
dokončen a překopírován na 35mm formát.
Mladý
režisér Miloš Zábranský nadchl kritiku filmem Dům
pro dva (1987), jehož křesťanský podtext
vedl k odkladu distribuční premiéry. V
první polovině 80. let natáčí Vít Olmer
komedie Co
je vám, doktore
a Jako
jed a komorní drama se sociálním
podtextem Antonyho
šance, následuje Bony
a klid (1987) tematizující dobový fenomén
veksláctví. Do
této skupiny lze řadit i Kleinovo Vážení
přátelé, ano, Kachyňův film Kam
pánové, kam jdete
nebo Smyczkův snímek Sedm hladových, ad.
K provokativnímu
povídkovému manifestu Pražská pětka (1988) se pod režijním vedením
Tomáše Vorla spojilo několik pražských experimentálních divadel oné doby. Tuto tendenci můžeme najít také ve druhé polovině 70.let s filmy jako Balada pro banditu (podle představení divadla Husa na provázku) či Poslední leč (1981, r. Vladimír Sís). Režisérka
Irena Pavlásková debutovala obrazem panovačného ženského charakteru,
parazitujícího na mravní slabosti svého okolí Čas
sluhů (1989).
Zaměřte se:
- na žánrový profil kinematografie pozdního socialismu. Poznamenejte si, které žánry převažují a které jsou naopak v menšině; zamyslete se nad důvody.
Přečtěte si:
- KOLÁŘ, Pavel - PULLMAN, Michal. Co byla normalizace? Studie o pozdním socialismu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny a Ústav pro studium totalitních režimů, 2017.