Cíle a obsah předmětu
Cíle předmětu
Podnikatelské prostředí Evropské unie je vysoce konkurenční a mnoho aspektů podnikání je usměrňováno a regulováno v rámci jednotné politiky integrovaných zemí. Na druhé straně – i přes nesporný vliv globalizace a integrace – se podnikatel setkává s řadou různých národních, regionálních a lokálních specifik, které významně ovlivňují podnikatelskou činnost. Předmět je zaměřen na rozvíjení základních marketingových dovedností manažerů a pracovníků podniků vyvíjejících svou činnost v mezinárodním prostředí.
Absolvent kurzu by měl být schopen vnímat specifika marketingu na trhu EU, schopen aplikovat různé techniky marketingového managementu v mezinárodním prostředí a být si vědom zvláštnosti použití marketingových metod, technik či nástrojů, které je nutné adaptovat na odlišné podmínky té-které členské země EU, vyplývající buď z kulturních rozdílů, jiné legislativy, případně dalších odlišností prostředí. Dále by měl umět hledat příležitosti a zaznamenat ohrožení v oblastech, které na domácím trhu (zatím) neexistují anebo nepůsobí a použít výsledky analýz prostředí pro marketingová rozhodnutí v rámci marketingového mixu na trzích Evropské unie.
Předmět je rozdělen do tří vzájemně závislých celků. První blok má charakter úvodu do problematiky marketingu v EU jako součásti mezinárodního, globálního, resp. interkulturálního marketingu, přičemž důraz je kladen mimo jiné na poznání prvků prostředí EU a na význam a vliv kultury na marketingové řízení. Ve druhém bloku se dozvíte základní poznatky chování zákazníků s příklady z trhů EU, specifika procesu formulování strategií, segmentace a positioningu a procesu marketingového výzkumu v mezinárodním prostředí s aplikací na trhy EU. Třetí blok představuje prvky marketingového mixu a jejich uchopení na specifika fungování trhů EU.
Obsah předmětu
I. Základní pojmy související s marketingem v EU, prostředí EU a marketing
1 Úvod do problematiky Marketingu v EU
2 Prostředí Evropské unie
3 Kulturní prostředí EU
4 Kulturní dimenze a marketing v EU
II. Zákazník, strategie a výzkum na trzích EU
5 Chování zákazníků na trhu EU
6 Mezinárodní marketingový výzkum a MIS
7 Marketingové strategie na trhu EU
8 Segmentace a positioning na trhu EU
III. Marketingový mix na trzích EU
9 Marketingové pojetí produktu a EU
10 Marketingové pojetí ceny v EU
11 Marketingová distribuce na trzích EU
12 Marketingová komunikace v EU
13 Veletrhy a výstavy v EU