Inovační management

Reflexe z týdne 7

  • Reflexe z přednášky 4 (Ales Filipenský: Lean Business Model Canvas)
  • Reflexe ze semináře 7 - co jsme dělali a co bylo výstupem (zkusili jste si, naučili se)
  • Vyhodnocení zpětné vazby od vás

Reflektoval Michal.


Než se pustím do reflexe, tak bych rád zdůraznil, co zaznělo na seminářích: Snažte si držet dobrou náladu i přes únavu z náročného semestru. V předmětu je toho hodně, ale když si vhodně rozdělíte práci v týmu, tak to zdaleka není tak hrozné. Zároveň zkuste pořád brát předmět jako hru, vzpomeňte si, co si z předmětu chcete odnést a na to se soustřeďte.

Chci ocenit, že spousta z vás odvádí parádní práci, předmětu se věnuje a je vidět, že nad věcmi skutečně přemýšlí (viz případovka). Dobrá práce!


Z přednášky 4

V přednášce jste si interaktivní formou osvojili Lean (Business) Canvas. To je nástroj, který přímo navazuje na Business Model Canvas, se kterým už jsme pracovali. Celou přednáškou-workshopem vás provedl Aleš Filipenský, který externě lektoruje pro Jihomoravské inovační centrum.

Lean Canvas je vhodnou alternativou pro nové vznikající projekty - tedy nejenom váš semestrální projekt, ale případně i pro podnikatelské nápady, do kterých se pustíte. Oproti Business Model Canvas klade ještě větší důraz na zákazníka a unikátní (neférovou) výhodu, kterou mu přinášíte.


Ze semináře 7

Na semináři jsme znovu pracovali rozdělení na poloviny. Jednu část ze semináře jste se tak v týmu věnovali svému projektu a ujasnili si atributy preferované varianty. To se vám bude hodit jako start pro samotnou tvorbu hry, která vás nyní čeká. V druhé části semináře jsme se pak věnovali případové studii zaměřené na výrobky Mana. V ní jsme se zaměřili na zákazníka a hodnotovou nabídku a k tomu využili nástroj Value Proposition Canvas. Ten doplňuje Business Model Canvas v tom, že jde do většího detailu ve vztahu zákazník-hodnotová nabídka.

Value Proposition Canvas je užitečným nástrojem jak ke zmapování tohoto vztahu, tak jako indikátor případného ohrožení (pokud hodnotová nabídka moc nepokrývá bolístky a přínosy pro zákazníka) nebo oblastí pro inovaci (kde zatím nabídka bolístky a přínosy nepokrývá, ale je potenciál pro změnu). Zákazník je zkrátka alfou a omegou inovací nejen byznys modelů.


Vyhodnocení zpětné vazby od vás

Začnu od přednášky, která se moc líbila svojí interaktivitou i zapojením tematiky projektu. Některá omezení (například čas, rozsah komentářů) se objevila, ale celkově to z vašeho pohledu proběhlo hladce. Dvě výhrady, které vnímám vážněji, se netýkaly přednášky jako takové, jako spíše toho, že z toho byl "úkol na doma". Souhlasím, že tohle z mé strany mohlo být lépe komunikováno a do příště to zlepším. Zároveň ale nesouhlasím s tím, že tím, že jsou přednášky nepovinné, tak z nich úkoly být nemohou. Mohou - kdyby tomu tak nebylo, tak vás z jejich obsahu ani nemůžeme zkoušet :)

Případovka se podle vašich reakcí povedla. V tomto ohledu děkuji, že jste během přednášky dali najevo své preference a vybrali si podnik, které je pro vás relevantní. Pro některé to byl méně známý kontext, ale to na druhou stranu mohlo představovat příjemné osvěžení. Jako pozitivum vnímám už mnohem rozumnější čas přípravy, který se obvykle pohyboval okolo 90-180 minut (je jasné, že někdo na tom může ztrávit i víc času, protože jde podroběji po jednotlivých úkolech). Oceňovali jste vesměs i Value Proposition Canvas, byť se objevilo i pár výtek k tomuto nástroji a jeho vysvětlení (s tím budu do budoucna pracovat). Děkuji i za poznámku, že jste na semináři mohli "dělat jiný segment, než v přípravě". S tím jsem počítal a pro mě to byl kompromis mezi tím, dát vám svobodu pro přípavu (a nenaznačovat segmenty, které jsou u Many relevantní) a tím nakolik přípravu využijete. Nakonec jsem se rozhodl nechat vás vyzkoušet si Value Proposition Canvas podle sebe, a pak ji společně vytvořit od nuly (a tím si upevnit nebo naopak vyvrátit jednotlivé principy).

Po dvou pozitivních hodnoceních na závěr jedno negativní, které se týkalo úkolu analýzy konkurence. Tam se opakovala časová náročnost a otazníky okolo využitelnosti v další práci s projektem. V menší míře tu byly i nejasnosti v zadání. Nad touto úlohou se do budoucna musíme ještě zamyslet. Jak i někteří z vás zmínili, analýza konkurence je důležitá a nápomocná. A rozhodně ji využijete jak v dalších aktualizacích Value Proposition Canvas, tak v rozvoji vaší hry. Možná by ale do budoucna dávalo smysl tuto analýzu vytvářet postupně a nikoliv takto nárazově.

Na závěr ještě děkuji za podrobné závěrečné komentáře. Tam jste se věnovali různým tématům a rozebírat je jedno po druhém by zabralo spoustu prostoru. Protože se týkají předmětu jako celku, bereme si je k srdci a pokusíme se na ně reagovat. Snad jen rychlá reakce na komentář týkající se frekvence bran (co 14 dní). Asi bude do budoucna vhodnější rozvolnit je na tři týdny, ale častá zpětná vazba je pro inovace důležitá. První brána sice přišla až v týdnu 6, ale nezapomeňte, že na projektu jste reálně začali pracovat až v třetím týdnu semestru. Tedy délka jednotlivých fází je pořád 2-3 týdny.

Zní to jako klišé, ale moc děkuji za zpětnou vazbu. Včetně sdílení bolístek, které jako zákazníci předmětu máte. Ne vše lze nyní změnit a vyladit, ale věřím, že vnímáte, že se některé věci zlepšují (třeba více času na přípravu na případovku). Ale pořád je hodně co zlepšovat :)