Název: Výzkum v právu
a metody vědecké práce
Vyučující: David Kosař, Katarína Šipulová, Lukáš Hamřík
Rozsah:
Kurz se skládá ze dvou bloků rozvržených mezi přednášky, semináře s prezentacemi dizertačních projektů studentů (za
přítomnosti a komentářů mentorů - počet bude upřesněn podle počtu studentů), a závěrečného kulatého stolu
Anotace a cíle:
Kurs je koncipován
jako volitelný. Sleduje dvojí cíl, jednak rozšířit znalosti studentů o různých
přístupech ke zkoumání práva, a zároveň poskytnout studentům důležitou přípravu
pro vypracování kvalitních dizertačních prací a zároveň platformu pro jejich
prezentaci. Seznamuje studenty
s principy právního výzkumu, argumentace, obecnými pravidly vědeckého
poznání, které budou moci uplatnit jak v dizertačních pracích, tak
v dalším akademickém působení. Kurs se zaměřuje na „klasické“ doktrinální
a normativní přístupy k právu, i na empirický výzkum. Představuje
studentům jednotlivé designy (např. případová studie, komparace), i nejčastěji
využívané kvalitativní a kvantitativní metody (experiment, strukturovaný
rozhovor, hloubkový rozhovor, obsahová analýza, dotazník, experiment, apod.).
Studenti si v jeho průběhu osvojí znalosti jak sestavit design vědecké
práce, nastavit výzkumné otázky, případně hypotézy, jak postupovat při jejich
ověřování, jak zpracovávat data a jak rozpoznat vhodnost metod.
Ve druhé části
kurzu studenti mají možnost uplatnit tyto poznatky na vlastních dizertačních
projektech. Každý student má přiděleného svého mentora, s nímž konzultuje
vypracovaný dizertační projekt, který následně v průběhu kurzu
odprezentuje ne diskusním semináři.
Co má předmět doktorandovi přinést?
Cílem kurzu je seznámit se metodami psaní
odborné práce v právní vědě. Jaké otázky si klade právní věda? Jak na ně
odpovědět? Jak provádět v právu empirický výzkum? Kurz doktorským
studentům přináší
·
znalost jak správně strukturovat právní
argument,
·
schopnost používat kritické myšlení,
kritickou reflexi psaného textu,
·
schopnost formulovat výzkumnou
otázku, hypotézu, a následně je zodpovědět/ověřit (operacionalizovat)
·
schopnost v jakékoliv studii
či výzkumu sestavit vhodný výzkumný design,
·
poznání odlišnosti jednotlivých
metod výzkumu,
·
pochopení jak zpracovávat
kvalitativní i kvantitativní data,
·
zkušenost s prezentací
výzkumného záměru a metodologie, podrobení se kritice, schopnost srozumitelně
prezentovat myšlenky,
·
otevřenost k oborům
spřízněným s právem,
·
schopnost porozumět textům
obsahujícím data, nebo kvalitativní či kvantitativní metody,
·
posílení motivace pracovat na
dizertační práci, získat zpětnou vazbu, nové podněty.