Právo životního prostředí pro veřejnou správu
doc. JUDr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M.
Právo životního prostředí pro veřejnou správu

Vítejte v kurzu Právo životního prostředí pro veřejnou správu. Pro bližší informace proklikejte odkazy níže a jednotlivé podosnovy. Budeme se na Vás těšit ve výuce.

Garant předmětu: doc. JUDr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M.

Konzultační hodiny viz zde.

Výuka v tomto kurzu proběhne prezenční formou v rozvrhovaných časech. Všechny přednášky jsou streamovány a nahrávány (naleznete je ve studijních materiálech.

Konzultace s ostatními vyučujícímí probíhají v jejich standardně vypsaných konzultačních hodinách, případně kdykoliv jindy po předchozí dohodě (stačí napsat e-mail, případně zprávu přes MS Teams).

Studující mohou k vzájemné diskuzi nad jednotlivými tématy využít diskuzní fórum tohoto předmětu - k dispozici zde.

Sylabus k tomuto kurzu je .

Cílem předmětu je seznámit studující se základy práva životního prostředí v souvislostech s činností orgánů veřejné správy.

Výstupy z učení

Studující bude po absolvování předmětu schopen chápat souvislosti mezinárodního, unijního a českého práva životního  prostředí, identifikovat relevantní právní úpravu a určit vztah základních předpisů ochrany životního prostředí a zejm. předpisů stavebního práva, schopen vymezit základní postupy veřejné správy a formy rozhodování v ochraně životního prostředí, určit odpovědnostní vztahy a postupy jejich řešení.

Program přenášek:

https://is.muni.cz/auth/el/law/jaro2025/NP213K/NP213_Pravo_zivotniho_prostredi_pro_verejnou_spravu_-_program_prednasek_-_jaro_2025.docxPřednášky budou streamované a nahrávané.


Metody hodnocení
Kolokvium ve formě multi-choice testu (bez použití právních předpisů) s rozpravou nad výsledky.

Informace k časové náročnosti:
12 hod. přednášek za semestr, příprava ke každému tématu v rozsahu cca 40 minut (samostudium)
 
Vymezení povinných a nepovinných zdrojů:
Povinné zdroje: Prezentace z přednášek a další zdroje případně uvedené v interaktivní osnově
Doporučené zdroje: 
 
Celkové otázky k předmětu (ukázka zadání k závěrečnému testu - níže uvedené otázky v zadání nebudou):

Vyberte lokalitu, která není automaticky ze zákona chráněná z hlediska krajiny:
a) přírodní park,
b) údolní niva,
c) přírodní památka,
d) les.

Posuďte následující tvrzení k výstavbě obnovitelných zdrojů a označte chybné:
a) Pro výstavbu obnovitelných zdrojů energie bude zásadně potřeba vydání jednotného environmentální stanoviska.
b) Výrobnu elektřiny z fotovoltaických panelů lze povolit i v nezastavěném území obce.
c) Podmínky výstavby výrobny elektřiny jsou obsaženy i v zákoně č. 458/2000 Sb.
d) Územní plán může legálně zakázat umisťování fotovoltaických panelů na celém území obce.

Vyberte chybné tvrzení:
a) Hluk lze regulovat v rámci veřejného a soukromého práva.
b) Proti hlukovým imisím se lze bránit zápůrčí (negatorní) žalobou.
c) V případě, že zdroj hluku přesáhne hlukové limity stanovené prováděcím právním předpisem není možné jej v žádném případě povolit.
d) Jednotné environmentální stanovisko neobsahuje správní akty týkající se hluku.

Posuďte následující tvrzení a vyberte platné:
a) Ústavní soud může zrušit právní předpis týkající se posunu noční doby.
b) Hlukové mapy podle zákona o ochraně veřejného zdraví je nutné aktualizovat nejméně jednou za 6 let.
c) Krajské hygienické stanice nejsou dotčenými orgány podle zákona č. 283/2021 Sb.
d) Hlukovou výjimku podle § 31 zákona o ochraně veřejného zdraví musí KHS vydat vždy, pakliže nazná, že zdroj hluku bude překračovat hlukové limity, a to i bez žádosti provozovatele.

Vyberte chybné tvrzení:
a) Hierarchie nakládání s odpady se uplatní pouze v případě provozu zařízení k nakládání s odpady.
b) Obec nemusí zavést poplatek za obecní systém odpadového hospodářství.
c) Existuje obecná povinnost třídit odpad.
d) Původcem odpadu je osoba při jejíž činnosti odpad vznikl. 

Vyberte chybné tvrzení:
a) Z vodního toku je možné odebírat vodu pro vlastní potřebu.
b) Za obecné nakládání s vodami lze považovat odběr pro vlastní potřebu.
c) Vodoprávní úřad může obecné nakládání s povrchovými vodami zakázat.
d) Za obecné nakládání s vodami podle § 6 vodního zákona lze považovat i odběr podzemní vody pro vlastní potřebu.

Pro Aarhuskou úmluvu platí:
a) Jejími stranami jsou výhradně evropské státy.
b) Je přímo aplikovatelná.
c) Je provedena mimo jiné unijní směrnicí o přístupu k informacím o životním prostředí.
d) Upravuje mimo jiné délku minimální lhůty pro podání žaloby v ochraně životního prostředí

Rozhodnutím krajské veterinární správy je podmíněn chov:
a) Pouze hospodářských zvířat – obratlovců.
b) Všech hospodářských zvířat s výjimkou hmyzu.
c) Všech zvířat vyžadujících zvláštní péči.
d) Všech hospodářských zvířat.

Náhrada za omezení vlastnického práva nenáleží vlastníkům 
a) lesních pozemků v národní přírodní rezervaci,
b) vlastníkům pozemků koryt vodních toků.
c) pozemků v ochranném pásmu vodního zdroje,
d) zemědělské půdy v národním parku.