Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví
K předmětu je vytvořen moodl kurz: 
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3048

Heslo pro vstup do moodlinky obdrží studující první týden výuky.

Cíle předmětu
Po absolvování předmětu studující popíše hlavní cíle a obsah vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Dokáže aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do výchovy ke zdraví a na konkrétních příkladech demonstrovat jejich uplatnění.

Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující schopen:
aplikovat poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia;
definovat specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole;
zařadit výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV;
definovat didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví;
používat aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví;
analyzovat vyučovací jednotku.

Osnova
  • 1. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání (RVP ZV, Standardy, Metodické komentáře). Pojetí předmětu výchova ke zdraví.
  • 2. Specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví.
  • 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětů.
  • 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví.
  • 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví.
  • 6. Příprava učitele na vyučování. Didaktická analýza učiva výchovy ke zdraví.
  • 7. Metody výuky a jejich uplatnění ve výchově ke zdraví.
  • 8. Aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. Učební úlohy ve výchově ke zdraví.
  • 9. Procesuální prostředky pro výuku výchovy ke zdraví. Učební pomůcky.
  • 10. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví.
  • 11. Pozorování a analýza vyučovací hodiny.
  • 12. Programy podpory zdraví na ZŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • Metodický portál RVP.cz: https://rvp.cz/
  • Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví. E-kurz: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3048
  • Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
  • CONRAD Howard Leslie a Joseph Francis MEISTER, Teaching Procedures in Health Education, Hassell Street Press, 2021. 166 stran.
    doporučená literatura
  • Podpora rozvoje digitální gramotnosti. Výchova ke zdraví: https://digigram.cz/dvz/
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
    neurčeno
  • KALHOUS, Z a O OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Vyd. 2. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a jsou doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. V seminárních skupinách studující hodnotí výuku výchovy ke zdraví dle daných kritérií (na základě zkušenosti z asistentské praxe), diskutují o ní a vytváří vlastní návrhy a doporučení k pojetí reálných vyučovacích hodin.
Metody hodnocení
Odborná rozprava, ve které studující dokáže teoretické poznatky propojit s příklady z pedagogické praxe.
Kapitola obsahuje:
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.
Předchozí