Týden 5
Téma: prostor, čas, emoce, tělesnost, imerze (jak učinit text přitažlivějším)
Zadání cvičení:
Důkladně si vizuálně
prostudujte obraz Lovci na sněhu (odkaz výše) – co je hlavním výjevem, jaké vedlejší výjevy zachycuje, jaké
prostředí a jaké aktéry zachycuje, jaká je jeho kompozice, jaká je na obraze
atmosféra, co je (patrně) hlavním tématem (odvozeno u názvu obrazu)… všímejte
si, s jakou se lovci (a psi) vrací a co je kolem nich.
Následně se pokuste vytvořit dějovou
scénu, která dokáže pomocí příběhového psaní co nejlépe zprostředkovat atmosféru,
téma, vámi vybrané aktéry i z vašeho pohledu důležité detaily či kulisy. Cílem
je, abyste dokázali pomocí textu co nejlépe předat co nejintenzivnější atmosféru
přítomnou na obraze a aby vaše slova byla nějak kompatibilní s obrazem. Rozhodněte
se (nebo si i vyzkoušejte napsat dvě verze), jestli bude účinnější psát v er-formě,
nebo ich-formě (nebo jiným způsobem). Rozsah textu je na vás.
Postřehy z knihy Jana Tlustého Příliš hlučná prázdnota (Host, 2022) o vztahu čtení a těla.
Otázka: čteme jen rozumem (s pomocí znalostí, rozumu, logiky, pojmů), nebo čteme i tělem?
Kognitivisté už od 80. let minulého století píší o spojení mysli a těla, mluví o vtělené povaze (emdobied) kognice. Pro kognitivisty tzv. druhé generace je pojem vtělená kognice klíčový. Viz i esej o síťové povaze lidské identity ve třetím týdnu.
Mysl je chápána jako 4E:
a) vtělená (embodied): kognice má základ v našich smyslech a fyzické realitě, propojení mozku a těla
b) zanořená (embedded): kognice má svůj sociální a kulturní rozměr
c) enaktivní (enactive): kognice směřuje k propojení s aktivitou ve fyzickém světě
d) rozšířená (extended): souvislost s rolí nástrojů a objektů ve vnějším prostředí
Naše kognice není jen "v hlavě", ale zahrnuje i celé naše tělo a jeho situovanost v prostředí.
Dobré vysvětlení konceptu 4E.
Zrcadlové neurony: bylo zjištěno, že když pozorujeme pohyb druhých lidí, aktivuje se v našem mozku motorická oblast. A jak uvádí Jan Tlustý: "Synaptické spoje mezi zrcadlovými neurony se však nevytvářejí jen při pozorování lidí a zvířat v reálném světě, ale rovněž, když si určité jednání a prožívání představujeme během čtení knih, prohlížení obrazů a soch, sledování filmů nebo také v průběhu psychoterapie a meditace."
Lze z toho vyvodit, že čteme celým tělem. Což nás může přivést k přemýšlení o tom, jak psát, aby náš text co nejlépe aktivoval "tělesné čtení".
Jan Tlustý v knize
Příliš hlučná prázdnota (Host, 2022) představuje postřehy Marca Caracciola, která přináší enaktivní přístup ke čtení. Enaktivní přístup je založen na tom, že: „S událostmi, postavami, fikčním
prostorem máme zkušenost, která vzniká v interakci textu s naší
vlastní tělesně-kulturní zkušeností (takzvaná zkušenostní výbava či pozadí).“
(s. 132)
Zkušenostní výbavu či
pozadí tvoří podle Caracciola (v interpretaci Tlustého) několik vrstev:
- Tělesná zkušenost – zkušenost
s hladem, s vědomím polohy končetin, s vědomím pohybu, tyto
prožitky bereme jako své, bez toho, abychom na ně vědomě zaměřovali pozornost
(jde o předvědomou úroveň)
- Percepce – kontakt se
světem prostřednictvím smyslů, jde o aktivní proces zkoumání prostředí; klíčová
je role mentální imaginace (čtenáři jako by na vlastní kůži zakoušeli smyslové
vnímání postav/vypravěče, jejich tělesné prožitky nebo pohyb)
- Emoce – díky vlastní
tělesné zkušenosti dokážeme porozumět prožitkům postav (radosti, hněvu, strachu…),
naše vnímání emocí je ovšem ovlivněno kulturně; předměty, lidi, místa apod.
nevnímáme neutrálně, ale v nějakém emočním naladění, které se podílí na
tom, jak to vše vidíme, jaký význam nebo hodnotu tomu přisuzujeme; jde o
oboustranný pohyb, protože text aktivizuje stopy emočního prožívání, zároveň
ovšem na text sami emočně reagujeme
- Vyšší kognitivní funkce –
text je aktivizuje, jsou spojeny s porozuměním jazyku, gramatice vyprávění,
paměti, a zároveň propojuje s nižšími rovinami (tělesně-percepčními); míra
zapojení vyšších kognitivních funkcí se může lišit podle povahy textu (např.
jeho poetiky – některé texty vyžadují větší intelektuální zapojení)
- Sociokulturní praktiky –
při čtení využíváme kulturu a její hodnoty; znalosti, které máme o fungování
institucí, společenským norem a sociální praxe; na druhou stranu text také
působí na kulturní zkušenostní pozadí čtenáře a může nějak proměnit jeho hodnoty,
utvářet jeho ideologii
(s. 144–147)
Imerzivita (zanořenost do textu)
Jak funguje imerze (podle Marie-Laure Ryanové v knize Narativ jako virtuální realita)
Ryanová se inspirovala u cvičení Ignáce
z Loyoly, který psal o zapojení smyslů. Důležitou složkou je tedy
tělesnost. Ignác z Loyoly (a Ryanová na straně 148) mluví o třech
způsobech ponoření do biblického textu:
- „imaginativní promítnutí těla do
znázorněného prostoru“,
- „účast na emocích postav“ a
- „přehrávání příběhu“.
Ryanová podle toho odlišuje prvky narativní gramatiky:
- scénu (prostorová
imerze),
- postava (emocionální imerze) a
- zápletka (časová imerze).